مکمل بنزین
گوناگونخبر

جدیدترین شرایط و قوانین بیمه شخص ثالث در سال 97 که باید بدانید

به گزارش چرخان، حتما در روزهای گذشته اخبار مربوط به بیمه شخص ثالث و تغییرات ایجاد شده در آن را مشاهده کرده‌اید و با اخبار مبهم و گیج کننده‌ای روبرو شده‌اید. در دی ماه سال جاری هیات وزیرات مصوبه‌ای را تصویب کرد که طی آن شرکتهای بیمه‌ای موظف شدند تخفیفات بیمه‌ای را به سالانه 5 درصد کاهش دهند و در قبال آن، از بین رفتن تمامی تخفیفات بیمه‌ای پس از تصادف را حذف کردند.

طبق این مصوبه که توسط دولت ابلاغ شد، شرکتهای بیمه‌ای که تابحال برای هر سال عدم خسارت، به میزان 10 درصد در هزینه بیمه گری سال آینده را تخفیف می‌دادند از این به بعد با کاهش 5 درصدی این تخفیف به مشتریان ارائه خدمت می‌کنند. همچنین یکی دیگر از تغییرات موجود در مصوبه هیات دولت، عدم حذف تخفیفات قبلی در تصادفاتی است که تا قبل از این منجر به حذف این تخفیفات میشد.

بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه

عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی ایران در مصاحبه‌ای پیرامون این تغییر گفت: پیش از این رویه به اینگونه بود که با یک تصادف تمامی تخفیفات بیمه‌ای مقصر حتی اگر مقدار آن به 70 درصد می‌رسید از بین میرفت اما در حال حاضر با مصوبه ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث، از این پس شرکتهای بیمه موظف هستند در تصادف اول 20 درصد از تخفیفات بیمه‌ای مقصر را کم کنند و در دفعه دوم 30 درصد و در دفعه سوم 40 درصد از تخفیفات او کم خواهد شد.

همتی در ادامه با تشریح این موضوع افزود:

به طور مثال اگر یک راننده که دارای 70 درصد تخفیف بیمه ایست، در یکسال سه بار تصادف کند بازهم می‌تواند از تخفیف 30 درصدی در خرید بیمه سال آینده خود استفاده کند. البته آگاه هستیم که این تغییر برای شرکتهای بیمه بار مالی به همراه خواهد داشت و به همین دلیل تغییری نیز در بحث تخفیفات اعمال کرده‌ایم که از این به بعد هر سال عدم خسارت به میزان 5 درصد محاسبه خواهد شد.

بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه

رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به وضعیت اعمال قانون جدید کاهش تخفیفات بیمه‌ای و تعیین تکلیف تخفیفات موجود گفت: این قانون از این به بعد اعمال خواهد شد و تخفیفات قبلی رانندگان طبق قانون قبلی محاسبه می‌شود. کاهش تخفیفات بیمه‌ای از 10 درصد به 5 درصد از این به بعد خواهد بود و این موضوع شامل موارد قبلی نمی‌شود.

همتی در پایان با اشاره به برنامه بیمه مرکزی برای اتصال به پایگاه اطلاعاتی ناجا گفت:طبق توافقات انجام شده قرار بود شرکتهای بیمه به پایگاه اطلاعاتی ناجا دسترسی داشته باشند تا با استفاده از سوابق راننده و امتیازات منفی او، نسبت به اعمال حق بیمه اقدام کنند که هر امتیاز منفی برای راننده یک درصد جریمه در حق بیمه به همراه داشته باشد. طبق توافقات انجام شده قرار بود سه ماه قبل این اتصال انجام شود ولی تابحال این موضوع عملیاتی نشده و شرکتهای بیمه به پایگاه اطلاعاتی ناجا دسترسی ندارند. البته قول‌های خوبی از سوی نیروی انتظامی دریافت کرده‌ایم که به زودی دسترسی شرکتهای بیمه به این پایگاه اطلاعاتی میسر خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید:

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا