مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

آمار و ارقامی جالب از صادرات خودروهای ایرانی به کشورهای دیگر!

به گزارش چرخان، صادرات خودروهای تولیدشده در کشور در سال 95 چیزی بر بالغ بر 40 میلیون دلار بوده است که اگر به تنهایی بررسی و مورد واکاوی قرار بگیرد عدد بزرگی است که شاید تحسین‌ها و تبریک‌ها را نیز به همراه داشته باشد ولی اگر این رقم در کنار واردات 1 میلیارد و 400 میلیون دلاری خودروهای خارجی قرار بگیرد، شاید از ابهت آن نه تنها کاسته شود بلکه به عمق فاجعه وارداتی کشور پی ببریم که فقط در یک سال این مقدار واردات صورت گرفته است و در قبال آن خودروهای تولیدشده در ایران تقریبا صادراتی نداشته است.

نسبت واردات خودروهای خارجی و صادرات خودروهای تولیدشده در کشور در سال 95 چیزی در حدود 50 برابر است! البته باید گفت که وزن صادرات ایران در سال 95 چیزی در حدود 3 برابر افزایش داشته است ولی این رقم صادرات کشور در سال 93 حدود 100 میلیون دلار و در سال 91 چیزی در حدود 330 میلیون دلار بوده است.

صنعت خودروسازی کشور روزهای بسیار خوبی را پشت سر گذاشته و اعداد فعلی نه تنها حسنی برای این صنعت شمرده نمی‌شود بلکه آب سردی است بر پیکره آن، چرا که روزگاری صدها میلیون دلار درآمد ارزی داشته و حالا نه تنها این درآمد کاهش یافته بلکه هزینه‌های تولیدی آنها نیز افزایش پیدا کرده است.

سایپا کوییک در مقابل پژو 206

مقصد خودروهای تولیدشده در ایران کجاست؟

خودروهای تولیدشده در کشورمان به مقصد بسیاری از کشورها صادر می‌شود که البته طبیعتا خودروهای مقصد از معروفیت زیادی هم برخوردار نیستند و اغلب کشورهای هم سطح خودمان هستند. کشورهایی مانند عراق، الجزایر، سوریه، ترکمنستان، لبنان، چین، ساحل عاج، آذربایجان، آلمان و جیبوتی که البته وجود کشور آلمان در این بین شاید وصله ناجور این لیست است!

برای اینکه بیشتر در مورد صادرات خودروهای تولیدشده در کشورمان به این کشورها بدانید باید بگوییم که عراق با 76 درصد بیشترین سهم صادرات خودروهای ایرانی را دارد. پس از عراق ، کشور الجزایر و کشور بحران‌زده سوریه هرکدام سهمی در حدود 5 درصدی از بازار صادراتی ایران دارند. کشورهای دیگر لیست مانند جمهوری خلق چین، آلمان، کشور آفریقایی جیبوتی، ساحل عاج و آذربایجان هر کدام سهمی کمتر از 1 درصد دارند که اگر به دنبال سهم آلمان در این بین هستید، باید بدانید که 2 دهم درصد از خودروهای صادراتی کشورمان به این کشور اروپایی صادر می‌شود!

ایران‌خودرو

آیا ایران رقیبی برای صادرات به این کشورها دارد؟

ایران به دلیل وجود محدودیت‌های زیادی که در بخش تجارت خارجی دارد، دارای رقبای زیادی در بخش‌های مختلف است که قطعا صنعت خودروسازی از جمله آنهاست. خودروسازهای کشورهای جمهوری چک، اسلوواکی، تایلند، ترکیه، هند، چین، روسیه و بحرین از جمله رقبایی هستند که سرسختانه به دنبال کسب بازار خودروهای ایرانی در کشورهای مذکور هستند.

قطعات چینی، مهم‌ترین بخش خودروهای صادرشده ایرانی!

طبیعی است که یکی از بخش‌های مهم صنعت خودروسازی به قطعه سازان مربوط باشد ولی نه تنها قطعه‌سازان داخلی سهم زیادی از این بخش ندارند بلکه فقط شاهد واردات انبوه قطعات چینی هستند. آمار نشان می‌دهد که در سال 95 چیزی در حدود 50 درصد قطعات مورد نیاز خودروسازان به صورت مستقیم از کشور چین تامین شده است!

واردات 565 میلیون دلار قطعات مربوط به خودرو در سال 95 نشان می‌دهد که صادرات 40 میلیون دلاری خودرو چقدر می‌تواند برای کشورمان با ارزش یا احتمالا بی‌ارزش باشد! حتی خودروسازان ایرانی به قطعات چینی اکتفا نکرده و از کشورهایی مانند رومانی نیز قطعه وارد کرده‌اند که سهم این کشور چیزی در حدود 15 درصد از سهم واردات قطعات مربوط به خودرو در سال 95 بوده که با ارزش حدود 80 میلیون دلاری وارد کشورمان شده است!

جالب است بدانید که دیگر آمار مربوط به واردات قطعات خودرو در کشور به ترتیب کره جنوبی با صادرات ۴۸ میلیون دلار ( ۸ درصد)، کشور ژاپن ۴۷ میلیون دلار (۷ درصد)، کشور اروپایی سوئد ۴۳ میلیون دلار (۸ درصد)، کشور همسایه ترکیه ۴۱ میلیون دلار (۷ درصد) است.

البته ناگفته نماند که شرکتهای ایران‌خودرو و سایپا در سال 95 در زمینه صادرات قطعه نیز فعال بوده‌اند و توانستند چیزی در حدود 70 میلیون دلار قطعه صادر کنند که طبیعا نقش کشورهایی همچون عراق که مقصد اصلی خودروهای ایرانی است پررنگ بوده است.

واردات خودروهای خارجی چقدر بوده است؟

بررسی این بخش از تجارت کشور نشان می‌دهد که در سال 95 چیزی در حدود یک میلیارد و نهصد میلیون دلار واردات خودروهای خارجی داشتیم که نسبت به سال قبل از آن افزایش حدود 500 میلیون دلاری را تجربه کرده است.

در سال 95 چه مقدار خودرو در کشور تولید شده است؟

خودروهای تولیدشده در ایران در سال 95 چیزی در حدود یک میلیون و 255 هزار خودرو بوده که نسبت به سال قبل از آن رشد 21 درصدی را تجربه کرده است. بخش اعظمی از این تعداد خودروی تولیدشده در کشور در بازار داخلی مصرف شده و به فروش رسیده است.

رنگ خودروها

بزرگترین صادرکننده خودرو در دنیا کدام کشور است؟

شاید برایتان عجیب و حیرت‌آور باشد که بدانید کشور آلمان در سال 2016 توانسته چیزی در حدود 152 میلیارد دلار خودرو به سایر کشورها صادر کند. چیزی در حدود 22 درصد کل صادرات خودرو در دنیا متعلق به آلمان است. پس از آلمان نامی جز ژاپن را نمی‌توان مطرح کرد که در همین سال 92 میلیارد دلار صادرات خودرو به دیگر کشورها داشته که 13 درصد از بازار صادرات خودروهای دنیاست.

حضور کشوری همچون آمریکا در رده سوم کشورهای صادرکننده خودرو پس از ژاپن نیز جالب است. این کشور در سال 2016 صادرات 54 میلیارد دلاری را برای خود ثبت کرد. همچنین دیگر کشورهایی همچون کانادا ۴۹ میلیارد دلار (۷ درصد)، انگلستان ۴۱ میلیارد دلار (۶ درصد) و جمهوری کره با ۳۷ میلیارد دلار (۵ درصد) در رده‌های بعدی قرار دارند که اعداد نشان‌دهنده عظمت بازار مصرفی خودرو در دنیاست.

خودروسازان

خودروهای ایرانی مزیتی هم دارند؟

شاید مهم ترین مزیتی که برای خودروهای ایرانی در دنیا شناخته می‌شود این است که دارای قیمت تمام شده کمتری نسبت به سایر خودروها هستند و با قیمت ارزی بسیار پایینی به بازار دیگر کشورها عرضه می‌شوند. این مهم‌ترین اصلی است که ایرانی‌ها می‌توانند بر روی آن مانور بدهند و با استفاده از هزینه اندکی که خریداران باید بپردازند، بازار خود را گسترش دهند و به دیگران معرفی کنند.

شاید مهم‌ترین مشکل در صادرات خودروهای تولیدشده در کشور مشکل نقل و انتقالات ارزی، پروسه‌های سخت صادرات و هزینه‌های بالای حمل است که باید با مساعدت مسئولین امر حل شده تا خودروسازهای ایرانی بتوانند در بازار صدها میلیارد دلاری خودرو در دنیا، سهم بیشتری داشته باشند که این اتفاق، قطعا به رونق اقتصاد در داخل کشور نیز کمک خواهد کرد.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا