مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه رنو ساندرو استپ وی با جک j5 اتوماتیک، جدالی از نوع فرانسوی و چینی!

بی شک، بازار خودرویی ایران را می‌توان یکی از عجیب ترین نقاط برای خرید و انتخاب انواع اتومبیل نام نهاد. زیرا در این بازار، مشتریان اولویت خود را همواره بر امکانات رفاهی و ظاهر خودروها معطوف کرده‌اند و مقایسه دو خودرو هم رده در این عرصه، صرفا با توجه به مشخصات یکسان صورت نمی‌گیرد، بلکه مقایسه آن‌ها به صورت ارزش قیمتی انجام می‌شود!

در همین رابطه، حال در این بررسی قصد داریم به این سوال مهم پاسخ دهیم که با بودجه‌ای در حدود 70 میلیون تومان، خرید ساندرو استپ وی اتوماتیک معقول تر است، یا اینکه جک j5 اتوماتیک انتخاب مناسب تر و بهتری است؟

برای پاسخ به این سوال در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

1-معرفی کلی

حال در اولین گام، به سراغ معرفی کلی این دو خودرو می‌رویم و این‌گونه می‌توان گفت که جک j5 یک سدان اقتصادی به شمار می‌آید و نخستین بار در اواخر سال 1391 توسط گروه صنعتی کرمان خودرو و با همکاری کمپانی چینی جک وارد بازار داخلی کشور شد. همچنین، این مدل به عنوان یکی از محصولات چینی موفق و پر فروش در بازار خودرویی ایران محسوب می‌شود.

اما در سوی دیگر، رنو ساندرو استپ وی را می‌توان یکی از جدیدترین محصولات عرضه شده به بازار خودرویی کشور توسط پارس خودرو قلمداد کرد. در واقع این مدل نمونه ارتقاع یافته (کراس) ساندرو معمولی بوده و به عنوان یک هاچ بک اقتصادی شناخته می‌شود. لازم به یاداوریست که استپ وی در حال حاضر یکی از پر تقاضا ترین خودروها در بازار داخلی کشور به شمار می‌آید.

2-طراحی ظاهری

در رابطه با طراحی ظاهری دو خودرو همان گونه که در مطالب قبلی گفته شد، نمی‌توان به صورت قطعی قضاوت کرد که کدام یک از خودروها زیبا تر هستند، زیرا طراحی بیرونی هر مدل رابطه مستقیمی با نظر مشتریان دارد و امری سلیقه‌ای است. اما همانطور که میدانید،‌ طراحی جک j5  توسط کمپانی پنین فارینای ایتالیا انجام گرفته است و نسبت به رنو ساندرو استپ وی بسیار زیباتر و البته متناسب تر است، به همین دلیل جک در این بخش به عنوان پیروز شناخته می‌شود.

3-طراحی داخلی

حال نوبت به مقایسه این دو خودرو در بخش طراحی داخلی و کابین می‌رسد که در این قسمت نیز جک j5 به دلیل دارا بودن کابینی زیبا تر به واسطه ادوات بیشتر بر روی داشبورد و … خودرو برتر در زمینه طراحی داخلی به شمار می‌رود. اما این نکته نیز لازم به یاداوریست که کیفیت کابین استپ وی در رده بالایی قرار داشته و در استفاده‌های طولانی مدت، نسبت به جک j5 دارای افت کیفیت کمتری خواهد شد.

4-مشخصات فنی

حال نوبت به بررسی مشخصات فنی این دو خودرو می‌رسد که در این بخش، جک j5 اتوماتیک دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 1.8 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 140 اسب بخار و گشتاوری برابر با 165 نیوتن است که این نیرو تولیدی توسط یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

پیرامون عملکرد این مدل نیز می‌توان گفت که جک j5 اتوماتیک در زمانی در حدود 10.3 الی 10.6 به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق می‌رسد و حداکثر سرعت آن تقریبا برابر با 180 کیلومتر در ساعت است. همچنین، مصرف سوخت جک j5 اتوماتیک در هر صدکیلومتر مسیر جاده‌ای به صورت مجموع (شهر و اتوبان) برابر با 7.6 الی 7.9 لیتر بنزین اعلام شده و استاندارد آلایندگی آن یورو4 است. (گنجایش باک این خودرو برابر با 55 لیتر است)

در سوی  دیگر این میدان، رنو ساندرو استپ وی از یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 1.6 لیتر بهره می‌برد که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 105 اسب بخار و گشتاوری برابر با 140 نیوتن متر است که این نیرو تولیدی توسط یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می‌شود.

پیرامون عملکرد این مدل نیز می‌توان گفت که استپ وی در زمانی در حدود 11.3 الی 11.7 به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق می‌رسد و حداکثر سرعت آن تقریبا برابر با 175 کیلومتر در ساعت است. همچنین، مصرف سوخت استپ وی در هر صدکیلومتر مسیر جاده‌ای به صورت مجموع (شهر و اتوبان) برابر با 8.2 الی 8.5 لیتر بنزین اعلام شده و استاندارد آلایندگی آن یورو4 است. (گنجایش باک این خودرو برابر با 50 لیتر است)

حال با توجه به مشخصات و مقایسه انجام شده مابین این دو خودرو در این بخش، با قاطعیت کامل می‌توان گفت که جک j5 اتوماتیک با توجه به قدرت بیشتر موتور، مصرف سوخت کمتر، شتاب اولیه بهتر و حداکثر سرعت بیشتر، پیروز این قسمت است.

5-امکانات رفاهی

در بخش امکانات رفاهی نیز همانند چند بخش قبلی، باید این‌گونه گفت که جک j5 اتوماتیک با دارا بودن امکاناتی همچون کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD‌ و MP3 به همراه ۶ بلندگو، گیربکس ۴ سرعته خودکار تیپ ترونیک، سیستم خودکار تهویه مطبوع، رینگ ۱۶ اینچی اسپرت آلومینیومی، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌های هالوژنی جلو و عقب، شیشه‌های بالابر جلو و عقب برقی، آینه‌های جانبی برقی، روکش چرمی صندلی‌ها و فرمان، صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت، آینه‌های جانبی دارای گرمکن، سنسور نور (روشن و خاموش شدن چراغ‌ها)،  اخطار دهنده فشار باد لاستیک‌ها، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سانروف، خروجی سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، ریموت کنترل و … خودرویی بهتر و کامل تر نسبت به رنو ساندرو استپ وی به شمار می‌آید. در واقعا محصولات داچیا اصولا خودروهایی ساده و فاقد امکانات رفاهی خاصی هستند!

6-استهلاک و هزینه نگهداری

پیرامون هزینه‌های نگهداری این دو خودرو این‌گونه باید گفت که رنو ساندرو اسپ وی با دارا بودن هزینه بررسی و سرویس‌های دوره‌ای در حدود 90 الی 125 هزار تومان در هر 5200 الی 5700 کیلومتر و قطعات مصرفی ارزان تر نسبت به جک j5 اتوماتیک که با دارا بودن هزینه سرویس دوره‌ای و بررسی در حدود 105 الی 140 هزار تومان در هر 5300 الی 5800 کیلومتر، خودرویی مقرون به صرفه تر و کم خرج تر است.

7-قیمت در بازار

حال بهتر است نگاهی به قیمت این دو خودرو در بازار ازاد بی‌اندازیم، جک j5 اتوماتیک در بازار داخلی کشور با مدل ساختاری 1396 و نمونه صفر کیلومتر، قیمتی در حدود 70 میلیون تومان را دارا بوده و در سوی دیگر، رنو استپ وی نیز در بازار خودرویی کشور قیمتی در حدود 67 میلیون را با مدل ساختاری 1397 و نمونه صفرکیلومتر به خود اختصاص داده است.

نتیجه گیری

سرانجام، نوبت به نتیجه گیری در رابطه با انتخاب یکی از این دو خودرو می‌رسد. همانطور که دیدیم هر دو خودرو دارای محاسن و معایبی هستند که برخی از آنها برای خریداران مهم و برخی از آنان قابل چشم پوشی است.

ساندرو استپ وی یکی از پر تقاضاترین خودروها در بازار داخلی بوده و در خطوط تولید پارس خودرو تا سالیان آینده نیز حضور خواهد داشت و نمونه‌های دسته دوم این مدل دارای افت قیمت بسیار کمی هستند. پس اگر استهلاک کم و کیفیت بالای موتور برایتان مهم بوده و از فقر امکانات رفاهی خودرو دلخور نیستید، استپ وی انتخابی معقول و بی دردسر است.

از سوی دیگر جک جی 5 نیز هم اکنون یکی از پرتیراژ ترین خودروهای کرمان موتور محسوب شده گویا دیگر خط تولید آن در کرمان موتور فعال نخواهد شد، اما اکثر مشکلات در خصوص تامین قطعات آن حل شده است و طبق قانون کمپانی تولید کننده باید تا 10 سال تامین قطعات محصول خود را تضمین نماید. پس اگر طراحی خودرو برایتان مهم است و امکانات داخلی نظیر سانروف و … برای شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است و البته با افت قیمت بالای خودروی خود مشکلی ندارید، جک جی 5 می‌تواند انتخاب جذابی برای شما باشد.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. جک j5 قطعا بی شک انتخاب بهتریه_کابین ساندرو همون ال نوده

  2. تنها ماشین تولید داخل تو این قیما پارس تندر و ساندرو معمولین که ارزش خرید دارن
    استپ وی یکم شترگاو پلنگ طوره طراحی بخش برزیلی رنوداچیاس چنگی به دل نمیزنه
    ولی از اونطرف سمت چینی نرین بهتره با اینکه جک ماشین بدی نی واقعا ولی بازم نه

  3. مصرف بنزین ساندرو غیر طبیعی بالاس. نسخه ای هم که تو ایران داره مونتاژ میشه نسل قدیمه چون یک فیس لیفت برای ساندرو اومده که خیلی بهتره.حداقل یه سری آپشن اضافه کرده تا داشبورد مثل ماشینای 30 سال پیش نباشه.

  4. بهتریم گزینه ،خرید جک کارکرده سالم با کارکرد پایینه، چون هم افت قیمتشو کرده هم ماشین قشنگ و جذابی هست. وقتی هم بخاهیم بفروشیم نگران افت قیمتش هم نیستیم

  5. بهترین گزینه جک کارکرده سالم با کارکرد پایینه، چون هم افت قیمتشو کرده هم زیباترو جذابترو قدرتمندتره و همچنین موقع فروش نگران افت قیمت نیستین

  6. یک خودرو چینی هیچ زمان ب گرد پای رنو ساندرواستپ نمی رسد ب این دلیل استپ وی با کیفیت تره ک دران شکی نیست دوما ایمنی استپ وی ک سه ستاره از اروپا دارد ن از چین استپ یک خودرو اروپای هست ک در سال 2009پرفروش ترین خودرو اروپا بوده با فروش یک میلیون هشصد هزار خودرو ک امار کمی نیست حالا جک چند تا فروخته دردنیا ؟قطعات استپ وی با توجه بمشترکاتش با رنوهای دیگر هیچ زمان با کمبود روبرو نمیشود ولی جک چی با توجه بتوقف تولیدش جک درمقابل استپ وی یک اسبابازی بیش نیست فقط ذروبرق دارد وچند ابشن یک بارمصرف

    1. دوست عزیز یه سوءتفاهم وجود داره و این هست که ساندرو مال برند داچیا (DACIA) هست که زیر مجموعه ای از رنوست.در ایران به دلیل ناآشنایی مردم با این برند ساده ، آرم رنو روی ال90 و ساندرو و داستر خورده.
      از نظر بروز بودن در طراحی امکانات و موتور جک خیلی جلوتر از این ماشین هست.
      با وجود استهلاک نسبتا کم ساندرو ، با توجه به امکانات بسیار پایین در مقایسه با رقبا و همینطور موتور ضعیف تر قیمت بالای 50 و 60 میلیون تومانی برای این خودرو فوق العاده اقتصادی بسیار زیاد هست.
      در سال 2009 این خوردو خوب بوده!!!!
      الان در سال 2018 پس از 9 سال باید محصولی قدیمی با قیمتی بسیار گزاف پرداخت کرد.
      فیس لیفت ساندرو با تغییرات بسیار مثبت خیلی وقته عرضه شده اما در ایران با نسخه قدیمی مونتاژ میشه و به دست مردم میرسه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا