مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

هر آن چیزی که بایستی درباره تیبا بدانید را از چرخان بپرسید!

گروه خودروسازی سایپا را می‌توان به‌عنوان تنها خودروساز کشور نامید که در حال حاضر خودروهایی با قیمتی کمتر از 30 میلیون تومان در کلاس اتومبیل‌های سواری را تولید می‌کند و محصولات این شرکت بخش عظیمی از بازار فروش را تشکیل می‌دهند. پیرامون همین موضوع، طبق سرویس مشاوره و راهنمایی وب سایت تحلیل و خبری چرخان در رابطه با خرید انواع اتومبیل در بازار خودرویی ایران، حال به‌سراغ پیشنهاد یکی از خودروهای ارزان قیمت گروه خودروسازی سایپا با نام تیبا برای خرید توسط خریداران می‌رویم.

هدف از ساخت تیبا چه بود؟

در واقع نخستین بار تیبا در اوایل سال 1390 به بازار خودرویی ایران معرفی گردید و طبق صحبت‌های مدیران آن دروه گروه صنعتی سایپا، این خودرو قرار بود که جانشین پراید شود، اما با توجه به شرایط به وجود آمده و آشفتگی بازار خودرو و برخی دیگر از شرایط، تیبا هرگز نتوانست اسم خود را به‌عنوان جانشین پراید میان خریداران جا بی‌اندازد.

مشخصات فنی تیبا چیست؟

تیبا از یک پیشرانه چهار سیلندر 8 سوپاپ با حجمی برابر با 1.5 لیتر بهره می‌برد که این موتور قادر است قدرتی برابر با 86 اسب بخار و گشتاوری برابر با 126 نیوتن متر را تولید کند. گیربکس تیبا به صورت دستی و 5 سرعته بوده و قدرت حاصله از موتور توسط این گیربکس به محور جلو خودرو انتقال می‌باید. همچنین، شتاب اولیه این خودرو از سرعت صفر مطلق تا صد کیلومتر زمانی در حدود 13.5 ثانیه به‌ طول خواهد انجامید و سقف سرعت آن نیز حدود 195 کیلومتر در ساعت است.

عملکرد تیبا چگونه است؟

این خودرو دارای فضای سرنشین مناسبی بوده و ارتفاع اتاق داخلی این خودرو برای افراد قدبلند نیز مناسب است و 5 فرد بالغ (با اندامی متوسط و وزن 80 کیلوگرم) به راحتی در این خودرو قرار می‌گیرند. در رابطه با مصرف سوخت تیبا نیز می‌بایست این‌گونه گفت که این خودرو در هر صد کیلومتر مسیر پرترافیک و شهری مصرفی برابر با 8.4 لیتر را دارا بوده و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان، مصرفی برابر با 6.2 لیتر بنزین را به‌خود اختصاص خواهد داد.

همچنین، در نمودار سیکل ترکیبی مصرف، تیبا عددی برابر با 7.1 لیتر بنزین را در مجموع از خود به‌جای می‌گذارد و استاندارد آلایندگی آن برابر با یورو4 اعلام شده است (گنجایش باک بنزین این خودرو برابر با 41 لیتر است)

هزینه سرویس‌های دوره‌ای تیبا چقدر است ؟

تیبا را می‌توان همچون پراید، یکی از کم استهلاک‌ترین خودروهای بازار نامید. به اعتقاد تعمیرکاران، محدوده سرویس دوره‌ای این خودرو در هر 5500 الی 6300 کیلومتر است. همچنین، هزینه سرویس تیبا در شرایط فعلی مابین 65 الی 80 هزار تومان برآورد شده است (تعویض روغن موتور، تعویض فیلتر هوا، بازرسی قطعات مصرفی و …)

حال اگر بر فرض مثال خودرو مذکور دچار مخارجی همچون تعویض لاستیک شود، هزینه تعویض لاستیک این خودرو چقدر خواهد بود؟ در واقع سایز لاستیک تیبا به‌طور استاندارد 175 بوده و اگر بخواهیم یک جفت لاستیک با این سایز را با تهیه کنیم، می‌بایست مبلغی در حدود 390 الی 410 هزار تومان را پرداخت نماییم.

(قیمت اعلامی در این بخش برای برندهای ایرانی همچون بارز، کویر، یزد و … است)

نرخ بیمه شخ ثالث تیبا به چه صورت است ؟

به‌سراغ استعلام نرخ بیمه شخص ثالث تیبا می‌رویم. اگر شخصی این خودرو را به‌صورت صفرکیلومتر و با مدل 1397 خریداری نماید، می‌بایست هزینه‌ای در حدود 1 میلیون و 280 هزار تومان الی 1 میلیون و 310 هزار تومان را برای تهیه بیمه نامه خود پرداخت کند.

 

معایب تیبا چیست ؟

این خودرو نیز همانند پراید، یک محصول ارزان قیمت با کیفیت ساختی نامطلوب است و دارای معایبی همچون جلوبندی ضعیف، اتاقی پر صدا، کیفیت سواری به‌مراتب ناخوشایند، عدم تعادل کافی در پیچ‌ها، دید نامناسب عقب و … است.

امکانات تیبا به چه صورت است ؟

تبیا در حال حاضر در دو مدل SX و EX تولید می‌شود که بالاترین سطح امکانات این خودرو در مدل EX موجود بوده و از این امکانات می‌توان به مواردی همچون سیستم تهویه مطبوع خودکار، فرمان هیدرولیک، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، قفل مرکزی، ریموت کنترل، چراغ مه‌شکن عقب، چراغ مه‌شکن جلو، رینگ آلومینیومی، سپر همرنگ بدنه، کمربند ایمنی جلو قابل تنظیم و مجهز به سیستم پیش‌کشنده، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، گرمکن شیشه عقب، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، آینه‌های جانبی برقی، درب‌بازکن باک و صندوق عقب، ساعت دیجیتال و برف‌پاک‌کن جلو با دور قابل تنظیم

قیمت تیبا در بازار چقدر است؟

در حال حاضر تیبا با دو مدل SX و EX تولید و روانه بازار می‌شود که طبق آخرین بروز رسانی، قیمت مدل SX این خودرو با مدل ساختاری 1397 برابر با 25 میلیون و 500 هزار تومان (مدل تک سوز) و قیمت مدل EX (فول آپشن) با مدل ساختاری 1397 برابر با 26 میلیون و 600 هزار تومان (مدل تک سوز) اعلام شده است.

لازم به یاداوریست که خریداران در صورت خرید این خودرو به‌صورت صفر کیلومتر از نمایندگی های مجاز، از مزایای همچون یک سال بیمه بدنه رایگان و یک سال سرویس دوره‌ای رایگان برخوردار خواهند بود.

حال اگر بخواهیم به‌سراغ مدل‌های دسته دوم و کارکرده این خودرو با بودجه‌ای برابر با 21 میلیون توان برویم، می‌بایست به سمت خرید مدل SX با سال ساختاری 1393 رفت. زیرا با بودجه مورد نظر می‌توان این خودرو را در بهترین شرایط موجود همچون سند تک برگ، بدنه سالم و بدون تصادف و رنگ شدگی، سلامت موتوری و مدت بیمه نامه طولانی (بیش از 7 ماه) خریداری کرد.

همچنین، اگر شخصی بخواهد این خودرو را به‌صورت شرایطی و با موعد تحویل کوتاه مدت (کمتر از 30 روز) تهیه نماید، با توجه به تصویر زیر می‌تواند این خودرو را با تسهیلاتی تا سقف 12 میلیون تومان و بازپرداختی مابین 12 الی 24 ماهه خریداری کند. لازم به یاداوریست که شرایط اقساطی این خودرو همانند دیگر محصولات این رده قیمتی سایپا بوده و تفاوت چندانی را دارا نیست.

در همین رابطه، می‌توانید در لینک‌های زیر اطلاعات بیشتری راجع به تیبا به‌دست آورید:

مقایسه تیبا با ساینا

6 دلیل برای آنکه تیبا نخریم

5دلیل برای آنکه تیبا بخریم

مشخصات کلی تیبا

 

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام. ازاینکه خودروساز داخلی بتونه خودرو طراحی وتولید کنه باعث افتخار وسربلندی هر ایرانی وطن پرسته.ولی سئوال اینجاست چه خودرویی تولید کنیم صنعت خودروی ما از سال 1346شروع بکار کرده بعد از سالها ساختن خودرویی با این امکانات ووضعیت باید ببینیم در کجای صنعت خودروی جهان قرار داریم؟

    1. والا داداش این از نا لایقی تولیدکنندگان هست که شرایط و سود رو از کیفیت و تولید ی ماشین خوب بهتر میدونن

  2. سلام ببخشید دوستان ممکنه تیبا مدل ۹۷ تغیراتی بکنه اعم از پیشرانه و گیربکس تا امکانات رفاهی؟

    1. سلام داداش تیبا تو مدل ۹۷ البته سال اینده نه امسال گیربکسش بهتره میشه .از لحاظ امکانات نه فک نکنم چون احتمالا تولیدش اخر ۹۸ به اتمام میشه یا اوایل ۹۹

  3. سلام تیبا باید۵۵۰۰کیلومتر میرفت سرویس اولیه ولی ۵۶۰۰کلومتر کارکردم آیا ازگارانتی خارج میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا