مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

تفاوت‌های رانندگی با خودروهای شاسی‌بلند در مقایسه با سدان

خودروهای شاسی‌بلند یکی از انواع خودروهای محبوبی است که در کشورمان طرفداران زیادی داشته و شاید هدف بسیاری از افراد برای خرید خودرو خوب، خرید یک شاسی‌بلند خارجی است که آپشن‌های روز دنیا را داشته باشد. این نوع از خودروها که در دو نوع SUV و کراس‌اوور به مشتریان عرضه می‌شوند دارای توانایی‌ها و قابلیت‌های خاصی هستند که به همین دلیل مورد توجه مردم قرار می‌گیرند.

موج عظیم ورود خودروهای شاسی‌بلند از سال 2006 در ایران آغاز شد که با ورود این نوع از خودروها طرفداران شاسی‌بلندهای روز دنیا نیز توانستند رویای سوارشدن این خودروها را جامه عمل بپوشانند. طبق آمارهای جهانی نیز این نوع از خودروها در دو سال اخیر طرفداران بسیار بیشتری نسبت به سالهای قبل‌تر پیدا کرده است و تولید و عرضه این خودروها نیز از سوی خودروسازان بزرگ دنیا افزایش یافته که نشان از سمت و سو گرفتن بازار خودروها به این سمت است.

برندهای معتبر خودروسازی در دنیا با استخدام افراد حرفه‌ای توانستند مدلهای جدیدی از خودروهای شاسی‌بلند را وارد بازار کرده و برای سلیقه‌های مختلف محصولات متنوعی ارائه کنند که این امر رقابت برای تولید خودروهای شاسی بلند جدید بیشتر کرد و در این بین نیز، تفکر قدیمی مردم نیز که خودروهای شاسی بلند را برای یک زندگی مرفه می‌پنداشتند نیز ازبین رفته و مردم با پیشرفت‌های صورت گرفته و تغییر در سبک زندگی، پذیرش بهتری از خودروهای شاسی بلند در کشور دارند که باعث شده عرضه‌کنندگان نیز تلاش بیشتری برای عرضه این نوع از خودروها داشته باشند.

 اگر شما نیز از علاقه‌مندان خودروهای شاسی‌بلند هستید، در ادامه می‌توانید از تفاوت‌های رانندگی خودروهای سدان با شاسی‌بلند مطلع شده و نکات رانندگی با خودروهای شاسی بلند را بدانید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین شاسی بلندهای بازار داخلی کشور در محدوده قیمتی زیر ۴۰۰ میلیون تومان!

 

حواستان به نقاط کور دید راننده باشد

یکی از مشکلاتی که معمولا رانندگان خودروهای شاسی بلند دارند، نقاط کوری است که در این نوع از خودروها وجود داشته و این نقاط کور از نقاط کور خودروهای سدان بیشتر است که باعث می‌شود اشتباهات رانندگان نیز بیشتر شده و در صورت اینکه راننده مهارت کافی نداشته باشد، نتیجه‌ای جز تصادف و اتفاقات ناگوار در انتظار او نباشد.

یکی از نقاطی که در خودروهای شاسی‌بلند وجود داشته و معمولا مشکل‌ساز است، نقطه کوری است که در جلوی خودرو وجود دارد و این به دلیل نوع طراحی خودروهای شاسی‌بلند است که برای مستقیم بودن نگاه راننده به جلو تعبیه می‌شود که بعضا برای رانندگان مشکل‌ساز می‌شود. اگر می‌خواهید از عواقب عدم رعایت این نقطه کور در امان باشید، در هنگام پارک خودرو و یا حرکت حواستان به محیطی که در آن رانندگی می‌کنید و یا قصد پارک ماشین دارید، باشد. این نقطه کور صرفا هزینه‌های اندک برای شما خواهد تراشید!

دیگر نقطه کور در شاسی بلند که البته نقطه کور خودروهای سدان نیز هست، مناطق زیر آینه‌های بغل است که از دید راننده دور می‌ماند و در گردش به چپ و راست او را دچار مشکل می‌کند. این نقطه که در همه خودروها وجود دارد، در خودروهای شاسی‌بلند نمود بیشتری داشته و معمولا تلفات مالی بیشتری را نیز دارد. عدم توجه به این نقاط می‌تواند اتفاقات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

خودروهای شاسی‌بلند به سبکی خودروهای سدان نیستند!

یکی از اشتباهات رانندگان تازه‌کار در هنگام استفاده از خودروهای شاسی‌بلند این است که آنها فکر می‌کنند همان نحوه کنترل خودرو در استفاده از خودروهای سدان در خودروهای شاسی بلند نیز امکان‌پذیر است. یکی از تفاوت‌های قابل توجه خودروهای شاسی بلند با خودروهای سدان ، وزن بالای این خودروها هستند که طبق بررسی‌های علمی و عملی، این عامل نقش بسزایی در کنترل خودروها داشته و رانندگانی که به این موضوع واقف هستند عملکرد بهتری در کنترل و رانندگی خودروهای شاسی بلند دارند.

نحوه کار در هنگام رانندگی با خودروهای شاسی‌بلند و ترمز زدن اینگونه است که وقتی ترمز گرفته می‌شود سیستم تعلیق و ترمز، وقت زیادتری را برای کنترل خودرو نیازمند هستند و همانند خودروهای سدان نمی‌توان روی عملکرد سریع و به موقع آنها حساب کرد. البته این به معنی عدم کیفیت خودروها نیست و این تفاوت در میلی‌ثانیه هاست که قطعا در لحظات حساس رانندگی بسیار بزرگتر از زمان و حالت عادی می‌شوند و اهمیت بیشتری می‌یابند.

کارشناسان خودرو عقیده دارند که رانندگان خودروهای شاسی‌بلند به دلیل شرایط خاص این خودروها باید هنگام رانندگی در جاده‌ها، اصول ایمنی و رانندگی را بیش از دیگران رعایت کنند و در حفظ فاصله طولی و عرضی دقت بیشتری داشته باشند تا در زمان وقوع حوادت بتوانند واکنش بهتری به این اتفاقات داشته باشند.

حرکات نمایشی و سریع در خودروهای شاسی‌بلند ممنوع!

یکی از عادات بسیار بد بعضی از ما ایرانیها حرکات نمایشی خطرناکی است که با خودروهای سدان انجام می‌دهیم که این اتفاق با وجود قابلیت‌های خودروهای بروز و بین‌المللی از نظر فنی مشکل خاصی ندارند و صرفا از نظر امنیت و قوانین منع می‌شوند تا برای راننده و دیگر افراد جامعه مشکلی پیش نیاید. اما در مورد خودروهای شاسی‌بلند به دلیل تمرکز پایداری اتومبیل در مرکز شاسی، به شدت توصیه می‌شود که از انجام حرکات نمایشی با خودروهای شاسی‌بلند پرهیز شود.

همچنین اگر از راننده‌هایی هستید که عادت دارید واکنش‌های سریع به رانندگی دیگر افراد نشان دهید و یا تصمیم گیریتان را به آخرین لحظه واگذار می‌کنید و با یک حرکت لحظه‌ای جابجا می‌شوید باید بدانید که انجام این حرکات با خودروهای شاسی‌بلند خطر تصادف و وقع حوادث رانندگی را برای شما افزایش می‌دهد که باید از آنها پرهیز نمایید.

به طور کلی، رانندگی با خودروهای شاسی‌بلند در ابتدا نیاز به تمرین و دقت دارد که پس از گذشت مدتی، طبق روال معمول استفاده از هر چیز دیگری، به حالت عادی برای رانندگان تبدیل می‌شود که مشکلات و تمایزهای رانندگی با این خودرو برای راننده از بین رفته و راننده به سطح مهارت خوبی برای رانندگی با این خودروها میرسد.

 

بیشتر بخوانید : بازار خودروی ایران، در قبضه رنو و شاسی بلندها!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا