مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

تاثیر NOS یا نیتروژن اکسید بر روی خودروها چگونه است؟

شاید به گوش شما هم خورده باشد که NOS یا نیتروژن اکسید قدرت ماشین را افزایش می‌دهد و می‌توان با استفاده از آن برای کورس گذاشتن و مسابقه‌های خیابانی استفاده کرد اما باید بدانید که این ماده که به صورت مایع، خشک و حتی گاز تولید می‌شود برای خودروهای مسابقه‌ای استفاده می‌شود و استفاده از آن برای خودروهای غیر مسابقه‌ای یک اشتباه فاجعه بار است.

NOS یا نیتروژن اکسید بر خلاف تصور بسیاری از اهالی خودروهای مسابقه‌ای یک سوخت نیست و صرفا یک مکمل برای سوخت محسوب می‌شود. این ماده به عنوان یک مکمل بسیار قوی برای سوخت خودروهای مسابقه‌ای به شمار می‌رود که قدرت خودرو را افزایش می‌دهد.

NOS یا نیتروژن اکسید به صورت مستقیم وارد سیلندر می‌شود که حرارت بالای حاصل از انفجار در زیر پیستون، نیتروژن و اکسیژن آن تجزیه شده و دمای موتور با دمای نیتروژن آزاد شده کاهش می‌یابد که به کارایی موتور خودروهای مسابقه‌ای کمک کرده و بهبود می‌دهد. در فضای بسته سیلندرها کاهش دما رخ می‌دهد و این کاهش دما باعث ترکیب اکسیژن‌های آزاد شده از ترکیب NOS یا نیتروژن اکسید می‌شود و منجر به تشکیل O2 شده که این اتفاق باعث بالا رفتن پتانسیل احتراق در در موتور می‌شود.

در صورت بالا رفتن پتانسیل احتراق بالا در موتور، اگر کمی بیشتر از حد معمول سوخت وارد موتور شده و احتراق بزرگتری صورت می‌گیرد و قدرت موتور نیز افزایش می‌یابد. در این صورت انرژی بیشتری تولید شده و به موتور می‌رسد. این احتراق‌ها به دلیل ترکیب NOS یا نیتروژن اکسید بوده و اثرات آن است.

این احتراق‌هایی که در اثر ترکیب و تجزیه بالا صورت می‌گیرد از احتراق‌های معمولی بسیار سریعتر بوده و شتاب خودرو را افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که خودروهای مسابقه‌ای از شتاب و سرعت بسیار بالاتری برخوردار هستند. یکی از نکاتی که معمولا برای افزایش سرعت خودروها گفته می‌شود این است که باید سوخت بیشتری به موتور برسد ولی این اتفاق زمانی روی می‌دهد که دمای داخل سلیندرها کاهش پیدا کند و واکنش‌های گفته شده در بالا روی دهد و نیتروژن موجود در NOS آزاد شده و تجزیه و ترکیب‌های گفته‌شده منجر به تولید انرژی بیشتر شود. پس بازهم به این موضوع اشاره و تاکید می‌کنیم که NOS یا نیتروژن اکسید سوخت مجزا نیست و صرفا به عنوان یک مکمل در خودروهای مسابقه‌ای استفاده می‌شود.

نیتروژن اکسید

انواع استفاده از NOS یا نیتروژن اکسید

به صورت کلی از NOS یا نیتروژن اکسید در سه نوع مختلف استفاده می‌شود. اولین و عمومی‌ترین نوعی که بین اهالی خودروهای مسابقه‌ای مرسوم بوده و استفاده می‌شود نوع مایع و خیس آن است. در این حال در خودروهای مسابقه‌ای به صورت مستقیم کپسول NOS یا نیتروژن اکسید وارد مسیر سوخت‌رسانی در خودرو می‌شود. در این حالت این ماده با سوخت مایع خود خودرو ترکیب می‌شود و سپس پس از فعل و انفعالاتی که صورت می‌پذیرد وارد سیلندر خودرو شده و باعث احتراق سریعتر می‌شود و نیروی بیشتری به موتور می‌دهد و قدرت و سرعت آن را افزایش داده و به شتاب آن کمک می‌کند. در حالت استفاده از NOS یا نیتروژن اکسید مایع یا خیس سرعت قابل توجه احتراق صورت می‌گیرد که معمولا مورد توجه صاحبان خودروهای مسابقه‌ای بوده و یک مصرف معمولی و عادی در بین آنها محسوب می‌شود.

البته به دلیل ترکیب این ماده با سوخت مایع خودرو زمان کمتری برای خنک کردن سیلندر وجود دارد و به همین دلیل تمام توان یک کپسول NOS یا نیتروژن اکسید در دسترس راننده و خودرو نیست و شاید از این حیث، یک ویژگی بد برای آن به شمار رود.

نوع دوم از انواع NOS یا نیتروژن اکسید نوع خشک آن است که به صورت جداگانه وارد سیلندر خودرو شده و بر خلاف نوع مایع با سوخت خودرو ترکیب نمی‌شود. این نوع از نیتروژن اکسید که منجر به احتراق بزرگتری می‌شود که انرژی بیشتری نیز به موتور می‌دهد. این نوع از نیتروژن اکسید در مسابقات شتاب و درگ استفاده می‌شود که به دلیل قدرت بالای احتراق، کمک زیادی به شتاب گرفتن خودروهای مسابقه‌ای می‌شود. البته باید گفت که سرعت عملکرد این نوع کمتر از نوع مایع بوده و به همین دلیل در موارد خاصی و با شرایط اختصاصی خودش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نیتروژن اکسید

نوع سوم از انواع NOS یا نیتروژن اکسید نوع گازی آن است که در این حالت به هر یک از سیلندرهای خودرو یک نازل NOS متصل شده و بیشترین تاثیر را روی خنک‌سازی سیلندر و کاهش دما را داشته و باعث تسریع در انجام فعل و انفعالات گفته‌شده می‌شود. در این حالت باعث می‌شود که سوخت بیشتری تزریق شده و سرعت و قدرت موتور به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کند.

کپسول‌های NOS یا نیتروژن اکسید به صورت گاز بسیار خطرناک هستند و به همین دلیل استفاده از این کپسول‌ها در بسیاری از کشورهای دنیا ممنوع بوده و اجازه استفاده به خودروهای مسابقه‌ای نیز داده نمی‌شود.

 

بیشتر بخوانید: 

 

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا