مکمل بنزین
گوناگونخبر

آئودیR8 V12 TDI؛ طرحی فراموش شده!

ابرخودروی 12 سیلندر دیزلی آئودی هیچ گاه به مرحله تولید نرسید اما قلب تپنده خود یعنی موتور دیزلی اش را در خودرویQ7 به یادگار گذاشته است.

ایده تولید یک ابر خودروی دیزلی 12 سیلندر امروزه به دلیل آن رسوایی که به خاطر آمار نادرست از انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط این موتورها زیاد عقلانی به نظر نمی‌رسد، اما مسائل تا یک دهه قبل متفاوت‌تر از امروز بودند.

دو پیروزی در مسابقات لمانس، آئودی تصمیم به استفاده از خودروی R10 خود با یک موتور 5.5 لیتری V12 برای غلبه بر حریفان خود گرفت. بنابراین طرح مفهومی آئودی R8 12 سیلندر با یک موتور 6 سیلندر که از دو توربوشارژر استفاده می‌کند به اجرا درآمد. این خودرو به‌عنوان اولین ابر خودروی مبتنی بر سوخت دیزل، توانست گشتاور باورنکردنی 1000 نیوتون متر در دور موتور 1750 را به نمایش درآورد.

علیرغم وزن سنگین‌تر نسبت به آئودی R8 8 سیلندر به خاطر موتور بزرگ‌تر خود، طرح مفهومی غیرمعمول آئودی کمی زودتر خود را به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رساند و شتاب بهتری داشت اما در سرعت نهایی تفاوت محسوسی بین این دو وجود نداشت.

خودروی 12 سیلندر از جعبه‌دنده 6 سرعته دستی که وظیفه سخت انتقال قدرت و گشتاور تولیدی را به این خودروی چهارچرخ متحرک دارد به دوش می‌کشد.

خودروی R8 V12 TDI برای اولین بار در ژانویه 2008 در نمایشگاه دیترویت به نمایش درآمد و سپس به R8 TDI Le Mans برای درخشش نام خود در اروپا در نمایشگاه خودروی ژنو دو ماه بعد از معرفی اولیه خود به نمایش درآمد.

بعد از یک سال گفتگو، بالاخره آئودی تصمیم به کنار گذاشتن این پروژه گرفت. چند سال بعد شایعاتی در مورد نسل دوم R8 با موتور دیزلی 10 یا 8 سیلندر به گوش خورد ولی بازهم اتفاقی در سطح تولید نیفتاد.

علیرغم هزینه زیاد تولید موتورهای دیزل، این نوع از موتورها هنوز برای گروه فولکس‌واگن از اهمیت زیادی برخوردار است و شاید در خودروهای تولیدی جدید خود از این نوع موتورها نیز بهره ببرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا