مکمل بنزین
تحلیلیخبر

مسئولانی که تفاوت خودروی هیبریدی و خودروی برقی را نمی‌دانند !

به گزارش چرخان، هفته گذشته خبر افزایش چندبرابری تعرفه‌واردات خودروهای هیبریدی سر وصدای زیادی به‌راه‌انداخت که در این افزایش تعرفه، حتی 9 برابرشدن یکی از تعرفه‌ها نیز دیده‌میشد! این افزایش‌تعرفه واردات خودروهای هیبریدی وقتی دوچندان دارای اهمیت‌شد که آلودگی‌هوا چند وقتی‌است که نفس شهرهای‌بزرگ را تنگ‌کرده و راه‌حل‌هایی که اجرایی می‌شود تاثیری نداشته و تغییرات در عامل آلایندگی شهرها تنها راه‌حلی‌است که می‌تواند به صورت بلندمدت، چاره کار حل معضل آلودگی هوا باشد.

علی‌علی‌آبادی‌فراهانی مدیرکل دفتر مقررات وزارت صنعت، در مصاحبه‌ای تلویحا از جنجال‌سازی رسانه‌ای سخن‌گفته و رسانه‌ها را به بزرگ‌نمایی متهم کرده‌است. او می‌گوید واردات خودروهای هیبریدی چندان زیاد نبوده که حالا افزایش تعرفه آنها اتفاق عجیب و غریبی را رخ‌دهد. علی‌آبادی همچنین با اشاره به تعرفه خودروهای‌بنزینی گفته‌است که سیاست کاری وزارت صنعت، حفظ فاصله حدود 50درصدی بین تعرفه واردات خودروهای بنزینی و هیبریدی است که باید رعایت‌شود.

همچنین همانطور که در چرخان نیز منتشر کردیم، امیرحسین قناتی، مدیر کل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه‌ای از عدم افزایش‌تعرفه برای خودروهای‌هیبریدی با حجم‌موتور پایین‌تر از 1500سی‌سی خبر داده‌بود که البته افزایش 5 به 25 درصدی را افزایش 1000 درصدی ندانسته و او هم رسانه‌ها را تلویحا متهم به بزرگ‌نمایی کرده‌است!

هیبریدی

اما ذکر چند نکته برای مسئولین محترم الزامی‌است، امیدواریم این نکات قابل استفاده باشد:

1- اگر مسئولین‌محترم مدعی هستند که تعداد خودروهای‌هیبریدی واردشده به کشور اندک ومحدود هستند، چرا چشم به اندک‌سهم تعرفه‌ای واردات آنها دوخته‌اند؟ چرا از این مقدار کم به‌منظور حفظ محیط‌زیست نمی‌گذرند؟ مساله بعدی این‌است که اگر تعداد خودروی واردشده کم‌است، چرا حفظ تعادل وارداتی این نوع از خودروها با خودروهای بنزینی مورد بحث‌است؟

2- مسئولین محترم وزارتخانه باید پاسخگوباشند که کشورهایی که برای کاهش خودروهای‌ با سوخت‌فسیلی و افزایش خودروهای‌ با سوخت‌غیرفسیلی تلاش می کنند و حتی مشوق‌های مالیاتی و تعرفه‌ای تعریف می‌کنند، از کشور ما عقب‌تر هستند یا مسئولینشان به مساله مذکور تک‌بعدی نگاه می‌کنند و وجوه مختلف این اتفاق را نمی‌دانند؟

3- طبق گفته‌های بالا، وزارتخانه سعی در حفظ فاصله حدودا 50درصدی بین خودروهای هیبریدی و بنزینی دارد، ازطرفی گفته می‌شود با وجود این فاصله واردات این نوع خودروها بسیارکم بوده‌است. نتیجه‌ای که ما از این صحبت میگیریم این‌است که وزارتخانه تمایلی برای بهترشدن وضعیت واردات خودروهای هیبریدی ندارد و عدد مذکور را برای حفظ مقدار واردات، ثابت نگه می‌دارد.

4- مسئولین‌محترم از عدم‌افزایش تعرفه‌ واردات خودروهای هیبریدی زیر 1500سی‌سی صحبت می‌کنند. این اظهارنظر دو حالت دارد؛ یا مسئولین نمی دانند خودروی هیبریدی زیر 1500سی‌سی تابحال وارد کشور نشده‌است و نمی‌شود! یا نمی‌دانند که حتی تعرفه این نوع از خودروها را هم افزایش چشمگیری‌ داده‌اند! اکثر خودروهای‌ وارداتی بین 1500تا 2000سی‌سی هستند و تعدادی نیز بالای 2000سی‌سی وارد کشور می‌شود.

5- آقای‌قناتی افزایش 5 یا 9 یا 11برابری را رد می‌کنند! این‌قسمت را به مخاطبان عزیزمان میسپاریم که محاسبه کنند افزایش‌تعرفه از 4 به 45 یا 5 به 25درصد، افزایش چندبرابری است!

6- نکته تاسف‌بار این نوع از اظهار نظرها، عدم‌اطلاع مسئولین‌محترم از تفاوت خودروی هیبریدی و خودروی برقی است! اصولا خودروی هیبریدی به خودرویی گفته می‌شود که سوخت‌ترکیبی فسیلی و الکتریکی را داشته‌باشد. اینکه حجم موتور خودروهای هیبریدی معیار تعیین‌تعرفه قرارگرفته نیز قابل‌تامل است چرا که هیچ‌تفاوتی در خودروهای هیبریدی در حجم‌های مختلف در نوع‌سوخت وجود‌ندارد. شاید دلیل عدم اطلاع آقای‌قناتی از این‌موضوع، همان عدم ورود خودروهای هیبریدی زیر 1500سی‌سی به کشور است تا از نزدیک ببینند که تفاوتی بین آنها وجود ندارد. نکته قابل‌ذکر برای اطلاع‌مسئولین این‌است که خودرویی که به هیچ‌وجه از سوخت‌فسیلی استفاده نکند، خودروی‌الکتریکی است که به هیچ وجه خودروی هیبریدی نامیده نمی‌شود!

7- عدم اطلاع آقای‌قناتی از خودروهای وارداتی نیز جالب‌است، چرا که ایشان مدعی‌هستند تمام خودروهای‌هیبریدی‌وارداتی به کشور بالای 2000سی‌سی هستند ولی یک بررسی‌ساده در آمارهای‌رسمی منتشرشده نشان می‌دهد دو خودروی سوناتاهیبریدی و تویوتاپریوس که حجم موتور کمتر از 2000سی‌سی دارند، وارد کشور شده‌است!

مسائل دیگری در این مورد وجود دارد که می‌توان به آنها رسیدگی‌کرد ولی تا به اینجا بسنده می‌کنیم.

منبع : تسنیم

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. متأسانه کم سوادی تعدادی از مسئولین- برای پرهیز از بکاربردن کلمه بی سوادی- صدمات بسیاری به کشور و مردم زده و میزند.
    چنانچه مایل هستید بیشتر از نظرات مردم استفاده کنید قید ضروری بودن ایمیل نویسنده نظر را بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا