مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی تویوتا آئوریس، هاچ‌بکی جدید و کاربردی!

تویوتا، این کمپانی ژاپنی به تازگی یک محصول جدید با نام آئوریس را معرفی کرده است که طبق مشخصات پریوس ساخته شده و در کلاس خودروهای هاچ‌بک جای می‌گیرد. حال در همین رابطه، قصد داریم به معرفی این خودرو بپردازیم و با نگاهی دقیق تر به این محصول، شرایط ورود آن به بازار خودرویی ایران را بررسی نماییم.

1-معرفی کلی آئوریس

در واقع آئوریس را می‌توان یکی جدیدترین محصول تویوتا برای بازار جهانی نامید. این خودرو تا حد زیادی به مدل پرفروش کرولا تشابه داشته و ظاهر کنونی این خودرو حدود 2 سال پیش به بازرهای جهانی معرفی گردید. (نخستین بار آئوریس در سال 2006 معرفی گردید) به اعتقاد کارشناسان، این خودرو یک هاچ‌بک کاربردی برای مسیرهای شهری و پرترافیک بوده و با توجه به هیبریدی بودن از ارزش بالایی در هنگام خرید برخوردار است.

2-نمای ظاهری

خودرو مذکور در بخش جلویی خود از نمایی مشابه با کرولا سود می‌برد و در واقع با توجه به اقتصادی بودن این خودرو، نمای ابتدایی آن از هیجان خاصی برخوردار نبوده و در این بخش تنها می‌توان به مواردی همچون چراغ‌هایی باریک و اسپرت، نوار کرومی که از دو طرف چراغ‌ها به آرم آبی رنگ تویوتا (نشانگر هیبریدی بودن) متصل شده‌اند و خطوط پلاستیکی مشکی رنگ در سپرها اشاره کرد.

در رابطه با نمای کناری آئوریس می‌توان این‌گونه گفت که همچون نمای جلو، به‌دلیل اقتصادی بودن این خودرو در این بخش نیز شاهد طراحی آنچنان خاصی نبوده و شاید بتوان این‌گونه گفت که خط ایجاد شده از انتهای چراغ جلویی تا ابتدای چراق عقبی خودرو بارز ترین نکته در این بخش باشد و طراحی شیشه‌های خودرو و قسمت انتهایی نمای جانبی، از جمله موارد جالب دیگر در این بخش قلمداد شوند

به‌جرات می‌توان گفت که نقطه عطف طراحی این خودرو در نمای ظاهری، بی‌شک بخش انتهایی آن است. در همین رابطه، یکی از زیباترین قسمت‌ها در این بخش، بی‌تردید چراغ‌های کشیده و بزرگ جثه این خودرو در بخش انتهایی بوده که نمایی بسیار جذاب را به آئوریس بخشیده است. همچنین، از دیگر نکات جالب در این بخش می‌توان به اسپویلر قرار گرفته بر روی شیشه عقب، قرار گیری چراغ های مه شکن در قسمت زیرین سپر عقب و نوار کرومی ایجاد شده در مابین دو مه شکن این خودرو اشاره کرد.

3-نمای داخلی

یکی دیگر از نقاط عطف تویوتا آئوریس، بی‌شک نمای داخلی آن است. در همین رابطه، با مشاهده نمای داخلی این خودرو می‌توان به تشابه نسبی آن با GT86 پی برد. از دیگر نکات این بخش می‌توان به مواردی همچون قرار گیری مانیتور در مرکز داشبور خودرو، طراحی زیبای دریچه‌های هوا در دو طرف، فرم عمودی دستگیره درب‌ها، پشت آمپری جذاب با نوری آبی رنگ و طراحی جالب سر دنده خودرو اشاره کرد.

همچنین، جنس متریال استفاده شده در ساخت کابین و داشبورد این خودرو رضایت بخش عنوان شده و دارای کیفیتی مناسب است که در استفاده طولانی مدت باعث نارضایتی راننده و سرنشینان نخواهد شد. لازم به یاداوریست که فضای داخلی آئوریس برخلاف ابعاد و نمای طاهری نسبتا کوچک، بسیار خوب بوده و صندلی‌های این خودرو راحتی خوبی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهند.

4-مشخصات فنی و عملکرد

تویوتا آئوریس از یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی با حجمی برابر با 1798 سیس بهره می‌برد که این موتور با ترکیب قدرت مولد الکتریکی و باطری های موجود، می‌تواند قدرتی برابر با 134 اسب بخار و گشتاوری برابر با 250 نیوتن متر را تولید نماید که تمام قدرت تولید توسط موتور توسط یک گیربکس اتوماتیک (CVT‌) به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد که در واقع می‌توان گفت آئوریس یک خودرو محرک جلو است. (این خودرو دارای پیشرانه‌های دیگری نیز هست که در این مطلب تنها به نمونه هایبرید آن اشاره شده است)

همچنین، شتاب اولیه این خودرو برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر از صفر مطلق برابر با 10.9 ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت آن در حدود 180 کیلومتر در ساعت است.

در رابطه با عملکرد این خودرو نیز می‌توان این‌گونه گفت که آئوریس در هر صدکیلومتر مسیر شهری و پرترافیک مصرف سوختی برابر با 5.2 لیتر بنزین (ترکیب بنزین و نیرو باطری‌ها) را دارا بوده و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان، مصرف آئوریس با توجه به نکات گفته شده، در حدود 2.7 لیتر بنزین اعلام شده است که اگر بخواهیم مصرف مجموع این خودرو را در نمودار سیکل ترکیبی بررسی نماییم، می‌بایست گفت که این خودرو در هر صدکیلومتر مسیر جاده‌ای (شهری و اتوبان) مصرفی در حدود 3.8 لیتر بنزین را از خود به‌جای می‌گذارد و دارای استاندارد آلایندگی یورو6 است. همچنین، فضای بار این خودرو نیز در مقایسه با رقبا خود بیشتر بوده و اگر صندلی‌های ردیف عقبی خودرو خوابانده شوند، میزان فضای بار آئوریس در حدود 1200 لیتر است.

5-امکانات رفاهی و ایمنی

در رابطه با امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو میتوان این‌گونه گفت که آئوریس با توجه به اینکه یک مدل اقتصادی است، اما از امکانات میتوان به مواردی همچون رینگ‌های آلیاژی ۱۷ اینچ، شیشه‌های دودی، آنتن باله کوسه‌ای، چراغ‌های جلو LED، سنسور باران، جمع شدن آینه‌ها به‌صورت خودکار، کنسول جلو، گرم کن صندلی‌های جلو، صفحه نمایش رنگی TFT  اطلاعات خودرو، نمایشگر ۷ اینچی، نویگیشن، کروز کنترل هوشمند، کیلس و استارتر، نور بالای خودکار، مه شکن جلو، کنترل پایداری خودرو (VSC)، هشدار خروج از جاده، دستیار تغیر لاین و … اشاره کرد.

همچنین این نکته نیز لازم به ذکر است که در تست‌های مرکز سوانح و حوادث جاده‌ای اروپا (EURO NCAP)، آئوریس توانست 5 ستاره کامل ایمنی را به‌خود اختصاص دهد و در بخش خودروهای هاچ بک کاربردی، یکی از ایمن‌ترین خودروهای موجود به‌شمار می‌آيد.

6-قیمت و احتمال عرضه در ایران

در حال حاضر آئوریس هیبرید (1.8 لیتری‌) در بازارهای اورپایی در بالاترین سطح امکانات رفاهی خود قیمتی در حدود 27 هزار و 600 هزار یورو را دارا بوده که احتمال آن می‌رود که این نسخه در  بازار خودرویی ایران به‌دلیل تعرفه های بالا گمرکی و قیمت تمام شده بالا، عرضه نشود و نمونه نرمال آپشن آن با قیمتی کمتر از 24 هزار یورو در بازار خودرویی ایران عرضه شود که در صورت حضور این خودرو در ایران، با توجه به اعلام تعرفه‌های جدید گمرکی و گران شدن خودروهای وارداتی، می‌بایست انتظار قیمتی بیش از 180 الی 190 میلون تومان را برای این خودرو داشته باشیم. لازم به یاداوریست که شرکت ایرتویا نماینده محصولات تویوتا در ایران بوده و وظیفه عرضه و خدمات به محصولات این کمپانی ژاپنی را عهده دار است.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. من آئوریس هاچ بک دارم . و در سوئد از این ماشین استفاده میکنم . به صورت کلی راضی هستم. اما نواقص همیشه در طراحی وجود داره . صندلی ها خیلی راحت نیستن . این حرف رو کسی میفهمه که سوار ولوو شده باشه . مصرفش رو هم درست نگفین . مصرف اتوبان بین ۴ تا ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر هست . شهریش بسته به نوع جاده و نوع استفاده از ماشین بین ۳.۷ تا ۴.۸ هستش . در فصل های سرد به علت استفاده از بخاری به ۵ تا ۵.۵ هم میرسه . تابستان هم به علت استفاده کولر مصرفش بالا میره . صفحه نمایشگر با cpu ضعیف و کندی داره و استفاده از جی پی اس این ماشین کاملا بیخوده . برای رفتن به هر نقطه باید آدرس کامل اون نقطه رو وارد کنید و خیلی زمان بر هستش . شتاب خوبی داره . باک ۴۰ لیتری و کوچیکی داره . سنسورهای قوی داره . دوربین عقب . هشدار دوربین کنترل سرعت . تابلو سرعت خوان . و سنسورهای زیادی که شما هم نوشتین . اگر در اروپا کسی میخواد این ماشین رو بخره پیشنهاد میدم دنبال یه ماشین هیبرید قابل شارژ باشه . مثل پریوس . یا بهتر از اون میتسوبیشی شاستی بلندی که جدیدنا خیلی ازش استقبال شده و ماشین واقعا خوبیه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا