مکمل بنزین
اخبار روز خودروخبر

آیا ایران می‌تواند‌ مرکز قطعه‌سازی در خاورمیانه شود؟

 

در چند وقت گذشته، اخبار فراوانی پیرامون انعقاد قراردادهای مختلف در حوزه خودرو و موارد اطراف آن به گوش می‌رسد. حال با توجه به شرایط کنونی بازار خودرویی کشور در زمینه تولیدات داخلی و قطعه سازی، نشستی مشترک مابین قطعه‌سازان داخلی و تولیدکنندگان خارجی‌ در چند روز اخیر برگزار شد که طی آن، قطعه‌سازان فرانسوی، آلمانی و تایوانی از تمایل و درخواست خود برای حضور در ایران صحبت به میان آورده و اهداف آینده خود را برای حضوری جدی و قدرتمند در کنار شرکای ایرانی در کشور اعلام کرده‌اند.

این نشست ازسوی انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی برگزار شده است و رئیس انجمن قطعه‌سازان با اشاره به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک ایران در منطقه گفت: این موقعیت خاص سبب شده تا امکان تبدیل شدن ایران به مرکز قطعه‌سازی و صادرات به کشورهای اطراف فراهم شود. رضا رضایی همچنین افزود که حضور بزرگان صنعت قطعه‌سازی جهان در کشور نشان می‌دهد که ایران و بازار داخلی مورد توجه جهانی قرار گرفته است.

همچنین، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی نیز این‌گونه گفت که در حال حاضر ظرفیت قطعه‌سازی در کشور بالا بوده و از همین رو می‌توان این صنعت را برای مشارکت‌های خارجی آماده ساخت. آرش محبی نژاد با بیان اینکه موقعیت بازار ایران فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری قطعه‌سازان خارجی است، افزود: پس از توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام، قراردادهای زیادی در صنعت قطعه ایران امضا شده و در این بین برخی همراه با سرمایه‌گذاری مستقیم بوده‌اند.

حال در ادامه این نشست صحبت‌هایی پیرامون دیگر مسائل در حوزه تولید مشترک قطعه برای مصرف اتومبیل‌های داخلی و صادرات به صورت چند مرحله‌ای انجام شده است و پیرامون همین موضوع، مدیران انجمن‌های قطعه‌سازی فرانسه و آلمان نیز ابراز امیدواری کرده‌اند که به‌واسطه برجام وارد فاز مشارکت با همتایان ایرانی خود شده تا بتوانند یک اتاق همکاری مشترک و بین المللی را تشکیل دهند. همچنین یکی از مدیران انجمن قطعه‌سازان تایوان نیز در نشست مورد نظر تاکید کرد که تایوان به‌عنوان یکی از قطب‌های تکنولوژی‌ جدید در حوزه خودرو و موارد پیرامون آن، آماده است تا تجربه‌های خود را در اختیار قطعه‌سازان ایرانی قرار دهد.

 

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا