مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلی

اندر حکایت ماجرای رنگ خودروها در ایران؛ سیاه و سفید و دیگر هیچ!

اگر از بحث قیمت، نوع و کیفیت خودروها بگذریم یکی از موضوعات مهم در زمینه خودرو، رنگ خودروها است که در ایران، اغلب در زمان خرید و فروش خودروها مورد توجه قرار می‌گیرد تا جاییکه بسیاری از مردم خودرویی را انتخاب می‌کنند که رنگ مناسب خرید و فروش داشته باشد! اما در دیگر کشورها نیز به رنگ خودروها به این مقدار توجه می‌شود؟ آیا این نوع از انتخاب رنگ خودروها بر روی مسائل روانی جامعه تاثیر گذار است؟ آیا واقعا رنگ‌های خاص فروش نمی‌روند و روی دست صاحب خودرو باقی خواهند ماند؟ این سوالات و دهها سوال دیگر در زمینه رنگ خودرو وجود دارد که در ادامه سعی می‌کنیم به بعضی از این موارد پاسخ دهیم و آنها را بررسی کنیم.

روند انتخاب رنگ خودروها در ایران چگونه است؟

این سوال دو بخش دارد: یکی بخش مربوط به مشتری و دیگری بخش مربوط به تولیدکننده خودروها یا همان خودروسازهای کشور. در بخش اول متاسفانه کمتر کسی پیدا می‌شود که خودرویی را بخرد که رنگ مورد علاقه‌اش را داشته باشد و یک فاکتور مهم در خرید وی مقدار مقبولیت آن رنگ در بازار است.

در کشور ما معروف است که رنگ سفید در بسیاری از ماشین‌ها حکم نقدشوندگی آن خودرو را بالا می‌برد و رنگ‌هایی مانند نقره‌ای و مشکی در رده‌های بعدی قرار دارند. این نوع از انتخاب رنگ‌ها به قدری عمق یافته است که به راحتی می‌تواند در سطح شهر سیاه و سفید بودن سطح خیابان‌ها را مشاهده کرد چرا که همگی رنگ خودرویی را انتخاب کرده‌اند که بیشتر خرید و فروش می‌شود!

رنگ خودروها

اما آیا واقعا یک دختر جوان به رنگ نقره‌ای در خودرویی مانند پراید علاقه مند است؟ یا واقعا رنگ سبز برای سمند به قدری زشت است که به هیچ وجه مورد پسند افراد نباشد؟ چرا بانوان در هنگام خرید هر چیزی به رنگ‌هایی مثل صورتی ، قرمز و … توجه می‌کنند ولی در هنگام خرید و استفاده از خودرو باید رنگ‌های بی روحی مانند سفید و سیاه و نقره ای را انتخاب کنند! آیا واقعا همه مردان به رنگ سفید برای خودروی خود علاقه‌مند هستند؟ قطعا اینطور نیست و با پرس و جویی ساده به این موضوع می‌رسیم که این انتخاب‌ها صرفا دلیل مالی دارد.

بخش دوم این ماجرا خودروسازان کشور هستند که این افکار و فرضیه‌ها را با استفاده از تبلیغات، تولیدات و نیازهای کاذبی که در جامعه تزریق می‌کنند، گسترش می‌دهند تا مردم ناچار باشند برای حفظ ارزش پولشان به دنبال این رنگهای بی روح بروند. در صورتی که خودروسازها فرهنگسازی دوباره‌ای برای رنگ‌های غیر سیاه و سفید و نقره‌ای انجام دهند قطعا سلایق مردم نیز به این سمت پیش خواهد رفت.

رنگ خودروها

آیا خودروهای سیاه و سفید مشتری دارند و خودروهای با رنگ خاص بی مشتری هستند؟

اگر در بازار خودرو قدم زده باشید به اشتباه بودن این جمله پی می‌برید چرا که اگر شما علاقه‌مند به رنگ قرمز برای پژو پارس هستید قطعا یکی دیگر مثل شما نیز عاشق این رنگ برای خودری خودش هست. از طرفی فرهنگ عمومی کشور به سمت از بین بردن این فرضیه که سیاه و سفیدها مشتری بیشتری دارند، پیش می‌رود و این یعنی امیدها برای از بین رفتن سلطه سیاه و سفیدها بیش از پیش شده است.

رنگ خودروها

آیا در دیگر کشورها نیز همه چیز سیاه و سفید است؟

در بسیاری از کشورهای اروپایی رنگ خودروها بسیار متنوع است و مردم اصراری به خرید خودروهای رنگ سفید و سیاه ندارند و صرفا به سلیقه خود توجه می‌کنند. البته یکی از دلایل این اتفاق کیفیت خوب خودروها نیز است که رنگ‌های متنوع را بسیار دقیق و با کیفیت بالا انتخاب می‌کنند. یعنی اگر خودرویی رنگ آبی جیغ هم داشته باشد به گونه‌ای طراحی و تولید شده است که به هیچ وجه احساس بدی به صاحب خودرو القا نمی‌کند. شاید یکی از ایراداتی که به خودروسازهای داخلی وارد باشد این است که به دلیل کیفیت پایین خودروها، تنها رنگ‌های سیاه و سفید بر روی این خودروها به اصطلاح “می نشیند” !

رنگ خودروها

سیاه و سفید بودن رنگ خودروها در کشور چه تاثیراتی دارد؟

یکی از اشکالات بزرگ این اتفاق عدم شادابی لازم در جامعه است. نگاه به تصاویر مربوط به کشور کره‌شمالی نشان می‌دهد یکسان بودن رنگ نشانه خوبی از اوضاع جامعه نیست چرا یکنواختی را در پیش دارد و روحیه اجتماعی را پایین می‌آورد.

کارشناسان مسائل اجتماعی می‌گویند هر چقدر در جامعه به عدم یکنواختی بصری پرداخته شود، به شاداب شدن اجتماع کمک کرده و از مبتلا شدن افراد به بیماری‌های روحی و روانی جلوگیری می‌شود. چرا که چشم انسان با دیدن تنوع رنگ‌ها ناخود آگاه حس خوبی را به مغز منتقل می‌کند و این اتفاق اثرات خوبی در روحیات انسان خواهد داشت. البته این بدین معنی نیست که صرف رنگی کردن خودروها مشکلات روحی و روانی اجتماع را حل خواهند کرد بلکه قطعا تاثیر بسزایی در حل مشکلات اجتماعی در جامعه دارد.

رنگ خودروها

آیا مردم مقصر هستند؟

قطعا بخش اعظمی از قصور در این اتفاق به گردن افرادی است که فرهنگ ساز بوده‌اند که قطعا نقش خودروسازها در این بین بیش از دیگران است. تبلیغات و نوع فروش خودروها در دو دهه اخیر نشان می‌دهد که خودروسازان به دلایل نامعلوم تمایل بیشتری به فروش خودروهای با رنگ سفید و سیاه و نقره‌ای داشته‌اند و به همین دلیل سلیقه مردم را به این سمت سوق داده‌اند. البته بدیهی است پس از اینکه این فرهنگ را در بین مردم جا انداختند، به سمت تبلیغات با خودروهای رنگارنگ روی آوردند ولی به قول معروف : نوش دارو پس از مرگ سهراب…

رنگ خودروها

وقتی خودروسازان در هر لحظه خودروی صفر با رنگ سفید و سیاه داشته باشند ولی برای رنگ‌های دیگر، مشتری باید یکماه صبر کند و هزینه بیشتری بپردازد، نشان می‌دهد که خودروسازان علاقه‌ای به تغییر سلیقه مردم ندارند.

همچنین مردم نیز باید توجه کنند که دلیل خرید خودرو، فروش آن نیست! جمله‌ای ساده است ولی 90 درصد مردم زمانی که خودرو میخرند (با وجود اینکه دلال هم نیستند) به فروش آن فکر می‌کنند!

شاید دلیل اصلی این اشتباه، روند قیمتی ارزش خودروها در کشور است که دائما دچار نوسان می‌شود ولی امیدواریم به زودی زود، مردم خودرو را برای استفاده و لذت بردن از آن بخرند، نه برای فروش!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. اتفاقا من چند وقت بود به همین سیاه سفید بودن خودروها تو شهر فکر میکردم ..وقتی یه خودرو با رنگ شاد برمی خورم فوق العاده حالم خوب میشه.تو خیابانو آدم افسردگی می گیره از بس ماشین بی روح می بینه…باید هشتگ #ماشین_رنگی رو تبلیغ کرد

    1. ممنون حسام عزیز بابت بیان دیدگاهت.
      متاسفانه اکثر مردم معیارشون همون فروش ماشینه. حالا شما تصور کن اگهر قرمز و آبی و سبز و صورتی و نارنجی و سیاه و سفید و بنفش و ….. تو خیابون باشند چه قدر میتونه همه رو شاد کنه.

      منتظریم دوباره نظراتت رو در مورد مطالب چرخان ببینیم و بخونیم

  2. مرسی ادمین عالی بود نوشتت
    بشدت موافقم. تو کشوری زندگی میکنیم که از بس قیمت ها بالاست و مردم فقیرن مجبورن برن ماشین های به اصطلاح ملی سوار شن که از بس کیفیت و زیبایی ماشین پایینه مجبور میشن برن رنگ سفید و سیاهشو بخرن که در نهایت هیچ لذتی از ماشین نمیبرن خودم به شخصه رنگ قرمزو دوس دارم اما پارس خاکستری ثبت نام کردم چون واقعا رنگ های شاد و مختلف به این ماشین ها نمیاد.
    امیدوارم هرچه زودتر مردممون مثل غرب (نع اون غرب که میگن) اروپا و آمریکا و شرق با ماشین سواری عشق کنن

    1. سلام احمد عزیز
      خوشحالیم از اینکه دیدگاهت رو با ما در چرخان در میون گذاشتی
      متاسفانه همین طوره که میگید. امیدواریم وضعیت بهتر بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا