مکمل بنزین
آموزش

خرید یک خودرو از نمایندگی‌های مجاز بهتر است، یا از بازار آزاد؟

همواره یک سوال مهم در رابطه با خرید خودرو به صورت صفرکیلومتر میان علاقمندان و مشتریان مطرح می‌شود و آن بدین گونه بوده که آیا خرید یک خودرو از نمایندگی‌های مجاز بهتر است، یا خرید همان خودرو از بازار آزاد معقولانه تر خواهد بود؟ حال در این مطلب قصد داریم با نگاهی کلی به شرایط تولید و عرضه خودروها در بازار خودرویی ایران، به این سوال مهم پاسخ دهیم.

با ما همراه باشید.

1-شرایط تولید

یکی از مهم ترین عوامل خرید خودرو که باعث می‌شود خریداران بر سر یک دو راهی مهم در هنگام خرید خودرو از بازار آزاد یا نمایندگی‌های مجاز قرار گیرند، شرایط تولید است. در همین رابطه، بهتر است با یک مثال  در این بخش، به سوال مطرح شده پاسخ دهیم.

اگر به بازار خودرویی ایران نگاهی بی‌اندازیم متوجه خواهیم شد که برخی خودرو هم به صورت وارداتی و هم به صورت مونتاژ داخلی عرضه می‌شوند و این امر به خودی خود باعث به وجود آمدن ایهاماتی بین خریداران شده است که نمونه بارز این مسئله، هیوندای اکسنت بوده که این خودرو هم به صورت وارداتی از سوی شرکت آسان موتور عرضه شده و هم به صورت مونتاژ داخلی به وسیله کرمان موتور به فروش می‌رسد.

2-موعد تحویل خودرو

از دیگر موارد مهم در این بخش، می‌توان به موعد تحویل خودروها اشاره کرد. در همین رابطه، می‌بایست این‌گونه گفت که زمان تحویل یک خودرو به خریداران بسیار مهم تلقی شده و در این بخش با توجه به بد قولی‌های صورت گرفته از سوی برخی نمایندگی‌های مجاز، کفه ترازو به سمت بازار آزاد و نمایشگاه‌ها سنگینی می‌کند.

زیرا این مراکز فروش، با توجه به تعهد نامه‌های خود به خریداران و درصد مراجعه کننده کمتر، در اغلب اوقات خودرو مورد نظر را به موقع و در همان موعد معین شده به مشتریان خود تحویل می‌دهند و رضایت آن‌ها را جلب می‌نمایند. (لازم به ذکر است که نمایشگاه داران همواره در صدر لیست ثبت نام پیش فروش خودروها قرار داشته و به همین منظور سری‌ اول خودروهای تولید شده ابتدا به آن‌ها تعلق میگیرد)

3-شرایط فروش اقساطی خودرو

یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب خرید خودرو از نمایندگی‌های مجاز یا مراکز خصوصی فروش و بازار آزاد، شرایط فروش به صورت اقساطی است. در همین رابطه، می‌توان گفت که با توجه به بودجه خریداران، شرایط هر فرد برای خرید متفاوت بوده و اگر بخواهیم این بخش را طبق قدرت خرید توده مردم در جامعه پیش ببریم و خودروهای اقتصادی را ملاک این قسمت قرار دهیم، باید بدین صورت گفت که عمده خریداران مایل به خرید خودرو مورد نظر با شرایط پرداختی بلند مدت همچون 36، 48 و 60 ماهه بوده که در این رابطه، همواره شرکت‌های لیزینگ و مراکز فروش خصوصی از نمایندگی‌های مجاز که در اغلب اوقات سقف پرداختی برابر با 24 ماه هستند، یک پله جلو تر بوده و نرخ فروش بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند.

4-بودجه خریداران

به جرات می‌توان گفت که مهم ترین رکن در خرید هر خودرویی، بودجه مورد نظر خرید است. در همین رابطه، این‌گونه می‌توان گفت که مشتریان با توجه به بودجه خود به دنبال خرید خودرو مورد نظر با قیمتی پایین تر هستند و در این بخش، همواره نمایندگی‌های مجاز فروش خودروسازان با توجه به اطلامیه‌های صادره از شرکت، تخفیفات و مزایایی را برای خریداران فراهم می‌کنند و با توجه به اینکه شرایط فروش ویژه در برخی از ایام سال صورت می‌گیرد، مشتریانی که دارای بودجه کم و محدود هستند، غالبا به خرید از این مراکز رسمی علاقه نشان می‌دهند.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا