مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

3 دلیل برای آنکه برلیانس V5 نخریم!

خودروسازان چین بی‌شک امروز یکی از بزرگ‌ترین مراکز تولید و ساخت اتومبیل در سطح بین المللی بشمار می‌‌آیند. یکی از برندهای مطرح در زمینه تولید و ساخت خودرو در این کشور، برلیانس است. این برند خوش‌نام زیر مجموعه هولدینگ گریت وال در چین بوده و در زمینه ساخت و تولید اتومبیل‌های امروزی چه به‌ صورت بنزین سوز و چه به صورت هایبریدی و الکتریکی با کمپانی مشهور بی‌ام‌و همکاری می‌کند. حضور برلیانس در ایران به چند سال قبل بر می‌گردد، این شرکت توسط گروه صنعتی سایپا توانست مجوز حضور در کشور را کسب کند و در حال حاضر خودروهای تولیدی تحت عنوان و نشان برلیانس، توسط شرکت پارس خودرو که از مراکز زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا برای تولید اتومبیل بشمار می‌رود، ساخته می‌شوند.

اما در اواخر سال 93 این شرکت چینی موفق به عرضه اولین محصول خود با نام تجاری برلیانس V5  که یک خودروی کراس اوور شهری بوده است، در بازار داخلی کشور شده و توانست فروش نسبتا خوبی را در طول دو سال به صورت تقریبی به خود اختصاص دهد. حال در این مطلب به بررسی چند عامل مهم پیرامون عدم انتخاب این خودرو پس از توفق تولید، عرضه و خرید در بازار دسته دوم پرداخته و با نگاهی دقیق‌تر، 3 مورد از نکات منفی پیرامون شرایط فعلی این مدل در کشور را ذکر خواهیم کرد.

بازار دسته دوم بد

به جرات می‌توان گفت، مهم ترین عامل در عدم انتخاب برخی از خودروهای چینی کارکرده در بازار دسته دوم کشور، افت قیمت غیرمنطقی آن‌ها است. برلیانس V5 نیز همانند سایر تولیدات و محصولات چینی در بازار داخلی ایران، در نمونه کارکرده خود دارای افت قیمتی نسبتا زیاد بوده و دارندگان این خودرو در زمان فروش به مدت روزها و حتی ماه‌ها در انتظار خریدار برای خودروی خود هستند.

این خودرو در مقطعی بسیار کوتاه و به مدت تقریبی 16 ماه به بازار عرضه شد و در این مدت فروش نمونه‌های های صفر کیلومتر آن قابل قبول بوده و در زمان عرضه قیمت این خودرو در نمونه فول امکانات برابر با 115 میلیون تومان در آخرین مرحله بوده است و با توجه به کیفیت ساخت مناسب و متریال داخلی استفاده شده در این خودرو، کمتر شخصی را می‌توان یافت که سوار بر این خودرو شود و از کیفیت ساخت و زیبایی کابین سخنی به عمل نیاورد. اما این خودرو پس از توقف عرضه در بازار دچار افت قیمتی نسبتا غیرمعقول شده و در حال حاضر قیمت یک برلیانس V5 کارکرده و بسیار تمیز برابر با 80 الی 75 میلیون تومان، در صورت خرید نمایشگاه داران است و این افت ارزش با توجه به اعلام قیمتی برابر با 115 میلیون تومان در سال 95، کمی بالا محسوب می‌شود.

پیشرانه و عملکرد

از دیگر نکات منفی پیرامون این خودرو که می‌توان به آن اشاره کرد، پیشرانه و عملکرد ضعیف آن است. برلیانس V5 از یک پیشرانه 1.6 لیتری بهره برده وقادر به تولید 110 اسب بخار توان و 151 نیتومن متر گشتاور است. شتاب صفر تاصد این خودرو از صفر مطلق تا 10 کیلومتر بر ساعت برابر 13 ثانیه بوده و حداکثر سرعتی برابر با 178 کیلومتر در ساعت را دارا است، اما با توجه به توجه به صحبت‌های برخی از صاحبان این خودرو در بعضبی از موارد و شرایط، شتاب ثبت شده از این خودرو بیش از زمان اعلامی کارخانه بوده و در گاهی اوقات برابر با 14 ثانیه نیز اندازه‌گیری شده است.

همچنین مصرف سوخت این خودرو در نمودار مصرفی برای پیمایش هر صدکیلومتر در شهر عددی برابر با 10.9 لیتر و در مسیرهای خارج شهری عددی برابر با 6.9 را نشان می‌دهد که در مجموع سیکل ترکیبی مصرف عدد بدست آمده برای این خودرو برابر با 8.4 لیتر به صورت میانگین است که از دیگر نقاط ضعیف این خودرو می‌توان به آن اشاره کرد.

خدمات پس از فروش

لازم به ذکر است، برلیانس V5 از خدمات پس از فروش گروه خودروسازی سایپا بهره می‌برد، که یکی از گستره‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌ها در این زمینه بوده و مراکز خدماتی بسیار متعددی را در سطح کشور به خود اختصاص داده است. اما به اعتقاد کارشناسان و برخی مالکان، این خودرو پس از عدم عرضه در سال 95 و با گذشت مدت زمانی نسبتا کوتاه، دچار مواری همچون تهیه قطعات و لوازم جانبی شده و در صورت بروز مشکلی جدی، تعمیر و بهبود شرایط اولیه خودرو بسیار سخت خواهد بود و در برخی موارد مشتریان می‌بایست روزها منتظر قطعه مورد نظر خود برای خرید از سوی شرکت سازنده، در صف انتظار قرار گیرند، این در حالیست که در روزهای اول فروش این خودرو در بازار کشور، طبق اعلام مدیران ارشد شرکت ساپیا، خودروی مورد نظر دارای خدمات پس فروشی گسترده تا چندین سال خواهد بود و مشتریان در صورت بروز هرگونه مشکل با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز تعمیرات شرکت، می‌توانند به سرعت به رفع خرابی و مشکل پیش آمده اقدام نمایند، اما با گذشت بیش از یک سال از توقف عرضه این خودرو، شاهد عواملی این چنین پیرامون این خودروی نسبتا باکیفیت چینی هستیم.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا