مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

روغن موتور خودرو را چه زمانی باید تعویض کنیم؟

در حالی‌که تعویض روغن موتور کاری ساده بوده و امری ضروری برای موتور خودرو محسوب می‌شود، ولی برخی از افراد روغن موتور ماشین خود را دیر تعویض می‌کنند. همانطور که می‌توان به سادگی حس زد، تعویض به موقع و منظم روغن موتور تاثیر مثبتی بر روی عملکرد خودرو گذاشته و عمر مفید موتور را افزایش می‌دهد.

اگرچه اکثر تولیدکنندگان خودرو و روغن موتور به رانندگان پیشنهاد می‌کنند که پس از طی مسافت مشخصی نسبت به تعویض روغن اتومبیل خود اقدام کنند ولی بعضی مواقع چنین موضوعی صادق نیست و باید به برخی موارد دیگر نیز توجه کرد.

همانطور که می‌دانید روغن برای روان‌کاری قطعات موتور به‌کار می‌رود و باعث افزایش طول عمر موتور و همچنین تمیزی آن می‌شود. بنابراین تمیز بودن و تازه بودن روغن یک امر بسیار مهم محسوب می‌شود. بعضی مواقع روغن موتور کارایی خود را زودتر از زمان پیش‌بینی شده از دست می‌دهد که می‌تواند برای موتور خودرو مشکلاتی را ایجاد کند و هزینه زیادی را برای صاحب ماشین در پی داشته باشد.

در این مقاله به مواردی اشاره می‌کنیم که وجود آن‌ها در خودرو به منزله نیاز به تغییر روغن موتور است، در ادامه با چرخان همراه باشید.

روغن موتور تیره و کثیف

روغن موتور تمیز شفاف است ولی بعد از مدتی رنگ آن تیره می‌شود. علاوه‌بر تغییر رنگ، روغن موتور به علت جمع‌آوری برخی ذرات از موتور خودرو کثیف نیز می‌شود. رنگ روغن و شفافیت آن باید به گونه‌ای باشد که بتوان یک تیکه چوب تقریبا نازک را به راحتی در آن مشاهده کرد. اگر رنگ روغن موتور تیره شده باشد، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

صدای نامناسب موتور و ضربه زدن آن

روغن تمیز یک لایه نازک در بین قطعات موتور ایجاد می‌کند تا اجزای فلزی موتور تماس مستقیم با هم نداشته باشند. در صورتی‌که روغن موتور کارایی خود را از دست بدهد، نمی‌تواند این لایه را ایجاد کند و قطعات با هم برخورد می‌کنند. در این موقع صدای تولیدی موتور نسبت به حالت عادی بیشتر می‌شود. علاوه‌بر صدای بیشتر، موتور عملکرد مناسبی از خود نشان نمی‌دهد و ضربه می‌زند. در صورت بروز این مشکلات باید نسبت به تعویض روغن خودرو اقدام کرد.

روشن شدن چراغ چک موتور یا تعویض روغن

روشن شدن چراغ تعویض روغن موتور نشان دهنده کم بودن روغن درون موتور خودرو است. اگر چنین وضعیتی برایتان پیش آمد، ابتدا سطح روغن موتور را بررسی کنید و اگر کم بود، سریعا به تعمیرگاه جهت تعویض روغن موتور مراجعه کنید. در چنین زمانی احتمال آسیب رسیدن به قطعات موتور بسیار بالاست، بنابراین ریسک نکنید و به تعمیرگاه بروید.

دود نامناسب اگزوز خودرو

در هوای سرد می‌توان به وضوح بخار خارج شده از اگزوز خودرو را مشاهده کرد که امری طبیعی محسوب می‌شود. با این وجود اگر از اگزوز خودرو دود خارج شود، امکان نشت روغن و یا وجود مشکل در قطعات موتور وجود دارد. برای رفع این مشکل به مکانیک خود مراجعه کرده و از او درخواست کنید تا موتور خودرو را مورد بررسی قرار دهد.

استشمام بوی روغن درون خودرو

اگر بوی روغن درون کابین شدید باشد، این موضوع به معنای وجود نشتی در سیستم روغن خودرو است. اگر بوی استشمام شده ترکیبی از روغن و دودهای خروجی از اگزوز باشد، دمای موتور بیش از حد افزایش یافته و روغن در ناحیه اگزوز در حال سوختن است. افزایش بیش از حد دمای موتور می‌تواند خطرات زیادی را برای خودرو به همراه داشته باشد و حتی می‌تواند باعث آتش گرفتن ماشین شود.

در حالت عادی می‌توانید به کیلومترشمار اتومبیل خود توجه داشته باشید تا متوجه زمان تعویض روغن خودرو شوید، ولی اگر یکی از موارد بالا را مشاهده کردید حتما آن‌ها را جدی گرفته و پیگیر آن‌ها باشید.

با تعویض به موقع و منظم روغن می‌توانید سلامت موتور را تا حد زیادی تضمین کرده و عمر مفید آن را افزایش دهید. تعویض روغن هزینه زیادی برای صاحب خودرو در پی ندارد، مخصوصا وقتی این مقدار هزینه را با زمانی‌که موتور آسیب دیده ماشین نیاز به تعمیر دارد مقایسه کنید.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا