مکمل بنزین
برگزیده‌هاتاریخچه

با کمپانی جیلی چین بیشتر آشنا شوید!

کمپانی جیلی چین مدتهاست که بر سر زبان‌ها افتاده و با انجام فعالیت‌های حرفه‌ای، راه رشد را برای خود هموار ساخته است. بدون شک نام این کمپانی چینی در آینده بیشتر به گوش خواهد رسید اما اکنون قصد داریم نگاهی کوتاه به تاریخچه و فعالیت این شرکت بیاندازیم.

Geely (گروه هولدینگ ژجیانگ جیلی، با مسئولیت محدود) یک شرکت تولید خودرو چند ملیتی در چین است که مقر آن در هانگژو، ژجیانگ واقع شده است. این کمپانی چینی موفق شده چندین شرکت را بعنوان زیرمجموعه خود بخرد و خودروهای خود را با مارک تجاری جیلی، ولوو، Lynk & Co، پروتن و لوتوس عرضه کند. همچنین خودروهای تجاری و عمومی این شرکت نیز تحت نام شرکت لندن EV و مارک تجاری جدید یوان چنگ انرژی به فروش می‌رسد.

جیلی در سال 2010 موفق شد کمپانی ولوو را از فورد خریداری کند و با ساخت تاکسی‌های ویژه شهر لندن به شهرت فراوان برسد. در ماه ژوئن 2017، جیلی توانست 49.9 درصد سهام پروتن مالزی را بدست آورد و در پی آن51 درصد سهام لوتوس بریتانیا را نیز تصاحب کند. این معامله را می‌توان یک گام مهم برای ورود به منطقه سودآور آسه آن دانست.

جیلی در سال 1986 به عنوان یک شرکت یخچال سازی فعالیت خود را آغاز نمود و تمام سرمایه راه‌اندازی این شرکت بصورت قرض از طریق خانواده یک جوان چینی جمع‌آوری شده بود. لی شوفو موسس این شرکت توانست بعد از مدتی با عرضه محصولات ارزان قیمت به موفقیت برسد. پس از خرید یک شرکت دولتی شکست خورده، جیلی در اواسط دهه 1990 تولید موتورسیکلت را آغاز کرد و تولید وانت‌های کوچک را نیز در سال 1998 آغاز نمود تا سبد محصولات خود را کمی گسترش دهد.

یکسال بعد از تولید وانت‌های جیلی، این برند توانست نظر دولت را برای ساخت خودروهای سواری جلب کند و سال 2002 تولید خودروهای خود را آغاز کرد. در سال 2004، جیلی به‌طور رسمی وارد بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ شد تا بعنوان یک شرکت معتبر فعالیت خود را ادامه دهد. بعد از آن در سال 2005، جیلی اولین حضور بین‌المللی خود را در نمایشگاه فرانکفورت تجربه کرد و نمایشگاه خودروی دیترویت 2006 دومین محل حضور این شرکت چینی بود.

در دسامبر 2011 اعلام شد که جیلی در اواخر سال 2012 با فروش مدل‌های چینی در انگلستان، فعالیت خود را گسترش خواهد داد و اولین مدل فروشی این برند امگرند EC7 خواهد بود و گام بعدی برای رشد، فروش خودروهای جیلی در ایتالیا خواهد بود. اما جیلی در سال 2017 با یک خرید جدید نشان داد که قصد دارد در آینده با قدرت بیشتری برای رشد تکنولوژزی گام بردارد.

این شرکت در ماه ژوئیه 2017 کمپانی Terrafugia، سازنده آمریکایی خودروهای پرنده را خریداری کرد و قصد دارد کادر این کمپانی را تقویت کند و اقدام‌های لازم برای حضور گسترده محصولات Terrafugia را نیز انجام دهد. در کنار همه این خریدها خبری در هفته‌های گذشته منتشر شد که نشان می‌دهد جیلی سیاستی به شکل فولکس‌واگن را دنبال می‌کند.

این کمپانی بخش اعظمی از سهام دایملر را خریداری کرده است تا در تولید خودروهای مرسدس نیز شریک باشد. جیلی از ظرفیت‌های بالایی در حال حاضر بهره می‌برد و پایه‌ریزی ثبت ایده‌های جدید این شرکت به‌طور رسمی از سال 2007 آغاز شد.

در بخش صادرات جیلی، بسیار خوش درخشیده است. شاید بیش از این فقط تصور می‌کردید که جیلی تنها محصولات خود را در ایران عرضه می‌کند اما باید بدانید که علاوه بر چین، محصولات این شرکت به استرالیا، برزیل، بحرین، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، مصر، اندونزی، کویت، نپال، زلاندنو، نیجریه، عمان، پاکستان، رومانی، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، سوریه، تایوان، ترکیه، اوکراین، اروگوئه و ونزوئلا عرضه می‌شود.

علاوه بر این جیلی قصد تاسیس چند کارخانه برای تولید خودرو، در کشورهای نام برده شده را دارد. در گذشته خودروهای چینی از لحاظ ایمنی، ضعف‌های بزرگی داشته‌اند اما همکاری این کمپانی با ولوو که تولیدکننده ایمن‌ترین خودروهای جهان است، باعث شده تا کیفیت ایمنی محصولات جیلی نیز بالا برود. سازمان استاندارد NCAP در گذشته یکی از محصولات جیلی را به‌دلیل دریافت صفر ستاره ایمنی، رد کرد اما حال اکثر محصولات این برند با 5 ستاره ایمنی عرضه می‌شوند.

برای آشنایی با محصولات این شرکت می‌توان از جیلی HQ بعنوان اولین خودروی سواری این کمپانی نام برد. این خودرو از پیشرانه 1,342 سی‌سی تویوتا بهره می‌برد و موتور 3 سیلندر 1 لیتری داهیتسو نیز یک پیشرانه دیگر برای این خودرو بود. با مقایسه این خودرو با محصولات جدید جیلی، رشد این کمپانی کاملا مشخص می‌شود. با نگاه به خودروسازی جیلی، می‌توان به علم شرکت‌داری دست پیدا کرد و این برای شرکت‌های ایرانی که دهه‌ها سابقه بیشتری در تولید خودرو نسبت به جیلی دارند، می‌تواند کلید راه باشد تا شاید بتوانند روزی به جایگاه این کمپانی برسند.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام من جىلى شاسى دارم که مدتى است بلوک abs ان را در ىکے از تعمىرگاه مجاز باز کرده اىم
    تمام اىران را زىر ورو کردم اىن قطعه پىدا نشد اکنون قرىب 1 ماه ھست که ماشىن تعمىرگاهه و قطعه دست من سرگردان .
    لطفا راھنماىے ام بکنىد””

  2. سلام عالی بود مرسی از مطالب خوبتون. کاش خودرو سازهای ما هم یکم غیرت شرف داشتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا