مکمل بنزین
تحلیلیخبر

نگاهی به مقوله طراحی متفاوت خودروها در سایپا!

شاید برایتان مثل روز روشن باشد که در شرکت معظم سایپا، خودروها چگونه تولید می‌شوند و این تعداد از ماشین‌های کاملا متفاوت از یکدیگر بازهم تکرار می‌کنم، کاملا متفاوت؛ چگونه به مرحله تولید و عرضه به بازار می‌رسند. در واقع سوال اینجاست که این مقدار از خلاقیت چگونه بروز می‌کند و اصلا مگر می‌شود یک عده و یک شرکت به این حد از خوش سلیقگی رسیده باشد و همه را انگشت به دهان بگذارد؟

خب جواب بسیار ساده است. بله! در گروه خودروسازی سایپا به اندازه حیرت انگیزی سلیقه بیداد می‌کند. اصلا شنیده شده که وزارت صنعت و جمعی از سهامداران و مشتریان این شرکت قرار است با بخش طراحی این شرکت جلسه‌ای داشته باشند که آقایان و خانم‌های گرامی، شما را به خدا کمی از این همه سلیقه بکاهید! مردم طاقت این همه سلیقه و تنوع را ندارند، اصلا گیج می‌شوند که مثلا با حدود 28 میلیون تومان پول تیبا بخرند یا ساینا، به قدری که تفاوت زیاد است و اصلا شبیه هم نیستند.

سایپا

مثلا سایپا 131 با 132 و انواع مختلف آنها به قدری متفاوت است که مردم فکر می کنند 132 متعلق به شرکت بنز است و 131 متعلق به شرکت فورد! ناگهان می‌بینید پشت ماشین‌ها آرم سایپا زده شده و خیلی خودجوش به تولید ملی افتخار می‌کنید. یادمان هست که مردم در سری جدید طراحی خانواده گروه x100 سایپا وقتی دیدند جای دو لیوان چایی در جلوی داشبورد تعبیه شده است، از قید سیستم صوتی گذشتند و بارها مراتب تشکر و قدردانی را خدمت مدیران سایپا اعلام کردند!

این سیستم طراحی خودرو در سایپا به قدری پیچیده و دقیق و حساب شده است که ماه‌ها و سال‌ها باید فکر و محاسبه کرد تا به نزدیکی سیستم آن رسید! احتمالا بعد از ماه‌ها فکر و مشورت، وقتی که می‌خواستند ساینا را طراحی کنند، این پروسه طی شده است:

مهندس اول: مهندسان عزیز همان طور که می‌دانید پراید را گیر سه پیچ داده‌اند که حذف کنیم، حدود 20 نوع پرایدی که داشتیم بازار را قبضه کرده بود، باید همان سیستم را روی تیبا پیاده کنیم ولی نمی‌شود مثل پراید یک اسم را روی 20 نوع ماشین بگذاریم، این تیبا و این شما؛ لطفا کمک کنید بتوانیم هم تیبا را گران کنیم هم از روی آن ماشین دیگری بزنیم!

سایپا

مهندس دوم: مهندس عزیز این که کاری ندارد، آقای فلانی آن چراغ‌ها را به من بده (در این حین روی تیبا چراغ را پُرُو می‌کند)، دوستان چطور است؟

همه مهندسین: وااااااای این باور نکردنی است، این چه ماشینی‌ست؟ تیبا کجا رفت؟ اصلا تفاوت از زمین تا آسمان شد!

مهندس اول: ممنون از هم فکری و تیزهوشی و پشتکار دوستان، تصویب شد! ماشین جدید سایپا هم اینک تولید گشت!

سایپا

خب این هم از یک روند خیلی طبیعی احتمالی از جلسات تولید و طراحی خودرو در سایپا که ما فکر کردیم این‌گونه باشد! البته دوستان سایپا ناراحت نشوند، ما یک پیچ شل شاسی پراید سایپا را به سیستم اتومات بنز آلمان نمی‌دهیم‌، فقط کمی خواستیم شوخی کنیم!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. سلام امیر جان
      ممنون از اینکه در چرخان هستی و نظر میدی.
      خوشحال میشیم بیشتر در کنار ما باشی و نظراتت رو در مورد اخبار ، مقالات و نوشته هامون بدونیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا