مکمل بنزین
تحلیلیخبر

کاهش قیمت خودروهای داخلی در بازار همچنان ادامه دارد!

khodro

در شرایطی که مدیران صنعت خودرو تلاش زیادی دارند تا وانمود کنند که «نخریدن‌ها»، آن قدرها هم جدی نیست، نگاهی به آمار و ارقام در بازار مصرفی ماشین به خوبی نشان می‌دهد که عمق این فاجعه خیلی عمیق‌تر از آن چیزی است که خودروسازان به این راحتی‌ها بتوانند از دستش راحت شوند!

جدول زیر، بهای خودروها را در بازار امروز کشور نشان می‌دهد، جایی که فاصله بین قیمت کارخانه و بازار در حال افزایش بوده و در بسیاری از مدل‌ها، به چندین میلیون تومان نیز می‌رسد.

car-price

نکته جالب در این بین، توجه بدین نکته است که در طی سالیان اخیر، در اکثر موارد قیمت بازار از بهای کارخانه بالاتر بوده و در مورد برخی از خودروها، این رقم به چندین میلیون تومان هم بالغ می‌شد، امری که امروز در جهت عکس دیده می‌شود و همین امر به خوبی نشان می‌دهد که خودروهای خارج شده از کارخانه‌ها، حتی به قیمت مصوب خودشان نیز قابل فروش نیستند و ناچارا با بهایی پایین‌تر عرضه شده تا بلکه همان تعداد اندک مشتری را راضی به خرید کنند.

مورد مهم دیگر در این بین، بهای خودروهای چینی است که ظاهرا از تیر این «نخریدن‌ها» در امان نمانده و محصولات آن‌ها نیز با بهایی بسیار کم‌تر از قیمت کارخانه به فروش می‌رسد. حتی محصولاتی چون جک S5 (در جدول فوق نیست!) که تنها به صورت فروش مدت‌دار و محدود با قیمت مصوب ۷۵ میلیون ۴۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود، با اینکه خریدارش بایستی در حدود ۶ ماه منتظر بماند، باز به همان قیمت مصوب نزدیک شده و نشان می‌دهد که دیگر فروش فوری،‌مرحله‌ای، ویژه عید، مدت‌دار و… نیز در ذائقه مشتریان تفاوت خاصی ایجاد نکرده و ظاهرا عزم آن‌ها همچنان بر نخریدن است!

حال بایستی منتظر ماند و دید که تا چه زمان این وضعیت سنگین رکود بر بازار حاکم خواهد ماند و راه برون رفت از وضعیت فعلی چیست؟ آیا سایپا و ایران خودرو حاضر به پذیرش شکست و عقب نشینی در برابر خواسته بر حق مردم می‌شوند؟ آیا دولت اقدام عملی در زمینه کاهش واقعی تعرفه و واردات خودروهای با کیفیت خارجی با بهای منطقی را فراهم می‌آورد؟ آیا سازندگان بزرگ خودرو به بازار ایران ورود جدی کرده و محصولات به روز خودشان را در کشور ما عرضه می‌کنند؟

زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد…

پیمان گل‌کار

این روزها به‌قدری دنیای خودرو و فناوری در حال نزدیک شدن است که یک نفر با علاقه مشترک، می‌تواند تا هر دو حوزه را با عشق دنبال کند: این عاشق منم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا