مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

بهترین خودروهای بازار از نگاه یک خبرنگار خودرو!

علاقه شخصی به موضوعی باعث می‌شود که شخص به آن سمت گرایش پیدا کند. دنیای خودرو یک فضای جذاب و دوست‌داشتنی در تمام جهان است که کمتر کسی می‌تواند به آن علاقه نداشته باشد. این دنیای رنگارنگ و هیجان‌انگیز، مدت‌هاست که من را به سمت خود کشانده است. در برهه‌ای از زمان، وقت و پول زیادی هزینه می‌کردم تا بتوانم مدتی را با خودروهای گذر موقت سپری کنم و با بخش‌های مختلف این خودروها بیشتر آشنا شوم. بعدها بواسطه رشته تحصیلی و از طریق مختلف در کمپانی‌های خودروسازی داخلی حضور یافتم و از همین راه با روند تولید و خودروهای تازه‌ وارد بیشتر آشنا شدم. نویسندگی در حوزه خودرو باعث شد تا تعداد زیادی از کاربران و هموطنان از طریق ایمیل و شبکه‌های اجتماعی بخواهند تا بهترین خودرو موجود در یک رنج قیمتی خاص را معرفی کنم که با توجه به حجم این پیام‌ها، بفکر نگارش مطلبی در این خصوص افتادم.

در انتخاب یک خودروی مناسب باید فاکتورهای زیادی را در نظر گرفت. توجه به بخش فنی اهمیت بالایی دارد که میزان قدرت و گشتاور پیشرانه چه میزان است و یا وزن خودرو با قدرت موتور تناسب دارد و یا خیر. علاوه بر این نمی‌توان چندان به اعداد و ارقام، مخصوصا در کشور ما، اعتماد کرد و لازم است که پشت فرمان یک خودرو بنشینید و آن را از نزدیک بررسی کنید. در بخش ظاهری یک خودرو سلیقه تاثیر فراوانی دارد و ممکن است خودرویی که شما می‌پسندید را سایر اعضای خانواده دوست نداشته باشند. حال با این پیش زمینه به سراغ بهترین خودروهای موجود در ایران در بازه قیمتی متفاوت از نگاه یک نویسنده حوزه خودرو می‌رویم.

با چرخان همراه باشید…

کمتر از 40 میلیون تومان

پژو 206 صندوقدار

آمار فروش بالای این خودرو باعث شد تا ایران‌خودرو فکر کند که می‌تواند با کمی تغییر چهره، خودرویی مشابه تولید کند. کیفیت تقریبا مناسب متریال داخلی نسبت به رقبا، پیشرانه پر شتاب و استهلاک نچندان بالا، همچنین چهره‌ای مناسب در بین خودروهای کمتر از 40 میلیون تومان باعث می‌شود که پژو 206 صندوقدار را بتوان دوست داشت. در این مدل دیگر مشکل عدم تعادل در اثر کمبود وزن 206 وجود ندارد و این می‌تواند برای 206 سواران نیز یک انتخاب خوب باشد. در این بازه قیمتی شما باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنید و 206 صندوقدار می‌توان نسبت به رقبا گزینه بهتری باشد.

برلیانس H230 

یکی دیگر از گزینه‌های در خودروهای کمتر از 40 میلیون تومان می‌تواند برلیانس H230 باشد که بتازگی از سوی پارس‌خودرو عرضه می‌شود. این خودرو یکسری نقاط ضعف و قدرت دارد که اگر همه آنها را در کنار هم قرار دهید متوجه می‌شوید که این خودروی چینی، نسبت به قدیمی‌های بازار ایران عملکرد مناسب‌تری دارد. از جمله نقاط قوت این خودرو می‌توان به سواری نرم با کمترین میزان صدا، چهره جدیدتر، ایمنی بیشترو مصرف سوخت کمتر نسبت به‌رقبا و پیشرانه مناسب اشاره کرد. البته مدل اتومات این خودرو چندان عملکرد خوبی ندارد و در این رنج قیمتی قرار نمی‌گیرد. جنس متریال داخلی را می‌توان یک ضعف بزرگ این خودرو دانست.

قیمت 40 الی 50 میلیون تومان

رنو ساندرو دستی

اگر چه نسل فسیل شده ساندرو در ایران مونتاژ می‌شود ولی عواملی مانند کیفیت ساخت مناسب، ایمنی قابل قبول، شتاب خوب  باعث شده‌اند که این خودرو یکی از پرفروش‌ترین‌های بازار باشد. این خودرو چندان خالی از ضعف نیست اما نسبت به چینی‌های خوش رنگ و لعاب که بعد از مدتی افت کیفیت شدید پیدا می‌کنند، بهتر ظاهر می‌شود. از جمله ضعف‌های این خودرو می‌توان به طراحی داخلی و خارجی قدیمی، مصرف سوخت بالا اشاره کرد.

تندر 90

رنو تندر بیش از 40 میلیون قیمت دارد و از لحاظ مشخصات بسیار شبیه به ساندرو است. البته پارس تندر نیز مدتی هست که عرضه می‌شود و چهره آن کمی تغییر یافته است اما به اندازه تندرهای قدیمی طرفدار ندارد. کیفیت ساخت و سواری خوب را می‌توان علت اصلی خوب بودن این خودرو برای خانواده‌های کم جمعیت دانست.

قیمت 50 الی 60 میلیون تومان

برلیانس H330

این مدل از برلیانس علاوه بر چهره اسپرت و زیبا، کیفیت سواری نرم و مناسبی دارد. هندلینگ خودرو نیز از سطح بالایی بهره می‌برد و در جاده بسیار مطمئن عمل می‌کند. یک بخش دیگر جذاب در این خودرو با توجه به قیمت آن، کابین زیبای آن است که در بین رقبا حرف زیادی برای گفتن دارد. بازار خرید و فروش مدل‌های دست دوم این خودرو نسبت به رقبای چینی آن بسیار بهتر است و همین نشان می‌دهد که برلیانس H330 طرفداران زیادی دارد. پیشرانه این خودرو جوابگوی مدل دستی آن خواهد بود اما مدل اتومات آن شرایط چندان خوبی در جاده‌های کوهستانی نخواهد داشت.

ساندرو استپ وی

بطور کلی هر چقدر که مبلغ شما بالاتر می رود انتخاب بیشتری خواهید داشت ولی این به معنای بهتر شدن انتخاب های شما نخواهد بود. ساندرو استپ وی مشخصات همان ساندرو هاچبک را دارد با کمی تغییرات مثبت بیشتر که باعث شده قیمت آن نیز در جهت مثبت حرکت کند. این خودرو از لحاظ کیفیت سواری و ساخت اوضاع مناسب تری نسبت به رقبا دارد.

قیمت 60 الی 70 میلیون تومان

جک J5

در این رنج قیمت 2 الی 3 انتخاب بیشتر وجود ندارد اما اگر قصد خرید خودروی صفر کیلومتر دنده اتومات دارید، جک جی 5 با موتور 1800 سی‌سی میتسوبیشی و فضای داخلی و خارجی قابل قبول می‌تواند گزینه خوبی باشد. البته چند سالی هست که از عرضه این خودرو می‌گذرد اما همچنان جی5 طرفداران خاص خود را دارد.

قیمت 70 الی 80 میلیون تومان

هایما S7 اتومات

بعنوان یک شاسی‌بلند دنده اتومات، هایما اس 7 با توجه به قیمت و مشخصاتی که دارد، بهترین گزینه می‌تواند باشد. در گذشته جک اس5 نیز رقیب این خودرو در این بازه قیمتی بود اما افزایش قیمت آن باعث شد تا هایما به‌نوعی بدون رقیب باقی بماند. از جمله نکات دوست‌داشتنی هایما اس 7 می‌توان به گیربکس POWERTECH كشور كره، تجهیزات ایمنی و رفاهی مناسب مانند دوربين ديد عقب، سنسور دنده عقب، نمايش ميزان باد لاستيك ها (TPMS)، صندلي راننده 8 حركته برقي گرمكن دار و 4 عدد کیسه هوای ایمنی اشاره کرد. پیشرانه نچندان قوی برای این خودرو را می‌توان نقطه ضعف اصلی آن دانست.

قیمت 80 الی 90 میلیون تومان

جک اس5 دنده‌ای

جک اس 5 اگر چه بارها دجار افزایش قیمت شده است اما همچنان یک گزینه قدرتمند و خوب محسوب می‌شود که چهره اسپرت و جذاب آن قدیمی نشده است. مدل دستی این خودرو کارآیی بسیار هیجان‌انگیزتری نسبت به اتومات دارد. از جمله نقاط قوت این خودرو می‌توان به پیشرانه قوی اشاره کرد و عدم کیفیت متریال برخی از بخش‌های خودرو نیز نقطه ضعف جک اس 5 می‌تواند باشد.

قیمت 90 الی 100 میلیون تومان

هیوندایی اکسنت

ارزان‌ترین سدان هیوندایی کرمان‌خودرو، یک گزینه خوب خواهد بود که نام یک کمپانی مطرح کره‌ای را یدک می‌کشد. این خودرو با پیشرانه 1.6 لیتری مجموعه‌ای از ایربگ‌های سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای می‌تواند نسبت به سایر گزینه‌ها انتخاب بهتری باشد. اختلاف قیمت نمایندگی و بازار نشان می‌دهد که این خودرو ارزش خرید مناسبی دارد.

کلام آخر

ممکن است بسیاری از افراد نظری مخالف داشته باشند که این قابل احترام است اما با توجه به تجربیات شخصی و آنچه که در بازار مشاهده شده و با استناد به نظر بسیاری از کارشناسان و مالکان خودروهای مختلف، این لیست تهیه شده است و نبود گزینه‌ای در بین خودروهای این لیست دلیل بر فاصله کیفی بسیار زیاد بین این خودروها نیست. همچنین تنها برخی از نقاط ضعف و قوت این خودروها مطرح گردیده و بدون شک هرکدام از این محصولات چندین بخش خوب و بد را در خود جای داده‌اند.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. در مورد تعادل کم ال نود چیزی نگفتید که مهمترین ضعف فنیه ال نوده
    بقیه موارد همش دقیق و درسته بنظر من

  2. با عرض سلام و خسته نباشید
    دوست عزیزی که میگن ال نود تعادلش بده!!! اینا همش حرفای کوچه بازاریه ال نود تو تست گوزن سال ۲۰۰۵ قبول شده و تعادلش ایرادی نداره و جالب اینه تست رو با سرعت ۷۲ کیلومتر پاس کرده که ۲۰۷ فرانسه نه ایران هم با سرعت ۷۲ کیلومتر تست رو قبول شده است تست گوزن تست هندلینگ خودروهاس

    1. ال نود چند ساله تو ایرانه تعادلش از سمند و پارس کمتره، یکم بهتر از 206 هست
      چند روز پیش شنیدم ساندرو جدید اروپا هم با سیستم esp تو اسپانیا نتونست پاس کنه
      207 مدل 2005 فرانسه هم فکر نکنم تعادلش از پارس بهتر باشه، همون سرعت 72 هم ضعیف حساب میشه
      زانتیا همین تستو با سرعت 85 پاس کرده
      دو تا ماشین نتوسته بودن برای برا اول این تستو قبول بشن یکی یه مدل قدیمی بنز یکی هم لوگان 2005، الان تو سایتش لوگان 2014 استیشن با سرعت 73 پاس کرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا