مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه دنا پلاس و 207 صندوق دار، رقابتی نزدیک بین دو هم خانواده!

در این مطلب قصد داریم بین دو محصول جدید ایران خودرو با نام‌های دنا پلاس و 207 صندوق دار که در سال جاری وارد بازار کشور شده‌اند، مقایسه‌ای کوتاه را انجام دهیم و در هر بخش، برتری هر خودرو را نسبت به دیگری بیان کنیم.

تاریخ تولید

در اولین مورد از این بررسی به‌سراغ تاریخ تولید این دو خودرو می‌رویم. دنا پلاس زودتر از 207 صندوق دار و در اسفند 95 به‌طور رسمی معرفی گردید و از اوایل سال جاری وارد بازار داخلی کشور شد، اما در سوی دیگر، 207 صندوق دار به‌تازگی و کمتر از دو ماه قبل وارد خط تولید این گروه صنعتی شده و پیش بینی می‌شود که فروش سراسری آن از بهار سال آینده آغاز شود. لازم به ذکر است، 207 صندوق دار با تاخیری در حدود 5 ماه وارد خط تولید این گروه صنعتی شد.

طراحی ظاهری

در مرحله بعدی این مقایسه به طراحی ظاهری این دو خودرو می‌رسیم، طراحی ظاهری هر دو خودرو نسبتا زیبا بوده اما به اعتقاد کارشناسان، طراحی دنا پلاس به‌دلیل خطوط استفاده شده بر روی درب‌ها و همچنین طراحی جذاب‌تر چراغ‌ها در جلو و عقب خودرو، در دید کلی نسبت به 207 صندوق دار که در واقع فیس لیفتی از 206 صندوق دار است، زیبا‌تر به نظر می‌رسد. در واقع، طراحی درب‌ها در دنا پلاس بسیار شبیه به جک جی5 بوده و فرم کلی اتاق خودرو علاوه بر جادارتر بودن، در نگاه ببینده نیز جذاب‌تر پدیدار می‌شود.

 در سوی دیگر، همانگونه که گفته شد 207 صندوق دار در واقع فیس لیفت 206 صندوق دار بوده و تغییراتی که در این خودرو نسبت به مدل پیشین ایجاد شده است، مواردی همچون فرم چراغ‌ها قسمت ابتدایی و انتهایی خودرو بوده و برخی جزئیات جزئی است. اما، همواره نظر هر شخص برای انتخاب خودرو دلخواه خود در رابطه با طراحی ظاهری، سلیقه‌ای بوده و نمی‌توان به‌صورت دقیق و با قاطعیت کامل گفت که کدام خودرو زیبا‌تر است.

طراحی داخلی

طراحی درونی بسیار متفاوت با طراحی بیرونی بوده و میتوان در این بخش با قاطعیت کامل گفت که طراحی درونی دنا پلاس در دیدگاه اکثر مخاطبان، زیبا‌تر از 207 صندوق دار بوده و در استفاده طولانی مدت، راننده و سرنشینان کمتر احساس یکنواخت بودن را در دنا پلاس حس خواهند کرد. به طور کلی، می‌بایست این‌گونه گفت که طراحی داخلی دنا پلاس با توجه به قرارگیری مانیتور و ابزارک‌های کنترلی در قسمت مرکزی داشبورد و مواردی همچون استفاده از دو تریم رنگی در اتاق داخلی، طراحی زیباتر آمپرها با نمایی آبی رنگ، نسبت به 207 صندوق دار که در مقایسه با مدل پیشین، تغییر و تحول شگرفی را به خود نمی‌بیند، بهتر بوده و در این بخش به عنوان خودرو برنده قلمداد می‌شود.

پیشرانه و عملکرد

در مرحله بعدی این مقایسه، به‌سراغ عملکرد دو خودرو در بخش فنی می‌رویم و ابتدا از 207 صندوق دار شروع می‌کنیم. این خودرو دارای یک پیشرانه TU5 با حجمی برابر با 1587 بوده که همانند مدل پیشین است و قادر به تولید قدرتی برابر با 105 اسب بخار و 142 نیوتن متر گشتاور خواهد بود. گیربکس این خودرو اتوماتیک و از نوع 4 دنده بوده و تمامی قدرت تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند و شتاب رسمی این خودرو برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر برساعت از صفر مطلق، توسط شرکت سازنده برابر با 11.8 ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت آن نیز 190 کیلومتر معین گردیده است. همچنین، مصرف سوخت 207 صندوق دار در مسیرهای شهری برابر با 8.5 لیتر بر هر صدکیلومتر و در مسیرها خارج شهری و اتوبان برابر با 5.1 لیتر بوده که در نمودار سیکل ترکیبی، مصرف این خودرو برابر با 6.5 لیتر بنزین بر هر صدکیلومتر بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو4 اعلام شده است.

در سوی دیگر، دنا پلاس دارای یک پیشرانه EF7 با حجمی برابر با 1646 سی‌سی بوده که قادر است قدرتی برابر با 113 اسب بخار و 155 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. گیربکس این خودرو 5 سرعته دستی بوده که تمام قدرت تولیدی را به محور جلو منتقل می‌کند و شتاب رسمی این مدل برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر برساعت از صفر مطلق، طبق اعلام رسمی شرکت سازنده برابر با 12.9 الی 13.3 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن برابر با 190 کیلومتر در ساعت خواهد بود. همچنین، مصرف سوخت دنا پلاس در مسیرهای شهری برابر با 8.9 لیتر بر هر صدکیلومتر و در مسیرها خارج شهری و اتوبان برابر با 6.2 لیتر بوده که در نمودار سیکل ترکیبی، مصرف این خودرو برابر با 7.5 لیتر بنزین بر هر صدکیلومتر بوده و استاندارد آلایندگی آن  نیز همانند 207 صندوق دار، یورو4 اعلام شده است.

در این بخش لازم به ذکر است، با توجه به عملکرد دو خودرو و مسائلی همچون مصرف سوخت و شتاب اولیه، می‌بایست پژو 207 صندوق دار را برنده اعلام نمود اما در مواردی همچون فضای سرنشینان، راحتی کابین و استهلاک کمتر، می‌بایست دنا پلاس را پیروز اعلام کرد.

امکانات رفاهی و ایمنی

هر دو خودرو نسبتا از امکانات رفاهی و ایمنی خوبی برخوردار هستند که اگر بخواهیم به برخی از این امکانات اشاره کنیم، می‌توان به مواردی همچون ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو ديسكي خنك شونده، مانیتور و رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث، ترمز عقب ديسكي، 4 كيسه هوا، فرمان هیدرولیک مجهز به كروز كنترل، تنظيم اتوماتيك كانال تهويه براي سرنشينان عقب، چراغ جلو داراي لامپ LED و نئون و چراغ‌ روز (Day Light)، چراغ جلو و عقب جديد، چراغ مه شكن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ خطر سوم، چراغ داخل داشبورد، چراغ‏هاي سقفي جلو و عقب، چراغ روشنايي فضاي پايين داخل كابين، طرح جديد آينه‏‌هاي جانبي، آينه‌هاي جانبي برقي، راهنمادار و تاشونده اتوماتيك، شيشه بالابرهاي جلو و عقب برقي، سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر)، سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز، دوربين ديد عقب، هشداردهنده موانع عقب، سيستم عيب يابي هوشمند ( مالتي پلكس )، قفل مركزي با ريموت كنترل راديويي، تنظیم صندلی راننده و سرنشین جلو به‌صورت تمام برقی 8 حالته، كمربندهاي ايمني جلو سه نقطه‌اي با قابليت تنظيم ارتفاع، سيستم كنترل بخار بنزين، شيشه‌هاي سولار (ضد اشعه مضر UV خورشيد)، سان روف، تودوزی مخمل و بازكن قفل در صندوق عقب از داخل خودرو برای دنا پلاس اشاره کرد.

در سوی دیگر، 207 صندوق دار دارای امکاناتی همچون ترمز ضد قفل (ABS) و EBD و EBA، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک‌شونده، ترمز عقب دیسکی توپر، 2 عدد برای راننده و سرنشین جلو، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش 7 اینچی لمسی، سیستم رهیاب، پورت USB، بلندگو درب‌های جلو و عقب، تیوتر صوتی جلو، مه‌شکن جلو و عقب، تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ جدید عقب، چراغ جلوی مجهز به چراغ روشنایی در روز، آینه جانبی راهنمادار، آینه جانبی برقی هم‌رنگ بدنه، ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو 3 نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، کمربند سرنشینان عقب 3 نقطه‌ای، صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، بلوتوث، قابلیت تنظیم صندلی راننده و سرنشین در 4 جهت به‌صورت دستی و قابل تنظیم پشت سری جلو و عقب، است.

در این بخش، بازهم کفه ترازو به نفع دنا پلاس سنگینی می‌کند، زیرا این خودرو با دارا بودن امکانات ب رفاهی و ایمنی بهتر در مقایسه با 207 صندوق دار، پیروز این بخش لقب می‌گیرد.

قیمت و خدمات پس از فروش

در این بخش، همان‌گونه که در ابتدا مطلب به آن اشاره شد، گروه صنعتی ایران خودرو سازنده هر دو خودرو بوده و وظیفه ارائه خدمات پس فروش این دو محصول را دارا است. البته لازم به ذکر است که دنا پلاس از گارانتی 3 ساله و 207 صندوق دار از گارانتی 2 ساله بهره می‌برند و در صورت خرید این دو محصول به‌صورت صفرکیلومتر، خدماتی همچون یکسال بیمه بدنه و سرویس دوره‌ای رایگان، به مشتریان تعلق خواهد گرفت.

همچنین در زمینه قیمت دو خودرو می‌بایست این‌گونه گفت که دنا پلاس در حال حاضر قیمتی برابر با 52 میلیون و 900 هزار تومان را در بازار داخلی کشور دارا بوده و در سوی دیگر، 207 صندوق دار با توجه به اینکه در بهار سال آینده به‌صورت انبوه وارد کشور خواهد شد، قیمت قطعی آن به‌طور دقیق اعلام نشده است اما با توجه به گفته مدیران ایران خودرو، قیمت این محصول مابین 51 الی 53 میلیون تومان خواهد بود.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. خدایا داریم به پنجاه میلیون شدن ماشینهای ایرانی عادت میکنیم

  2. خداوکیل خودتونو مسخره کردید یا ملتو دو تا چراغ عوض کردید میگید 207 و دنا؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟ اصل مقایسه باید ای میبود مقایسه سمند و ۲۰۶!!!!!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا