مکمل بنزین
مقایسهبررسی

با بودجه‌ای برابر با 22 میلیون تومان، پراید صفر بخریم یا سمند کارکرده؟

بی‌شک، خرید خودروهای کارکرده یکی از موارد مهم در بازار خودرویی هر کشور است و برخی خریداران به‌دلیل عدم بودجه کافی برای خرید خودروهای گران قیمت ‌تر، به سراغ همان خودرو در نمونه کارکرده و دسته دوم می‌روند. پیرامون همین موضوع، بازار خودرویی ایران نیز از این حکایت مستثنا نبوده و برخی از مشتریان با توجه به بودجه محدود، مابین خرید یک خودرو صفرکیلومتر و کارکرده بر سر دو راهی هستند.

 حال در این بررسی قصد داریم به این سوال مهم پاسخ دهیم که آیا با بودجه‌ای برابر با 22 میلیون تومان، خرید خودرویی همچون پراید 131 صفرکیلومتر بهتر است یا با همین میزان بودجه، خرید خودرویی همچون سمند کارکرده به‌ صرفه ‌تر خواهد بود؟ با ما در ادامه این مطلب برای دستیابی به پاسخی منطقی در این باره همراه باشید.

1-معرفی کلی

بی شک، سمند و پراید را می‌توان دو خودرو پر فروش و پر تقاضا در بازار خودرویی ایران بر شمرد. در همین رابطه، پیرامون سمند می‌توان این‌گونه گفت که این خودرو حدود 15 سال است که در بازار خودرویی ایران حضور داشته و از موفق ترین محصولات ایران خودرو به شمار می‌آيد.

اما در سوی دیگر، پراید نیز یکی از خودروهای پر تقاضا در بازار داخلی کشور بوده و به عنوان پر فروش ترین خودرو داخلی محسوب می‌شود. این خودرو نخستین بار به صورت هاچ‌بک در اوایل دهه 70 شمسی وارد بازار خودرویی ایران شد و بعدها در نمونه صندوق دار که در واقع به عنوان مدلی ارزان قیمت و اقتصادی شناخته می‌شد، پای به بازار داخلی کشور گذاشت.

2-طراحی ظاهری

در زمینه طراحی ظاهری دو خودرو، می‌توان به طور قطعی گفت که سمند خودرویی زیبا تر و بهتر از پراید بوده و از الگوریم ساختاری مناسب تری برخوردار است. در همین رابطه، می‌بایست این‌گونه گفت که سمند با توجه به رده بالاتر در کلاس بندی خودروها، در مقابل پراید131 که محصولی قدیمی تر و ساده تر است، خودرویی محکم تر و راحت تر در استفاده‌های بلند مدت و طی مسافت‌های طولانی خواهد بود .

3-طراحی داخلی

در زمینه طراحی داخلی نیز همچون طراحی بیرونی، بی شک سمند خودرویی بهتر و زیبا تر از پراید است و در هیچ کدام از بخش‌های این قسمت، پراید برتری خاصی را در مقابل سمند دارا نیست . به طور قطعی می‌توان این‌گونه گفت که در بخش‌هایی همچون جنس متریال استفاده شده در کابین خودرو، راحتی صندلی‌ها، فضای سرنشینان و… سمند انتخابی بهتر و منطقی تر است.

4-پیشرانه و عملکرد

در رابطه با مشخصات فنی دو این خودرو می‌توان این‌گونه گفت که سمند در بازار خودرویی کشور دارای دو مدل پیشرانه بوده که در این مقایسه، مدل ef7 آن مورد بررسی قرار گرفته است. در همین رابطه، سمند ef7 از یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 1.7 لیتر بهره می‌برد که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 104 اسب بخار و گشتاوری برابر با 137 نیوتن متر است و این قدرت تولیدی توسط یک جعبه دنده 5 سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

همچنین، شتاب صفر تا صدکیلومتر سمند ef7 طبق اعلام رسمی شرکت سازنده برابر با 13.1 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 200 کیلومتر در ساعت تخمین زده می‌شود. در زمینه مصرف سوخت این خودرو نیز می‌توان این‌گونه گفت که سمند ef7 در هر صدکیلومتر مسیر به صورت ترکیبی، مصرفی برابر با 8.4 لیتر بنزین را دارا بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو4 است.

در سوی دیگر، پراید131 دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 8 سوپاپ با حجمی برابر با 1323 سی‌سی بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 64 اسب بخار و گشتاوری برابر با 103 نیوتن متر است که این قدرت تولید توسط یک جعبه دنده 5 سرعته به چرخ‌های جلو انتقال می‌باید.

همچنین، شتاب صفر تا صدکیلومتر پراید131 طبق اعلام رسمی شرکت سازنده برابر با 14.9 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 180 کیلومتر در ساعت تخمین زده می‌شود. در زمینه مصرف سوخت این خودرو نیز می‌توان این‌گونه گفت که پراید131 در هر صدکیلومتر مسیر به صورت ترکیبی، مصرفی برابر با 7.4 لیتر بنزین را دارا بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو4 است.

لازم به ذکر است که در این قسمت در دو بخش مجزا هر یک از خودروها به عنوان برنده محسوب می‌شوند که در بخش اول، سمند به دلیل قدرت تولیدی بالاتر، برد مسافتی بیشتر و شتاب اولیه و حداکثر سرعت بهتر، در این بخش به عنوان برنده شناخته شده و پراید نیز در بخش مصرف پایین تر سوخت در مسیرهای شهری و اتوبان، به عنوان برنده قسمت دوم شناخته می‌شود.

5-امکانات رفاهی

در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی، با قاطیعیت کامل می‌توان گفت که سمند خودرویی بسیار بهتر در زمینه دارا بودن امکانات رفاهی و ایمنی است و پراید131 در این بخش بازنده مطلق است. در همین رابطه، حال اگر بخواهیم به برخی از امکانات سمند ef7اشاره کنیم، می‌بایست مواردی همچون کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک‌کاری و ترمز عقب کاسه‌ای ABS، فرمان هیدرولیک، رینگ چرخ آلومینیومی، چهار بلندگو، روکش صندلی طرح نسترن، فیلتر هوای استاندارد، آنتن سقفی اسپرت، بلوتوث، تهویه مطبوع دستی، دریچه هوا سرنشینان عقب، روکش صندلی چرمی و پارچه‌ای و …. را نام برد

6-استهلاک

پیرامون استهلاک، هزینه بررسی و سرویس‌های دوره‌ای این دو خودرو می‌توان این‌گونه گفت که در این بخش کفه ترازو به نفع پراید131 سنگینی می‌کند. زیرا این خودرو به عنوان کم خرج ترین و کم استهلاک ترین خودرو موجود در بازار شناخته می‌شود و هزینه بررسی و سرویس‌های دوره‌ای پراید131 در هر 4950 الی 5500 کیلومتر، در حدود 50 الی 65 هزار تومان تخمین زده می‌شود و قطعات مصرفی آن نیز بسیار ارزان تر از سایر خودروها است. (لازم به یاداوریست که هزینه بررسی و سرویس‌های دوره‌ای سمند ef7 در هر 5950 الی 6750 کیلومتر در حدود 75 الی 95 هزار تومان بوده و خودرویی نسبتا پر خرج تر از پراید به شمار می‌آيد)

نتیجه گیری

حال نوبت به نتیجه گیری در رابطه با خرید یکی از این دو خودرو می‌رسد. در همین رابطه، به اعتقاد کارشناسان همواره خرید خودرویی صفرکیلومتر قطعا بهتر از خرید خودرویی کارکرده است. اما در این مورد، اگر شخصی با بودجه‌ای برابر با 22 میلیون بخواهد سمند ef7 را خریداری نماید، می‌بایست به سراغ نمونه دسته دوم این خودرو با مدل ساخت 1391 الی 1392 با کارکردی در حدود 80 الی 90 هزار کیلومتر برود. (سلامت موتوری، ظاهری و نوع سرویس‌ها در خرید خودرو دسته دوم بسیار مهم است) همچنین، خودرویی همانند سمند قطعا در بخش‌هایی همچون ایمنی، امکانات رفاهی، فضای سرنشینان و صندوق عقب از پراید131 بهتر است و تنها برتری پراید131 نسبت به این خودرو، هزینه‌های سرویس‌های دوره‌ای، مصرف سوخت و استهلاک آن بوده که شاید مهم ترین دلایل برای خرید پراید131 صفرکیلومتر از سوی خریداران در بازار خودرویی ایران نسبت به خودروهایی کارکرده همانند سمند است.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. مشخصات ef7 رو روی حالت گاز نوشتین
    رو بنزین 114 اسب و 155 نیوتون گشتاوره

  2. ماشین تو ایران فقط سمند، هم زیبا هم قوی هم جادار هم محکم. من سالهاست فقط سمند سوار میشم و بشدت راضی ام.

    1. با سلام دوست عزیز ولی به نظر من پراید مدل بالا خیلی بهتر است تا سمند مدل پایین سمند نو تا یه دو سه سال خوشگلیشو داره بعدش لش میشه وسنگین کلا از ریخت میفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا