مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

مکمل سوخت چیست و چه کاربردی دارد؟

مسلما برایتان این موضوع پیش آمده که در هنگام مراجعه به پمپ بنزین، متصدی آن به شما استفاده از مکمل سوخت را پیشنهاد کند. براساس ادعای آن‌ها با استفاده از مکمل سوخت کارایی خودرو افزایش یافته و مصرف سوخت کمتر و یا بهینه می‌شود. آیا چنین موضوعی حقیقت دارد؟ برای جواب این سوال با چرخان همراه باشید.

در صورتی‌که به حرف‌های گفته شده در بالا اعتماد کنید، با پرداخت هزینه‌ای اضافه صاحب محصولی جادویی خواهید شد! برای استفاده از مکمل سوخت تنها کافیست که این مایع را در باک بنزین اتومبیل خود بریزید.

مکمل‌های سوخت برای موتورهای بنزینی و دیزلی در بازار موجود است. براساس وعده سازندگان این مکمل‌ها، با استفاده از این محصولات مزایای زیادی نصیب صاحبان خودرو می‌شود که برای مثال می‌توان به تمیز شدن سیستم انژکتور و حذف آب از سیستم سوخت‌رسانی اشاره کرد. برای بهبود عملکرد کاتالیزور خودرو و همچنین سیستم اگزوز، محصولات دیگری به‌طور مخصوص توسعه داده شده‌اند و در بازار برای خرید موجود هستند.

براساس ادعا سازندگان این محصولات، در حالت کلی با استفاده از این مکمل‌ها باید خودرو عملکرد روان‌تری را از خود نشان دهد. علت این امر را باید در مصرف سوخت بهینه‌تر، بهبود عملکرد، کاهش انتشار گازهای سمی و افزایش عمر مفید موتور خودرو جستجو کرد.

استفاده از مکمل سوخت بسیار راحت است. برای آشنایی با نحوه استفاده از مکمل‌ها می‌توانید دستورالعمل موجود بر روی بسته‌بندی آن ‌ها را مطالعه کنید. در اغلب موارد مکمل‌های سوخت مایع بوده و تنها نیاز است آن‌ها را داخل باک خودرو بریزید، البته باک باید پر از بنزین یا گازوئیل باشد. مکمل باید با سوخت ترکیب شده و وارد سیستم سوخت‌رسانی خودرو شود تا کارایی مناسبی از خود نشان دهد.

در حالت عمومی مکمل‌های سوخت برای خودروهای قدیمی و یا اتومبیل‌هایی که کارکرد بالایی دارند، مناسب هستند چراکه سیستم سوخت‌رسانی آن‌ها را تمیز می‌کنند. تقریبا می‌توان گفت مکمل‌های سوخت برای خودروهای نو و یا دستگاه‌هایی که از آن‌ها به خوبی مراقبت می‌شود، کارایی لازم را ندارد و استفاده از آن‌ها بهبودی در عملکرد این ماشین‌ها ایجاد نمی‌کند.

انواع مکمل‌های سوخت

مکمل‌های سوخت متفاوتی در بازار وجود دارند که هر کدام برای کارایی خاصی توسعه یافته‌اند. برخی از این محصولات برای خودروهای قدیمی تولید شده‌اند. همانطور که می‌دانید تکنولوژی مورد استفاده در اتومبیل‌ها در سال‌های اخیر تغییرات زیادی داشته است، بنابراین مواد مورد استفاده در مکمل‌ها باید متفاوت باشد.

اگر در منطقه‌‌ای سردسیر زندگی می‌کنید و خودرو شما دیزلی است، از مکمل سوخت برای جلوگیری از یخ زدن گازوئیل استفاده کنید. این کار از انسداد سیستم سوخت‌رسانی نیز جلوگیری می‌کند. اگر برای مدت طولانی در هوای سرد از اتومبیل خود استفاده نمی‌کنید و در پارکینگ برای مدتی خاموش باقی می‌ماند، از دو مکمل سوخت استفاده کنید تا ماشین به راحتی روشن شود.

استفاده از مکمل برای خودرویی که مدت زمان زیادی خاموش بوده، باعث می‌شود که رسوبات سیستم سوخت‌رسانی از بین برود و عملکرد روان‌تری داشته باشد.

کارایی

در حالی‌که مکمل‌های سوخت در برخی مواقع و برای بعضی اتومبیل‌ها مفید واقع می‌شوند ولی در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی کارایی چندانی ندارد. در حقیقت هزینه‌ای که برای مکمل سوخت پرداخت می‌شود برابر با پول بنزینی است که به گفته تولیدکنندگان صرفه‌جویی می‌شود. در حقیقت بهترین مکمل سوخت در دنیا نیز هزینه‌ای بیشتر از پولی که در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود را از راننده طلب می‌کند.

برخلاف ادعای شرکت‌های تولیدکننده مکمل‌های سوخت، در بررسی صورت گرفته توسط یک گروه مشخص شد که مکمل‌های سوخت باعث افزایش هزینه ۵۰ سنتی به ازای هر لیتر بنزین مصرفی می‌شود! درحالی‌که اکثر تولیدکنندگان مکمل‌های سوخت ادعا می‌کنند که محصولشان باعث افزایش اکتان بنزین می‌شود و کارکرد بهتر موتور را در پی دارند ولی استفاده از بنزین باکیفیت کارایی بهتری را برای موتور خودرو به ارمغان می‌آورد.

راهکار جایگزین

اگر عمر خودرو شما کمتر از ۱۰ سال بوده و همچنین در این مدت به خوبی از آن نگهداری کرده باشید، نیازی به استفاده از هیچ یک از مکمل‌های سوخت موجود در بازار ندارید. خودرو شما بهترین کارایی را از نظر موتور و همچنین سیستم‌های الکتریکی در اختیار شما قرار می‌دهد.

باتوجه به تبلیغات بالای سازندگان مکمل‌ها، پس چرا تولیدکنندگان خودرو استفاده از آن را به رانندگان پیشنهاد نمی‌کنند و یا چرا این محصولات در تمامی پمپ بنزین‌ها در سراسر کشور موجود نیستند؟ جواب این سوالات ساده است، کارایی مکمل‌ها مطابق با ادعای سازندگان آن‌ها نیست.

اگر احساس می‌کنید که خودروی شما تنبل شده و کارایی لازم را ندارد و برای بهبود دوباره عملکرد آن نیاز به محصولی جداگانه دارید، به‌جای استفاده از مکمل‌های سوخت، باک ماشین را با بنزین با اکتان بالا پر کنید. معمولا بنزین‌های موجود در بازار دارای اکتان ۹۵ هستند ولی در برخی پمپ بنزین‌ها می‌توان بنزین با اکتان ۹۹ نیز خریداری کرد.

اگرچه بنزین‌های با اکتان بالا برای خودروهای اسپرت بیشتر کارایی دارد ولی می‌توانید هر چند وقت یکبار با استفاده از بنزین مجهز به اکتان، عملکرد اتومبیل خود را بهبود دهید. دفعه بعدی که وارد پمپ بنزین شدید، قبل از وسوسه شدن برای خریداری مکمل سوخت سعی کنید بنزین باکیفیت مصرف کنید.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. برای بهبود کیفیت گازویل در وانتهایی مانند فوتون چه باید کرد؟
    گازویل مرغوب در شهرستانها نیست و اکثر وانتهای گازویل سوز دچار مشکل میشوند
    دنبال راه حل ساده ای هستم برای بهبود کیفیت گازویل..حالا یا با فیلتره کردن خاصی و یا افزودن مواد خاصی..
    بعضا گفته میشه افزودن الکل یا بنزین به نسبت مشخص مشکل را تا حدی حل میکنه.نظر شما چیست؟
    حامد
    بجنورد
    hamedforough@yahoo.com

  2. چرت و پرت نگو مرد حسابی .. مکمل بنزین هر وقت ریختم هم مصرفم کم شده تا مدت ها هم شتاب افزایش یافته هم اینکه سیستم سوخت کاملا تمیز شده … بنزین با کیفیت تو ایران پیدا نمیشه همش اشغاله .. هم سوپر هم معمولیش .. چیزی که نمیدونی رو بیخود میکنی پست میذاری

    1. دوتا کلمه هم نگفت چقدر بریزیم چقدر نریزیم فقط حرف مفت زد

  3. مثل اینکه شما نمیدونید مثلا الان سمند ای اف سون سوختش بنزین با اکتان۹۵ هست .‌..الانم که بنزین سوپر نیست چیکار کنیم…

  4. با. سلام مکمل سوخت اگر مرغوب باشد بسیار خوب است من نتیجه گرفتم ازش بنزین مرغوب تو ایران نداریم.

  5. ده بیست هزار میدی مکمل که مصرفت تو یه باک ۵ لیتر کمتر بشه !!! این مکمل ها واسه خارج خوبه که بنزین لیتری ۱ دلاره تا ۲ دلاره

  6. من از این مکمل ها ریختم و الان مصرف سوختم بد جوری رفته بالا

    1. شاید سوزن های انژکتورت گشادشده باشه حتما اوناروچک کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا