مکمل بنزین
برگزیده‌هاخبرداخلی

با تغییرات جدید در تخفیفات بیمه شخص ثالث ضرر می‌کنیم؟

به گزارش چرخان، طی چند روز گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد که طبق آن تخفیفات بیمه‌ای از 10 درصد سالیانه به 5 درصد کاهش یافت و طبق این مصوبه جدید، قانون لغو تمامی تخفیفات در صورت تصادف نیز ملغی شد و به نسبت هر تصادف، درصد جزئی از تخفیفات کاسته می‌شود. این مصوبه واکنش‌های زیادی را در پی داشت که در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

آئین نامه اجرایی ماده 18 اینچنین می‌گوید که تخفیف عدم خسارت برای هر سال از 10 درصد به 5 درصد کاهش یافته و همچنین از این به بعد افرادی که تصادف می‌کنند و برای شرکت بیمه خسارت ایجاد می‌نمایند، تخفیفاتشان از بین نرفته و صرفا به نسبت شدت و تعداد حادثه درصدی از تخفیف را جریمه خواهند شد.

این موضوع توسط کارشناسان مثبت ارزیابی شده و آنها می‌گویند که این مصوبه باعث می‌شود به طور کلی مشتری از این موضوع متضرر نشود چرا که قبلا با یکبار تصادف ساده تخفیفات وی از بین می‌رفت ولی در حال حاضر حتی با کاهش تخفیفات عدم خسارت، به دلیل سنگین بودن خسارت در تصادفات، به طور کلی بیمه‌گذاران صاحب منفعت می‌شوند و ضرر کاهش تخفیف عدم خسارت به سود عدم حذف تخفیفات نمی چربد.

طبق قانون جدید رانندگان می‌توانند طی 14 سال تخفیف عدم خسارت خود را به عدد 70 درصد که سقف تخفیفهای در نظر گرفته شده است برساند که البته این اتفاق با مصوبه قبلی بیمه شخص ثالث طی 7 سال رخ میداد. ولی طبق این مصوبه که از سال گذشته تصویب شده و در هفته گذشته با بررسی‌های دوباره و پایانی لازم الاجرا شد، این تخفیفات کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر دیگر تصادفات باعث از بین رفتن تخفیفات عدم خسارت نخواهند شد.

بیمه شخص ثالث

در نگاه اول به این مصوبه از ضرر مشتریان و بیمه‌گذاران حکایت دارد ولی با بررسی‌های جزئی‌تر متوجه این موضوع می‌شویم بیمه ایران که در حال حاضر تنها مجری این مصوبه است (چون مصوبه برای دولتی‌ها لازم‌الاجرا شده است و مابقی شرکتها مختار به ورود هستند) تسهیلاتی برای بیمه‌گذاران تدارک دیده است که بتواند تفاوت ایجاد شده برای تمدید بیمه نامه‌ها را جبران کند.

یکی از گلایه‌های مردم از بیمه‌ها این بود که وظیفه اصلی بیمه‌گر این است که پول بگیرد و در زمان حادثه خسارت پرداخت کند ولی در ایران بیمه‌ها با اولین خسارتی که پرداخت می‌کنند مشتری را از تخفیف چند صد هزار تومانی محروم می‌کنند و بعضا مردم با جرائمی نیز روبرو می‌شوند که اوج بی‌عدالتی در بحث بیمه‌گری خودرو بود اما با مصوبه جدید این گلایه دیده شده و نسبت به رفع این ایراد مورد توجه مردم، اقدام شده است.

رئیس کل بیمه مرکزی در این مورد می‌گوید: از مزایای مهم این مصوبه این است که دیگر مشتریان برای خسارت‌های ایجاد شده ضررهای سنگینی در بحث هزینه بیمه نخواهند داشت. به طور مثال مشتری با خسارت اول 20 درصد، بار دوم 30 درصد و بار سوم 40 درصد از تخفیف عدم خسارت را از دست می‌دهد و به هر حال درصد بیشتری از تخفیف عدم خسارت باقی خواهد ماند.

بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه

اشکالاتی نیز به این مصوبه وارد شده است که عمدتا بر دو موضوع تاکید دارند که این کاهش تخفیف باعث خواهد شد با افزایش هزینه بیمه شخص ثالث، بسیاری از افراد اقدام به تمدید بیمه خود نکنند که لزوما این اتفاق به دلیل عدم توانایی مالی هم نیست. مورد دوم اینکه برای طبقه ضعیف جامعه قطعا فشار زیادی وارد خواهد شد چرا که با مراجعه به شرکت بیمه برای تمدید بیمه شخص ثالث با رقم بسیار بالایی نسبت به سال گذشته روبرو می‌شوند که احتمالا توان پرداخت آن را نخواهد داشت و به مشقت فراوانی برای تامین آن دچار خواهندشد.

از سوی دیگر برخی نمایندگان بیمه ایران به ملزم بودن این شرکت بیمه‌ای اعتراض دارند چرا که طبق قانون در حال حاضر صرفا بیمه ایران ملزم به رعایت ماده 18 قانون بیمه است و سایر شرکتهای بیمه به رعایت این موضوع ملزم نشده‌اند و این اتفاق ممکن است به کاهش مشتریان بیمه ایران منجر شود چرا که مردم پرداخت کمتر را در هنگام اخذ بیمه نسبت به تسهیلات بعدی ترجیح می‌دهند.

بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه

در این زمینه یکی از کارشناسان بیمه می‌گوید: این موضوع قطعا به نفع مردم است و علیرغم طولانی شدن روند تخفیف‌گیری از شرکت بیمه، تخفیف تثبیت شده و با یک خسارت، تمامی تخفیفات از بین نخواهد رفت چرا که قبلا این اتفاق می‌افتاد و شرکتهای بیمه با کوچکترین خسارتی همه سوابق مشتری را نادیده می‌گرفتند. در وضعیت قبلی مشتریان از ترس حذف تخفیفات در بسیاری از موارد به شرکت بیمه مراجعه نمی‌کردند و یک نوع ترس و نا امنی وجود داشت ولی در حال حاضر می‌توانند با خیال راحت‌تری اقدام به رانندگی و مراجعه به بیمه در صورت لزوم نمایند.

وی در پایان صحبتهایش گفت: البته این یک اشکال بزرگ است که صرفا یک شرکت بیمه ملزم به رعایت مصوبه شده است و باید تمامی شرکتها ملزم به رعایت این مصوبه شوند. این مصوبه در صورت عدم اصلاح می‌تواند به شرکت بیمه ایران ضرر زیادی وارد کرده و بسیاری از مشتریان این شرکت را نیز به سمت دیگر شرکتهای بیمه‌ای سوق دهد.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید در مورد بیمه شخص ثالث و بدنه ماشین بدانید!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. من یه چیزی در مورد بیمه شخص ثالث همیشه برام سواله اینه که چرا بسته به مدل و قیمت ماشین شما ، بیمه شخص ثالث تغییر میکنه.
    وقتی شما از عقب به یه 206 بزنی ، بیمه خسارت 206 رو پرداخت میکنه حالا میخواد ماشین شما پراید باشه میخواد بنز باشه. چرا کسی که بنز داره باید حق بیمه بیشتری پرداخت کنه ؟

    1. سلام علیرضا جان
      قانون گذار دلیل خاصی برای این موضوع مطرح نکرده ولی یک سری مسائل مطرح میشه که یه کم میتونه توجیه کنه.
      به زودی در چرخان در مورد این مساله خواهیم نوشت.
      ممنون بابت نظرت.

  2. خدا لعنت کنده بیمه رو که پدر ما رو در اوردین اخه چرا من باید نسبت به سال قبل دو برابر حق بیمه ثالث بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا