مکمل بنزین
برگزیده‌هاتاریخچه

هر آنچیزی که در مورد تاریخچه رنو در جهان و ایران باید بدانید

یکی از اطلاعاتی که معمولا در صنعت خودرو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و بسیاری از اهالی و کارشناسان صنعت خودرو شرکتهای مختلف خودروسازی را بر اساس آن رتبه‌بندی می‌کنند، تاریخچه فعالیت شرکتهاست. قطعا برندهایی که در حال حاضر در کشورمان فعالیت می‌کنند و خودروهای این شرکتها که در خیابانهای کشورمان دیده می‌شوند، از اهمیت بیشتری برای دانستن تاریخچه فعالیتشان برخوردار بوده که رنو یکی از آنهاست. در ادامه به بررسی تاریخچه رنو در جهان و پس از آن به فعالیت این برند در کشورمان می‌پردازیم که امیدواریم مورد توجه و استفاده شما قرار بگیرد.

تاریخچه رنو

لوئی رنو بنیانگذار این برند خودروسازی فرانسوی است که اساس این شرکت خودروسازی را بنا گذاشته است. او پس از اینکه توانست کارخانه رنو را راه‌اندازی کند، اولین خودروی خود را با نام رنو تیپ ای روانه بازار کرد. این خودرو در سال 1898 تولید شد و مورد توجه مشتریان قرار گرفت. البته گفتنی است که شرکت رسمی رنو یکسال پس از تولید اولین خودرو راه‌اندازی شد و به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

تاریخچه رنو

برای راه‌اندازی رنو توسط لوئی، برادران وی مارسل و فرناند نیز کمک کردند و توانستند با راه‌اندازی رنو فررس اولین فعالیت قانونی و رسمی این شرکت آغاز شد. پس از آغاز فعالیت این شرکت، رنو توانست اولین Direct Drive را ثبت کند و این تکنولوژی را به نام خود ثبت کرد.

تاریخچه رنو

برادران رنو توانستند در همان 3 سال ابتدایی فعالیت، محیط کاری خود را به بیش از 7500 متر گسترش دهند و افراد زیادی را مشغول به کار کنند. در همین سالها لوئی توانست با تولید اولین موتور اختصاصی رنو با چهارسیلندر و قدرت 24 اسب بخار، موج جدیدی از تحولات را در صنعت خودروسازی فرانسه ایجاد نماید. به همین دلیل لوئی توانست امتیاز موتور توربو را که در آن سالها طرفداران زیادی داشت، از آن خود کرده و یک ارتقا بسیار قابل توجهی را در برند خود ایجاد نماید.

تاریخچه رنو

در سال 1903 رنو شروع به راه‌اندازی مراکز فروش خود کرد و توانست زنجیره خدمات خود را توسعه دهد. رنو پس از راه‌اندازی مراکز فروش، توانست فروش خوبی را تجربه کند و منابع مالی خوبی از این طریق برای توسعه فعالیت‌های خود کسب کند. با گسترش فعالیت‌های مراکز فروش رنو در فرانسه، برادران رنو اقدام به راه‌اندازی شبکه فروش در کشورهای انگلستان، بلژیک، ایتالیا، آلمان و اسپانیا کردند که از استقبال بالایی برخوردار شدند.

تاریخچه رنو

شاید نقطه عطف دیگری که در رنو باعث ایجاد رونق شد و برادران رنو را بیش از پیش برای گسترش فعالیتها امیدوار کرد، قراردادی بود که در سال 1905 منعقد کردند که طبق این قرارداد می‌بایست 250 دستگاه تاکسی به دولت فرانسه تحویل دهد که عملا تولید رنو را به صورت انبوه کرده و فعالیت‌های شرکت را گسترش دهد. دو سال بعد شهردار لندن نیز از رنو همین درخواست مشابه را انجام داد و بسیاری از تاکسی‌های لندن، به برند رنو تبدیل شد.

تاریخچه رنو

برادران رنو در سال 1919 توانستند به رقیبی قابل اعتنا برای برندهای آمریکایی در اروپا تبدیل شوند که نشان از کیفیت تولیدات این شرکت داشت. رنو در جنگ جهانی اول نقش مهمی ایفا کرد و بسیاری از خودروهای موردنیاز ارتش فرانسه را تامین کرد. تانکهای فرانسوی و همچنین بعضی از خودروهای حامل سربازان ارتش توسط رنو تولید و تامین شد.

تاریخچه رنو

البته پس از تصاحب فرانسه توسط آلمان و سر باز زدن رنو از تولید تانک برای ارتش نازی‌ها، کارخانه‌های رنو بسته شد و زیان سنگینی به این شرکت وارد شد. آلمان‌ها البته پس از مدتی کارخانه رنو را به کار انداختند و کامیون‌های باری تولید کردند و برای ارتش خود استفاده نمودند که استفاده جالبی از کارخانه‌های رنو به حساب می‌آمد.

تاریخچه رنو

شاید اوج بدشانسی برای لوئی رنو و تاریخچه رنو زمانی بود که فرانسه از دست آلمانی‌ها آزاد شد و مسئولین جدید کشور فرانسه، برادران رنو را متهم به همکاری با ارتش نازی‌ها کردند که با این اتهام، لوئی روانه زندان شد و پس از تحمل فشار زندان و در حالیکه قرار بود دادگاه محاکمه وی برگزار شد در سال 1945 از دنیا رفت و بدین ترتیب قصه برادران رنو که سالها پیش با مرگ یکی دیگر از برادران دچار نقص شده بود تقریبا به پایان رسید.

تاریخچه رنو

ژنرال دوگول بر اساس حکم قطعی، کارخانه رنو را از خانواده لوئی رنو گرفت و آن را ملی اعلام کرد و عملا دولت فرانسه صاحب اختیار برند رنو شد. البته با ملی شدن این برند خودروسازی، فعالیت‌های خلاقانه مهندسین این خودرو متوقف نشد و تولیدات این شرکت در مسابقات مختلف، حائز رتبه‌های برتر میشدند.

تاریخچه رنو

یکی دیگر از اقدامات دیگر شرکت رنو خریداری ماک بود که گستره فعالیت‌های این برند خودروسازی را افزایش داد. این اتفاق در سال 1990 انجام شد و توانست سر و صدای زیادی را در فرانسه ایجاد کند و در حال حاضر نیز ماک در اختیار رنو فرانسه است. رنو برای افزایش فعالیت‌هایش 45 درصد از سهام نیسان را در سال 1999 خریداری کرد. در عوض این معامله 15 درصد از سهام رنو به شرکت نیسان منتقل شد.

تاریخچه رنو

شاید برایتان جالب باشد که در ان بین شرکت سامسونگ وارد شراکت با رنو شد و در یک اقدامی جالب شرکت رنو سامسونگ موتورز راه‌اندازی شد. در سال 200 شرکت رنو برای گسترش فعالیت‌های خود وارد مشارکت با ولوو شد و 20 درصد از سهام ولوو به رنو واگذار شد و رنو بدین ترتیب وارد کار کامیون‌سازی شد. تقریبا در تمامی شراکتهای انجام شده توسط رنو با شرکتهای دیگر منجر به افزایش قابل توجه سوددهی شرکتهای دیگر شد که از جمله این شرکتها می‌توان به نیسان اشاره کرد.

تاریخچه رنو

یکی دیگر از افتخارات رنو در سال 2005 رقم خورد که در این سال توانست با انعقاد قراردادی که با آلونسو داشت رتبه اول فرمول یک را از آن خود کند. ساخت و تولید خودروهای الکتریکی رنو از سال 2009 آغاز شد و توانست موفقیت‌های بی‌نظیری در تولید خودروهای بی‌صدا و کم مصرف داشته باشد.

تندر90 ال90

سابقه حضور رنو در ایران

این شرکت فرانسوی که با حضور برند پژو در ایران، بستر مناسب‌تری برای حضور پیدا کرده بود در سال 2004 توافقاتی را با مسئولین ایرانی داشتند که منجر به تاسیس شرکت رنوپارس شد. در این شرکت افرادی همچون مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و مدیران عامل ایران‌خودرو و پارس خودرو و سایپا حضور داشتند که جدیت ایران را برای استفاده از ظرفیت رنو در کشور نشان میداد.

از جمله محصولاتی که این همکاری در ایران به همراه داشت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رنو 4 اولین خودرویی بود که در شرکت رنوپارس منجر به شکست شد و تولید آن متوقف شد.

رنو 5 و رنو 21 نیز با استقبال خوبی همراه شدند ولی سرانجامی جز تعطیلی خط تولید نداشتند.

رنو تندر 90 محصول بعدی این شرکت در ایران بود که در حال حاضر نیز در کشورمان تولید می‌شود و از جمله محصولات با کیفیت و کمی گرانقیمت بازار نیز محسوب می‌شود.

داچیا ساندرو استپ وی

رنو مگان دیگر خودرو از این برند است که خط تولید آن متوقف شد. رنو ساندرو دیگر خودروی این برند در ایران است که در حال حاضر نیز تولید می‌شود و اتفاقا از استقبال بسیار خوبی نیز برخوردار شد. از دیگر خودروهایی که در خط تولید شرکت رنوپارس قرار گرفت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنو لتیتود
  • رنو کولیوس
  • رنو لاگونا کوپه
  • رنو اسکالا
  • رنو فلوئنس
  • رنو اسپرت
  • رنو ترافیک

البته معمولا اکثر تولیدات این شرکت به صورت سی‌کی‌دی توسط رنو فرانسه تحویل شرکتهای خودروساز ایرانی می‌شود که این شرکتها صرفا کار مونتاژ نهایی را انجام می‌دهند. در حال حاضر این شرکت فرانسوی تولیدات خود را از طریق شرکتهای ایران‌خودرو، سایپا، پارس خودرو و نگین خودرو و بعضی دیگر از شرکتهای واردکننده به بازار ایران وارد می‌کند.

صحبتهایی نیز انجام شده است که این شرکت خودروسازی به سومین قطب خودروسازی کشورمان تبدیل شود و کارخانه این برند در استان مرکزی و شهر ساوه احداث شود که تا حدود 10 هزار ایرانی از طریق این شرکت صاحب شغل شوند. به نظر می‌رسد به زودی شاهد فعالیت بیشتر رنو در ایران خواهیم بود.

امیدواریم تاریخچه رنو توانسته باشد اطلاعات خوبی در اختیار شما گذاشته باشد.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا