Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

320 کارواش که آب آشامیدنی تهران را می بلعند؛ راه حل خروج از بحران چیست؟

به گزارش چرخان، بحث آب و کم‌آبی در کشور یک موضوع جدی و بحرانی است که مسئولین محیط زیست به شدت نسبت به آن هشدار می‌دهند و طبق آمارهای ارائه شده از وزارت نیرو در سال جاری حدود 50 درصد کاهش در بارش‌ها را داشتیم که باعث شده ظرفیت 60 درصد سدهای کشور خالی مانده و تابستان سال 97 احتمالا یکی از سخت‌ترین فصولی خواهد بود که ایرانی‌ها برای تامین آب شرب خواهند داشت که در این بین تهران وضعیت بسیار اضطراری داشته و وجود 320 کارواش در این شهر به وضعیت بحرانی این شهر افزوده و اندک آبهای موجود در آبهای زیرزمینی و سدهای تهران را می‌بلعند.

Full service در کارواش

شاید ماجرا جایی دردناک می‌شود که بدانید 10 درصد از کارواش‌های تهران از آب آشامیدنی تهران استفاده می‌کنند و این یعنی روزانه میلیونها لیتر آب آشامیدنی که احتمالا در ماههای آتی حکم طلا را پیدا خواهند کرد توسط کارواش‌های سنتی از بین می‌روند و به چاه‌های فاضلاب سرازیر می‌شوند.

90 درصد باقیمانده نیز از چاه‌هایی استفاده می‌کنند که منابع و ذخایر آبی زیرزمینی تهران را استفاده می‌کنند که با وجود کمبودهای موجود در سدهای لتیان و کرج و دیگر سدهای استان تهران، منبع اصلی تامین آب آشامیدنی تهران محسوب می‌شوند و این هجمه بی‌رحمانه به منابع آب زیرزمینی علاوه بر مشکلات کمبود آب، منجر به فرونشست زمین می‌شود که چندی پیش نیز در یکی از مناطق غربی تهران رخ داد و صدمات فراوانی به این منطقه وارد کرد.

اگر هر کارواش به طور متوسط روزانه بین 20 تا 50 متر مکعب آب مصرف کند، سالانه بیش از 400 هزار متر مکعب آب صرف شستن خودروهایی می‌شود که طبق علم روز می‌توان با کمترین آب آنها را شست و تمیزتر از حالت شست و شو با کارواش‌های سنتی نمود.

اگر فکر می‌کنید که فاجعه همینجا تمام می‌شود و خبر بد دیگری وجود ندارد در اشتباهید! طبق گفته رئیس اتحادیه این صنف، این اتحادیه در حال صدور 150 مجوز جدید برای کارواش در تهران است که به زودی به کارواش‌های تهران افزوده می‌شود و این بحران عمیق را عمق بیشتری می‌بخشند!

نکته دیگر در مورد هزینه‌های این کارواش‌های سنتی این است که سالانه چیزی نزدیک به 500 میلیون تومان از بودجه‌ای که برای تصفیه آب در شهر تهران اختصاص داده می‌شود، صرف تصفیه آبی می‌شود که توسط کارواش‌داران هدر می‌رود! یعنی علاوه بر بحران آبی که این مراکز ایجاد می‌کنند، هزینه‌های مالی هنگفتی نیز به کشور وارد می‌کنند.

طبق گفته مدیر آب و فاضلاب کشور کارواش‌هایی که از آب آشامیدنی برای شست و شوی خودرو استفاده می‌کنند می‌بایست فعالیتشان متوقف شده و مصرانه به دنبال این هستیم که این واحدها را شناسایی کنیم و از هدر رفت آب آشامیدنی کشور جلوگیری نماییم.

علیرضا راسی، رئیس اتحادیه دارندگان تعمیرگاه، اتوسرویس، توقفگاه و پارکینگ در مصاحبه‌ای که با خبرنگاران داشت، گفت: ما در حال حاضر در شهر تهران 80 کارواش رسمی و مجوزدار داریم. همچنین 240 اتوسرویس وجود دارند که در کنار کار اصلی خود نسبت به شست و شوی خودروها نیز اقدام می‌کنند. ما در حال حاضر 150 مجوز در دست بررسی داریم که به زودی به چرخه کارواش‌های تهران افزوده می‌شوند.

راسی در ادامه گفت: جالب است بدانید که تعمیرگاههای ما در حال تعطیلی هستند و این تعمیرگاهها جای خود را به کارواش می‌دهند که نه تخصص خاصی می‌خواهد و نه اینکه دردسری برای گذران امورات آنها وجود دارد. دردسرهای تعمیرگاهها باعث می‌شود بسیاری از صاحبان این واحدهای صنفی علاقه‌مند به تغییر کاربری تعمیرگاه خود به کارواش باشند.

کارواش

هر کارواش در تهران چقدر آب می‌بلعد؟

برای پاسخ به این سوال کسی بهتر از مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران نمی‌توان یافت که ایشان در پاسخ به این سوال گفت: عدد خاصی برای مصرف کارواش‌های نمی‌توان عنوان کرد بلکه به صورت حدودی می‌توان گفت تا 50 متر مکعب حجم مصرفی بعضی از کارواش‌های تهرانی است که عدد بسیار بالایی است.

طبق گفته‌های مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران می‌توان به این نتیجه رسید که اگر میانگین مصرف کارواش‌ها را حدود 35 متر مکعب در نظر بگیریم به صورت حدودی می‌توان گفت 10 درصد کارواش هایی که از آب شرب برای شست و شوی خودرو استفاده می‌کنند سالانه چیزی در حدود 400 هزار متر مکعب آب شرب تهران را از بین می‌برند!

 

آیا در دنیا نیز وضعیت کارواش‌ها به همین شکل است؟

یکی از اشکالات موجود در بحث کارواش‌های ایرانی، بحث فقر فرهنگی موجود است. علیرضا راسی در این مورد می‌گوید: یکی از درخواست‌های عجیب مشتریان ایرانی از کارواش‌داران این است که حتی داخل موتور نیز هر بار شسته شود. آنها اگر چندین بار خودرو آب کشیده نشود راضی نمی‌شوند و این لزوما اشکال واحد صنفی ما نیست!

به طور مثال در کشوری مثل امارات اکثر کارواش‌ها به صورت شست و شوی نانو کار می‌کنند و این نوع از فعالیت باعث می‌شود که مصرف آب بسیار کاهش یافته و وضعیت به مراتب بهتر از کشور ما باشد. وضعیت کارواش‌های نانو در ایران اصلا خوب نیست.

پولیش در کارواش

کارواش‌های نانو راه حل خروج از بحران در تهران

یکی از راه حل‌هایی که معمولا کارشناسان ارائه می‌کنند تجهیز کارواش‌های تهران به تکنولوژی نانو در شست و شوی خودروها است که مصرف آب در حد ناچیز داشته و در صورت عملی شدن آن به صورت کامل حتی یک قطره آب نیز مصرف نخواهد شد. در این روش از واکس و متریالی استفاده می‌شود که کیفیت فوق‌العاده‌ای در پاک‌کنندگی داشته و برای بدنه خودرو نیز مناسب‌تر است.

مزایای استفاده از تکنولوژی نانو در شست و شوی خودروها بسیار زیاد است که از جمله آن می‌توان به: خواص محافظتی از رنگ خودرو، پاک‌کنندگی مطلوب،  عدم انتشار آلودگی به محیط اطراف، بازیابی رنگ‌های کهنه و کاهش چسبندگی سطح با آلودگی هوا اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: 

7 دیدگاه
  1. مهدی می گوید

    چرا اینکهمه دروغ چرا ادمهای بی سواد میشوند مدیران سایت چرا
    چرا نمیدانند
    مصرف اب شرب که برای مصارف خوردن و اشامیندن و حمام و کلا برای انسان میاد داخل شهر
    ۳ دزصد از اب مشت سد استفاده میشه
    ۹۷ درصد بقیه اش صرف کشاورزی و صنعت است
    یعنی اگر مردم کل ایران دو برابر مصرف کننننننننند
    اقای مدیر بی سواد و اسراف هم بکنند.میشود ۶ درصد از اب های مشت سد را ایرانیان مصرف میکنند
    پس خیلی مسخره است که بگویم از ۳ در صد مصرفی اب مشت سد که مردم برای اشامیدن د شستشو اسنفاده میکنن را کم کنیم
    چرت ننویسدی بی سوادهااااااا
    بی سوارهای عزیز این همه میگن کم ابی کم مصرف کنید همش بخاطره اینه میخواد گشاورزی بذارن کنار وارد کننده بشن مواد عذایی سیاست کثیف حکومت اینه احمق هاااا

    1. ذاکری می گوید

      سلام مهدی جان. ممنون از اینکه نظرتو در مورد این خبر گفتی.
      ولی چرا اینقدر عصبانی؟
      ما هم میدونیم مصرف بالای کشاورزی باعث این اتفاقات شده ولی ۱۰ درصد کارواش های تهران از آب آشامیدنی تسویه شده استفاده می کنن.. یعنی به لوله کشی شهری متصل هستند. به نظرتون اشکال نداره هزینه تسویه آب و لوله کشی و …. برای شست و شوی ماشین انجام بشه؟
      دوما حالا که کشاورزی درست نمیشه دیگه نباید توی مصرف آب شرب دقت کرد؟

  2. رضا می گوید

    با سلام – یه سوال در مورد شستشو با تکنولوژی نانو -یعنی حتی گل و لای چرخ ها که بعضی مواقع هم مثل سنگ سفت میشه را هم با تکنولوژی نانو پاک میشه؟!!!!!

    1. ذاکری می گوید

      با سلام
      آقا رضا عزیز ممنون که در چرخان هستی و نظر میدی.
      بله انجام میشه. البته ابزارهای خاصی داره.

  3. فرید می گوید

    کاش توی این مطلب یک اشاره به استارتاپ هایی می کردید که خودرو را با مصرف فقط نیم لیتر آب در مجل می شورند.اسمش خاطرم نیست و چون تهران نیستم تا حالا مشتری شون نبودم ولی اگر استارتاپی واقعا اینکار را میکنه و نتیجه کارش خوبه ارزش تبلیغ حتی رایگان را داره

    1. ذاکری می گوید

      سلام فرید جان
      اتفاقا ما یک مطلب کامل در مورد این استارت آپ به صورت رایگان کار کردیم و این اپلیکیشن رو معرفی کردم و از قضا لینک مطلب هم آخر همین مطلب گذاشتیم.
      ممنون از اینکه در چرخان هستی و نظرتو میگی

  4. آبنوس می گوید

    کارواش ها بطور متوسط در روز ۱۵ الی ۲۰ متر مکعب اب مصرف میکنن و عدد ۴۰ یا ۵۰ صحیح نیست.
    با استفاده از تصفیه خانه های فاضلاب میشه قسمتی از اب رو برگردوند.ولی متاسفانه نیاز به حمایت دولت داره که نمیکنن.
    برای توسعه پایدار غیر از حمایت دولت نمیشه کاری از پیش برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.