مکمل بنزین
خبرداخلی

خریداران خودروهای وارداتی می‌توانند پول خود را پس بگیرند؛ رویا یا واقعیت؟

همانطور که می‌دانید افزایش تعرفه واردات خودرو لغو شد که علت آن افزایش غیر منطقی قیمت خودروهای وارداتی و اعتراض سراسری شرکت‌های واردکننده خودرو بود. چنین موضوعی می‌تواند باعث کاهش قیمت خودروهای وارداتی در بازار کشورمان شود ولی در صورتی‌که در زمان گرانی، اتومبیل خود را خریداری کرده باشید، می‌توانید بعد از ارزان شدن خودرو مابه التفاوت آن را پس بگیرید؟

به تازگی فرهاد احتشام زاد، نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرده که چنین موضوعی می‌تواند حقیقت داشته باشد. وی گفته است:

مصوبه جدید دولت در زمینه واردات خودرو به علت مشکلات و ایرادات وارده به آن، قابل اجرا نیست و باید اجرای آن متوقف شود. با توجه به لغو افزایش تعرفه وارادت خودرو، باید مصوبه آبان سال گذشته اجرایی شود.

خودروهای وارداتی بعد از ابلاغ مصوبه جدید به خریداران فروخته شدند که موجب شد بسیاری از افراد هزینه‌های اضافی برای تصاحب این محصولات بپردازند. بازگشت به مصوب پیشین باعث کاهش تقریبا شدید قیمت خودروهای وارداتی خواهد شد ولی موضوع اصلی مابه التفاوت قیمت‌های حال حاضر و آینده است، پولی که خریداران پرداخت کرده‌اند. احتشام زاد در این رابطه می‌گوید:

هرگونه حقوق و عوارض قانونی که از بابت این مصوبه دریافت شده است، در صورت عودت از سوی دولت به نماینده برندهای وارداتی، باید از سوی نماینده به مشتری بازگردانده شود.

در حالی‌که با اجرای مصوبه جدید قیمت برخی از خودروها تا 60 درصد در بازار افزایش یافت ولی به نظر می‌رسد با بازگشت به مصوبه قبلی قیمت خودروها تنها 30 الی 40 درصد کاهش یابد، البته یکی از دلایل گرانی خودروهای واراداتی را باید مربوط به افزایش قیمت ارز در چند وقت اخیر دانست.

خودروهای وارداتی

بنابر اعلام احتشام زاد، خودروهایی که ارزشی زیر 40 هزار دلار دارند باید بین 15 تا 25 درصد و اتومبیل‌های با ارزش بالای 40 هزار دلار باید کاهش قیمتی نزدیک به 50 درصد را تجربه کنند.

در انتهای سال 1391 قرار شد تعرفه واردات خودرو هر ساله 5 درصد کاهش یابد ولی نه تنها از سال 92 این طرح اجرایی نشد بلکه در سال 1396 شاهد افزایش تعرفه خودروهای وارداتی نیز بودیم. احتشام زاد در نهایت افزود:

دولت در راستای حمایت از تولید داخل باید برنامه نظام‌مند کاهش تعرفه‌ها را در پیش بگیرد، چراکه در این مدت خریداران هزینه گزافی را برای تملک خودروهای وارداتی پرداخت کردند، تنها به این جرم که خواستار خودرو باکیفیت خارجی هستند.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام.اگه پول اضافه ای که از مردم گرفتن پس بدهند که تا به امروز جزء رویا بوده باید به فعال نیک بگیریم.وامیدوار باشیم که انسانیت هنوز زنده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا