مکمل بنزین
گوناگونخبر

با نسل جدید مرسدس کلاس A آشنا شوید

پس از مدت‌ها کش و قوس، بالاخره مرسدس نسخه جدید کلاس A را معرفی کرد. مرسدس کلاس  A در حال حاضر تنها مدل هاچبک در سبد محصولات بنز است که احتمالا طرفداران زیادی را به‌خود جلب کند چرا که مشخصات قابل توجهی دارد. سلیقه مرسدس بنز چندان با خودروهای هاچبک هم‌خوانی ندارد ولی بنظر می‌رسد این کمپانی به یک محصول در این بخش احساس نیاز کرده است تا طیف مشتریان خود را گسترش دهد. اولین مدل از خودروهای کلاس A، سال ۱۹۹۷ معرفی شد و بیشتر شبیه به خودروهای ون بود و چندان شباهتی به مدل فعلی نداشت. عدم موفقیت این سری از خودروهای باعث شد تا مرسدس بنز نسبت به عرضه آن دچار تردید شود چرا که تا سال 2011 در دسته کم توجه‌ترین خودروهای بنز قرار داشت. بنابراین از سال 2012 تغییرات اساسی کلاس A آغاز شد و شکل و شمایلی اسپرت‌تر پیدا کرد. مدل AMG A45 با قدرت و امکاناتی که داشت توانست نظرات را به خود جلب کند و به‌عنوان سریعترین هاچبک دنیا معرفی شد.

بعد از موفقیت نسل سوم، اکنون مرسدس بنز به سراغ نسل چهارم این خودرو رفته است و نمونه جدید این خودرو را به علاقه‌مندان معرفی کرد. چهره جدید مرسدس جدید علاقه‌مندان را هیجان‌زده کرده است. مرسدس برای خواهان این مدل 3 پیشرانه متفاوت را در نظر گرفته و با سطح بالایی از امکانات سفارشی آن را روانه بازار خواهد کرد. مدل جدید در بخش طول، ۳۰ میلی‌متر افزایش اندازه را تجربه نموده که باعث افزایش فضای داخلی نیز شده است. سایر ابعاد مانند عرض و حجم صندوق عقب نیز تغییرات چند سانتی‌متری داشته‌اند. بنابر ادعا مرسدس، نسل جدید خودروهایش با سیستم تعلیق جدید آرامشی متفاوت را به کابین هدیه می‌دهد تا سرنشینان بدون کوچکترین ناراحتی مسیرهای ناهموار را طی کنند.

در بخش ظاهری نسبت به گذشته خطوط شکسته و زاویه‌دار در کلاس A بیشتر شده و از مدل لوکس CLS در آن الهام گرفته شده است. طراحی اسپرت با ظاهر خشن و تهاجمی برای علاقه‌مندان جوان بسیار مورد پسند خواهد بود و آنها می‌توانند با پرداخت پول بیشتر، سیستم نورپردازی جدید مولتی بیم (Multibeam) و  ۱۸ عدد LED زیبا را در نمای خارجی تهیه کنند. اولین مدل کلاس A با پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری توربوشارژ و قدرت ۱۶۱ اسب بخار، گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر عرضه می‌شود که توانایی بالایی دارد. مرسدس از یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته با کلاچ دوبل در آن بهره گرفته اما امکان سفارش گیربکس ۶ سرعته دستی نیز وجود دارد. اما نسخه دیگر این خودرو از موتور  ۲ لیتری توربوشارژ با قدرت ۲۲۱ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر بهره می‌برد که فقط با گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه قابل سفارش است. موتور 1.5 لیتری دیزل با قدرت ۱۱۴ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰ نیوتن‌متر نیز برای بازار اروپا در نظر گرفته شده که ارزان‌ترین نسخه کلاس A خواهد بود.

از جمله تجهیزات کلاس A می‌توان به سیستم‌ سرگرمی MBUX اشاره کرد که قابل سفارش با ۲ نمایشگر‌ ۷ اینچ یا ۲ نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی است. سیستم فرمان صوتی نیز بسیار جال خواهد بود که نسبت به هی مرسدس واکنش نشان می‌دهد و عملکرد خاص خود را دارد. همچنین سیستم‌ کمک راننده‌ کلاس S، در این مدل قرار داده شده. نسخه جدید مرسدس کلاس A را می‌توان یکی از غنی‌ترین خودروهای بنز دانست چراکه در آن طیف وسعی از تکنولوژی‌های جدید بنز بکار گرفته شده. فناوری کنترل فاصله‌ی خودرو با اجسام که به‌صورت خودکار، اقدام به کاهش سرعت وسیله و توقف می‌نماید و همچنین سیستم فرمان‌پذیری هوشمند باعث شده تا شما عملا با یک محصول خودکار روبرو باشید.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا