مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسیتازه‌ها

بررسی چانگان CS75؛ بازیگوش چینی!

در بهمن ماه سال 1395 گروه خودروسازی سایپا در نمایشگاه خودروی اصفهان، کراس‌اووری از کمپانی چانگان را معرفی کرد. کراس‌اوور مذکور چانگان CS75 نام داشت که از نظر ابعاد و چهره شباهت‌هایی با لندروور دیسکاوری دارد.

در آن زمان مسئولان سایپا قول دادند که به‌زودی شاهد تولید این خودرو در ایران خواهیم بود؛ ولی تا این لحظه خبری از تولید چانگان CS75 نشده و هنوز مشخص نیست که آیا این خودرو تولید خواهد شد یا نه!

با این همه امسال در نمایشگاه خودروی تهران باز هم چانگان CS75 حضور داشت و علاقه‌مندان زیادی را به دور خود جمع کرده بود. این خودرو اواخر سال 2013 به عنوان دومین عضو از خانواده کراس‌اوورهای چانگان معرفی شد. فروش این خودرو در کشور مادری‌اش چندان خوب نبوده و در حقیقت باید گفت که این خودرو در برابر رقبای هم وطنش آن‌طور که باید ظاهر نشده و انتظارات اولیه مدیران چانگان را برآورده نکرده است.

اما همان‌طور که می‌د‌انید بازار تولید و فروش خودروهای مختلف در کشور ما وضعیت خوبی ندارد و همین عامل، شرایطی خوب و ایده‌آل را برای کمپانی چانگان فراهم کرده تا شاید با عرضه گسترده چانگان CS75 در بازار ایران؛ شکست این خودرو در بازار پرهیاهوی چین جبران شود و چانگانی‌ها به فکر تولید خودروهای متنوع‌تری برای حضور در بازار ایران باشند.

حالا بهتر است کمی با این چینی بازیگوش آشنا شده و اطلاعاتی درباره آن به دست بیاوریم. همانگونه که گفته شد، خودروی چانگان CS75 شبیه به لندروور دیسکاوری بوده و شاید در نگاه اول اصالتی در شیوه طراحی آن دیده نشود. ولی باید توجه داشت که این خودرو در ایتالیا طراحی شده و با وجود شباهتی که با برخی از خودروهای لندروور دارد؛ نمی‌توان منکر زیبایی‌اش شد.

در حقیقت شاید شباهت اصلی این خودرو با محصولات کمپانی لندروور را وجود لوگو و نوشته چانگان در پیشانی CS75 دانست. علاوه بر این برخی از خطوط روی گلگیرها، سپر و درب‌های CS75 ظاهرا یک کپی‌برداری شیک و تمیز از محصولات لندروور هستند؛ ولی نحوه طراحی این خودرو بسیار زیرکانه بوده و کمتر کسی می‌تواند ترکیب چهره محصولات لندروور را در چانگان CS75 تشخیص دهد.

در کل این خودرو با ابعادی که دارد(4650 میلی‌متر طول، 1850میلی‌متر عرض، 1705میلی‌متر ارتفاع و 2700 میلی‌متر فاصله بین محورها) از طراحی زیبایی برخوردار بوده و از ظاهری اسپرت و مدرن برخوردار است. البته سلایق اشخاص با یکدیگر متفاوت بوده و شاید شما چهره CS75 را نپسندید.

اما این پایان کار چانگان CS75 نبوده و طراحی زیبای نمای بیرونی این خودرو کاملا با فضای داخلی آن تطبیق داده شده است. در داخل یک محیط شیک و مدرن را شاهد هستید که کاملا جادار و راحت است. همه چیز به خوبی طراحی شده و فضای داخلی آن از دیسکاوری هم بزرگتر است!

ولی همه چیز یک خودرو ظاهر آن نیست؛ و به همین علت نیم‌نگاهی هم به مشخصات فنی چانگان CS75 می‌اندازیم. پیشرانه چانگان CS75 در نسخه‌های comfort ،Deluxe و Top از نوع Blue Core petrol بوده و حجم آن 2 لیتر است. پیشرانه مذکور 156 اسب‌بخار قدرت داشته و گشتاور 200 نیوتن‌متر تولید می‌کند.

این پیشرانه برای انتقال قدرت خود به چرخ‌ها از یک گیبرکس 6 سرعته دستی و ساخته شده توسط کمپانی ASIN ژاپن استفاده می‌کند. میزان مصرف سوخت ترکیبی چانگان CS75 با پیمایش 100 کیلومتر و با استفاده از پیشرانه مذکور در نسخه‌های ذکر شده؛ به ترتیب 8.5، 8.5 و 8.1 لیتر است.

اما ظاهرا چانگان CS75 در ایران از یک پیشرانه توبوشارژ استفاده خواهد کرد. این پیشرانه فقط در نسخه‌های Fashion، Elite و Premium خودروی چانگان CS75 عرضه شده و حجم آن 1.8 لیتر است. پیشرانه مذکور از نوع Blue Core petrol turbo-charged – 16V DOHC است و جدیدترین نسخه آن 175 اسب‌بخار قدرت داشته و گشتاورش به 230 نیوتن‌متر می‌رسد.

چانگان CS75 مذکور از یک پیشرانه شش سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند که باز هم توسط کمپانی ASIN طراحی و توسعه داده شده است. پیشرانه 1.8 لیتری توربوشارژ CS75 مصرف سوخت این کراس‌اوور را افزایش داده و در تمام نسخه‌هایی که از این پیشرانه استفاده می‌کنند؛ شاهد مصرف سوخت 8.8 لیتر با پیمایش مسافتی 100 کیلومتری هستیم.

ظرفیت باک چانگانCS75 در تمام نسخه‌ها 58 لیتر بوده و از استاندارد Euro IV بهره می‌برد. وزن این کراس‌اوور در صورت استفاده از پیشرانه 2 لیتری چانگان به 1640 کیلوگرم می‌رسد و در صورتی که چانگان CS75 شما از پیشرانه 1.8 لیتری توربو برخوردار باشد؛ وزنش 1665 کیلوگرم خواهد بود.

نسخه فول چانگان CS75 از امکانات متنوعی برخوردار است. این خودرو از امکاناتی مانند؛ رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچی، چراغ‌های اتوماتیک، شیشه‌های ضد اشعه UV، سیستم Eco Drive، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع خودکار و دستی، سانروف، پاور ویندوز، صفحه نمایش لمسی، رهیاب ماهواره‌ای، صندلی‌های چرمی، شش بلندگوی استریو، کنترل اطلاعات خودرو با استفاده از تلفن‌همراه و…  استفاده می‌‎کند.

چانگان CS75 با گرفتن نمره 59 از 62 توسط موسسه C-NCAP چین، موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده است. این خودرو دارای شش کیسه هوا، سیستم TMPS، سیستم ABS+EBD ،TCS ،HAC ،ESC ،Auto Hold، سنسور پارک جلو، سنسور پارک عقب، دوربین عقب و… است.

CS75 شاید چینی باشد؛ ولی کیفیتی عالی داشته و نظر شما را جلب می‌کند. چانگان CS75 پیش از این قرار بود که با قیمتی نزدیک به 90 میلیون تومان عرضه شود؛ ولی گذشت زمان همه چیز را تغییر داده و دیگر بعید است که این خودرو با مشخصات ظاهری و فنی مناسبش با این قیمت روانه بازار آشفته ایران شود. CS75 در صورت تولید و عرضه، رقیبی جدی برای خودروهایی نظیره هایما S7، جک S5، تیگو 7 و حتی پژو 2008 خواهد بود.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا