مکمل بنزین
خبرداخلی

یکی از شرایط دریافت طرح ترافیک سال 97 مشخص شد

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران، دکتر سید نواب حسینی منش، از اعمال حدود مجاز آلایندگی سخت‌گیرانه برای خودروهای متقاضی طرح ترافیک سال 97 در مراکز معاینه فنی شهر تهران خبر داد. وی گفت:

کلیه خودروهای متقاضی دریافت طرح ترافیک سالیانه و یا مدت‌دار (روزانه و هفتگی)، باید نسبت به دریافت معاینه فنی ویژه از یکی از مراکز شهر تهران غیر از مراکز خاوران، ابوذر، ایران‌خودرو و ایرتویا اقدام کنند.

او در ادامه افزود:

تفاوت میان معاینه فنی ویژه با معاینه فنی معمولی که در سطح کشور در حال انجام بوده، مربوط به آزمون میزان آلایندگی خودرو است.

بنابر آخرین مصوبه شورایعالی محیط زیست که بحث تعیین حدود مجاز گازهای خروجی برعهده آن بوده، آزمون آلایندگی خودرو می‌بایست در دو دور موتور آرام و بالا (2500 دور در دقیقه) مورد اندازه‌گیری قرار بگیرد. با توجه به مردود شدن درصد بالایی از خودروها در این آزمون براساس حدود مجاز جدید توسط آن، سازمان تصمیم گرفته تا اعمال شرایط سخت‌گیرانه به‌ صورت تدریجی لحاظ شود. در مرحله اول خودروهای متقاضی تنها در دور آرام با سخت‌گیرانه کردن حدود مجاز گازها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

دکتر سید نواب حسینی منش در رابطه با دلایل اجرای این طرح گفت:

با توجه به بحران آلودگی هوا در شهر تهران و همچنین بالا بودن میزان آلودگی در هسته مرکزی شهر که 80 درصد آن مربوط به خودروها بوده، این سازمان به عنوان یکی از راهکارهای موثر در کاهش آلودگی هوا، شرایط سخت‌گیرانه‌ای برای خودروهایی که قصد تردد در محدود طرح ترافیک را در شهر تهران دارند، در نظر گرفته است. بر همین اساس، در شورای ترافیک شهر تهران و شورای عالی هماهنگی کشور مصوب شد که خودروهای متقاضی دارای معاینه فنی ویژه تهران باشند.

در نهایت مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران اعلام کرد که خودروهای متقاضی طرح ترافیک که دارای معاینه فنی معتبر از قبل از اجرای این طرح هستند نیز باید نسبت به دریافت معاینه فنی ویژه تهران به مراکز مراجعه نموده و معاینه فنی را اخذ نمایند.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا