مکمل بنزین
گوناگونخبر

کانسپت فراموش شده و عجیب پژو 4002 را ببینید!

شاید شما تصور کنید که خودرویی که هم اکنون تصاویر آن پیش چشمان شما قرار گرفته؛ یک کانسپت مفهومی جدید بوده و به تازگی در یکی از نمایشگاه‌های بزرگ خودرو معرفی شده است. اما حقیقت این است که شما به یک کانسپت قدیمی مانند فولکس‌واگن گلف V نگاه می‌کنید!

در سال 2002 پژو در نمایشگاه خودروی پاریس حضور داشت و گفت که در نمایشگاه بعدی نسخه جدید Partner Combi و 208 GTi را معرفی خواهد کرد. سال بعد علاوه بر خودروهایی که گفته بود؛ عضو جدیدی از خانواده گروه PSA را معرفی کرد، که نتیجه دومین مسابقه طراحی پژو بود.

این خودرو شایستگی جایزه 5 هزار یورویی بهترین طراحی را داشته و از بین 2800 پروژه، از 90 کشور جهان انتخاب شد. طراح آن استیفن شولز 32 ساله آلمانی بود و بیشترین رای ممکن را به دست آورد.

همه شرکت کنندگان در مسابقه پژو مجبور بودند که خلاقیت خود را براساس خواسته پژو به نمایش بگذارند. پژو از آن‌ها خواسته بود که طراحی خودرو نگاهی به تاریخچه برند پژو داشته و آینده محصولات آن در سال‌های آتی را به تصویر بکشد. محصول نهایی باید اشاره‌ای به سبک مدل‌های کلاسیک پژو و گذشته این برند فرانسوی داشته باشد.

استیفن شولز دست به کار شد و یک خودروی مفهومی و یکپارچه را با الهام از پژو 402 از دهه 1930 میلادی خلق کرد. ایده او هنوز هم برای تولید به عنوان یک ابرخودروی عجیب و غریب مناسب به نظر می‌رسد. طراحی او در مقیاس 1:1 بود و سال بعد در نمایشگاه فرانکفورت نسخه بزرگتر آن به نمایش در آمد. نیازی به گفتن نیست که آن خودرو فقط یک کانسپت مفهومی بود و پژو به هیچ عنوان برنامه‌ای برا ی تولیدش نداشت.

پژو 4002 برروی رینگ‌های 21 اینچی سوار بود و برای ساخت بدنه آن از فایبرگلاس و آلومینوم استفاده شده است. نکته جالب توجه این کانسپت قرارگیری آینه‌های جانبی در بالای خودرو و سقف بود. استیفن شولز برای به رخ کشیدن قدرت پیشرانه نداشته پژو 4002؛ اگزوز چهارگانه‌ای در سپر عقب پیش‌بینی کرده بود.

از برخی جهات به نظر می‌رسد که شباهت‌هایی میان پژو 4002 و ابرخودروی بوگاتی ویرون با طراحی Jozef Kabaň وجود دارد؛ با این تفاوت که تنها برچسب ساخت فرانسه بروی پیشانی آن نقش بسته و در مولشایم ساخته شده است!

پژو 4002 تا پایان سال 2007 تنها کانسپت مفهومی استیفن شولز بود؛ امادر سال‌های بعد، طرح‌ها و ایده‌های وی برای لامبورگینی دیابلو منتشر شد.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا