مکمل بنزین
اخبار روز خودروخبرداخلی

آیا ایران خودرو بخشی از سهام خود را به فروش می‌رساند؟

همواره ایران خودرو یکی از شرکت‌های مهم و تاثیرگذار در صنعت خودروی کشور بوده است. این گروه صنعتی قدمتی در حدود 50 سال را دارا بوده و در حال حاضر مدل‌های مختلفی از خودروها رو تولید می‌کند. یکی از اخباری که به‌تازه‌گی از سوی این گروه صنعتی منتشر شده است، فروش بخشی از سهام شرکت سرمایه گذاری سمند بوده که طبق برنامه قرار است در حدود 15/5 درصد از سهام این شرکت به‌مزایده گذاشته شده و به‌بالاترین قیمت به‌فروش برسد.

پیرامون همین موضوع، در حال حاضر قیمت قطعی این سهم مشخص نشده ولی به‌اعتقاد کارشناسان بورس ایران، قیمت آن قطعا بیش از 900 میلیارد تومان خواهد بود و صف خریدی سنگین را از خود به ثبت خواهد رساند.

با این حال، هم‌ اکنون به‌صورت قطعی نامی از مشتریان اصلی سهام شرکت مذکور اعلام نشده است، اما برخی منابع آگاه در این زمینه معتقد هستند که قطعه سازان بزرگ کشوری یکی از جدی‌ترین و نزدیک‌ترین گزینه‌ها برای تصاحب این خواهند بود. حال اگر کمی بیشتر به این موضوع دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که اقدام قطعه سازان برای خرید سهام این شرکت امری عجیب نبوده و برخلاف تصور، به‌دلیل مهم و استراتژیک بودن سهام نام برده شده، قطعه سازان با خرید آن می‌توانند هرچه بیشتر خود را به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تولید خودروها در کشور عنوان کنند.

شاید این‌گونه بتوان گفت که فروش بخشی از سهام شرکت سرمایه گذاری سمند، قسمتی از اصل 44 قانون اساسی پیرامون خصوص سازی شرکت‌های دولتی بوده و این گروه صنعتی قصد دارد در پیش برد این هدف جز اولین شرکت‌ها باشد. اما به نظر میرسد ایران خودرو در پیش برد این هدف تنها نیست و در ماه‌های آینده گروه صنعتی سایپا نیز قصد دارد بخشی از سهام شرکت‌های زیر مجموعه خود را در بازار بورس ایران عرضه کند تا از رقیب سنتی خود عقب نماند. حال باید دید که آیا این اهداف برنامه ریزی شده تا چه مقدار به‌حقیقت نزدیک می‌شوند و آیا می‌توانند در پیاده سازی دقیق اصل 44 پیرامون خصوصی سازی شرکت‌های دولتی موفق عمل کنند یا خیر.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا