مکمل بنزین
خبرداخلی

12 خودرویی که پس از برجام راهی ایران شدند!

به گزارش چرخان، برجام یا همان برنامه جامع اقدام مشترک که با سر و صدای زیادی حاصل شد، اگر برای هر بخش دیگر منفعتی نداشته یا منفعت کمی داشته است اما در بخش خودروسازی به جرات می‌توان گفت باعث احیای این صنعت در کشورمان شده و منافع زیادی داشته که از جمله آن می‌توان به ورود 12 مدل خودروی روز دنیا به کشور اشاره کرد.

یکی از مشکلات صنعت خودروسازی کشور در زمان قبل از برجام، عدم دسترسی به بسیاری از مواد اولیه و تکنولوژی‌های روز بود که باعث میشد شرکتها به سطح تولیدات و نوع تولیدات خود بسنده کنند و اقدامی برای ایجاد تنوع در محصولاتشان نتوانند انجام دهند که این اتفاق پس از برجام و با ورود شرکتهای بزرگ خودروسازی دنیا به ایران، به طور قابل توجهی تغییر کرده و حالا تنوع محصولات شرکتهای خودروسازی حتی به یک سردرگمی شیرین برای مشتریان تبدیل شده است و در سطوح مختلف قیمتی چندین و چند مورد خودرو در برندهای مختلف برای خرید موجود است.

برجام

شاید بتوان پژو فرانسه را شرکت پیشرو در زمینه ورود به ایران دانست که با همکاری‌های توافق شده، تکنولوژی‌های روز را به ایران‌خودرو آورده و سه نوع مدل 2008 ،301 و 208 خود را در کارخانه شریک ایرانی خود راه‌اندازی کند. البته کم و کاستی‌هایی نیز در این مسیر وجود داشته ولی کسی منکر وجود و تعبیه خط تولیدهای پیشرفته در شرکتهای ایرانی نیست.

خودروی 301 پژو به زودی به تولید انبوه خواهد رسید و از اواخر امسال تولید آن شروع می‌شود. در سال آتی نیز طبق توافق ایران‌خودرو و پژو، سوگلی ویژه یعنی 208 وارد خط تولید ایران‌خودرو شده و خیابان‌های ایران میزبان این خودروی بروز و مدرن خواهند شد.

مجتمع تعمیرگاهی برجام

رنو و سیتروئن از دیگر شرکتهای معروف بین المللی هستند که پس از برجام مقدمات حضور خود را در ایران فراهم کرده و به زودی محصولات مشترکشان را با شرکتهای ایرانی تولید خواهند نمود. رنو با سیمبل و داستر، سیاست تولید خودروهای ارزان قیمت را در پیش خواهد گرفت و سیتروئن نیز با سایپا قرارداد تولید مشترک سی3 را قطعی کرده است و در سال آتی تولید این خودروی پرطرفدار در سطح بین‌المللی در ایران آغاز می‌شود.

پاسات و تیگوان از محصولات فولکس واگن به احتمال فراوان راهی ایران می‌شوند تا توسط یکی از شرکتهای خصوصی ایرانی تولید شده و در داخل کشور عرضه شود. در خبری که در چرخان منتشر کردیم گفته شد که هیوندای با همکاری شرکت کرمان موتور به دنبال تولید هیوندای النترا و توسان در ایران است و طبق گفته های مسئول فروش این شرکت ایرانی، همکاری‌های هیوندای و کرمان موتور بسیار گسترده‌تر از تولید دو مدل خودرو بوده و در صورت عدم ایجاد مشکل برای برجام برنامه این دو شرکت برای صادرات خودروهای هیوندای از مبدا ایران به کشور دیگر خواهد بود.

تعرفه واردات

طبق لیستی که تابحال از شرکتهای مختلف ایرانی اعلام شده است، تابحال 12 خودروی روز دنیا پس از برجام با همکاری برندهای بزرگ بین‌المللی در ایران تولید می‌شوند یا خواهند شد و سال آینده نیز شاهد ورود خودروهای جدید به صنعت احیاشده خودروسازی خواهیم بود. لازم به ذکر است ما در گزارش ارائه‌شده اسمی از شرکتهای چینی نیاوردیم چرا که آنها قصد انتقال تکنولوژی ندارند و صرفا ایران را بازار مصرفی محصولاتشان می‌دانند و به همین دلیل در لیست خودروهای تولیدی پسابرجامی ذکر نمی‌شوند.

یکی از سیاست‌های دولت برای وضع تعرفه‌های سنگین وارداتی این است که شرکتهای بین‌المللی برای حضور در ایران و تولید مشترک خودروهایشان ترغیب شوند که هیوندای یکی از شرکتهای بزرگی است که این مورد را پذیرفته و برنامه‌های جامعی برای حضور در ایران دارد.

 

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا