مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه فولکس‌واگن تیگوان و هیوندایی سانتافه!

هر چقدر مبلغ شما برای خرید خودرو بالاتر برود، تنوع نیز بیشتر می‌شود و شما می‌توانید خودروهای کامل‌تری را پیدا کنید. در بازار خودروهای ۳۰۰ میلیون تومانی، تنوع بسیار زیاد است در صورتی که تمام این محصولات تا چند ماه قبل، کمتر از ۳۰۰ میلیون قیمت داشتند و بسیاری از آنها با افزایش قیمت خودرو، حدود ۱۰۰ میلیون تومان گران شدند.

در رنج قیمت ۳۰۰ میلیون تومان محصولاتی از کمپانی‌های کیا، هیوندایی، رنو، فولکس‌واگن و … حضور دارند که همگی از سطح کیفیت بالایی بهره می‌برند. چندی پیش حرف و حدیث پیرامون حضور فولکس‌واگن در ایران مطر‌ح شد و این برند نیز سرانجام با تلاش‌های فراوان ماموت خودرو وارد بازار ایران شد. محصولات فولکس‌واگن را می‌توان خودروهایی با کیفیت، قدرتمند و با قیمت مناسب دانست که در سرتاسر جهان طرفداران بسیار زیادی دارند. تیگوان با طراحی چشم‌نواز اولین محصول بلند قامت فولکس در بازار ایران است که استقبال از آن باعث شد تفاوت قیمت بسیار زیادی بین نمایندگی و بازار وجود داشته باشد.

سانتافه نیز یکی دیگر از خودروهای ۳۰۰ میلیونی بازار ایران است که محبوبیت فراوانی بین مردم کشورمان نیز دارد. این خودرو یک رقیب سرسخت تیگوان در بازار کشورمان است بنابراین امروز در مجله چرخان به مقایسه این ۲ محصول پرداخته‌ایم تا ببینیم کدام ارزش خرید بیشتری دارند.

طراحی خارجی

تیگوان با ظاهری جذاب و بی‌نقص، یکی از بهترین‌ها در کلاس خود است. این خودرو شباهت بسیار زیادی به خودروهای شاسی‌بلند آئودی دارد حتی پلتفرم بدنه نیز تا حدودی شما را با یک آئودی مواجه می‌کند که ظاهر اسپرت فوق‌العاده‌ای دارد. در بخش جلویی و انتهایی این خودرو هماهنگی بسیار زیادی وجود دارد. در نمای روبرویی تیگوان، چراغ‌های هم‌ارتفاع با جلوپنجره در کنار نوارهای LED روشنایی روز بسیار خوب طراحی شده‌اند. در کنار همه زیبایی‌ها، فولکس‌واگن از اغراق خودداری نموده و طراحی ساده را در این خودرو حفظ کرده است. در بخش عقب چراغ‌ها بسیار متناسب طراحی شده‌اند و فرم بدنه در این بخش باعث شده که راننده بتواند از شیشه عقب با ابعاد مناسب، دید خوبی داشته باشد.

حریف قدرتمند تیگوان نیز چهره بی‌نقص و کاملی دارد که حس داشتن یک شاسی‌بلند قدرتمند را به‌خوبی منعکس می‌کند. در مدل جدید این خودرو تغییرات بسیار هوشمندانه بوده‌اند تا با حفظ اصالت سانتافه یک ظاهر مدرن نمایش داده شود. در بخش جلویی سانتافه مانند گذشته جلوپنجره بزرگ با چراغ‌های جذاب، بکار گرفته شده که به‌نظر طیف وسیعی از مشتریان، سانتافه ظاهری بسیار شکیل و اسپورت دارد.

در بخش عقب نیز، این خودرو با چراغ‌های بزرگ تزئین شده. زیبایی و کیفیت طراحی سانتافه هر چقدر هم بالا باشد، باز توانایی رقابت با آلمانی پرادعا را ندارد چرا که این خودرو از لحاظ طراحی دیگر یکنواخت شده و بنظر می‌رسد کمپانی هیوندایی نیز به این موضوع پی برده و مدل ۲۰۱۹ این خودرو دچار تغییرات وسیع ظاهری شده است.

ظاهر تیگوآن به‌دلیل فرم جدید و سبکی متفاوت، جذاب‌تر بوده و در این بخش می‌تواند برتر انتخاب شود.

طراحی داخلی

در نمای داخلی، تیگوان کابینی اسپورت، زیبا و مدرن را با سطح وسعی از تجهیزات به‌نمایش می‌گذارد. در داخل کابین همه‌چیز از جمله غربیلک فرمان، صفحه‌نمایش و کلیدهای سخت‌افزاری با طراحی ارگونومیک و دقیق طراحی شده‌اند و تا حدودی شباهت‌هایی با محصولات پورشه دارند. مانیتور ۹.۲ اینچی نیز کیفیت بسیار بالایی دارد و هر آنچه که شما بخواهید را نمایش می‌دهد. کابین تیگوان را در بین رقبای ۳۰۰ میلیونی می‌توان یکی از راحت‌ترین‌ها دانست که فضای کافی و مناسبی دارد.

در طراحی فضای داخلی سانتافه نیز با المان‌های قدیمی و تکراری روبرو هستیم که به هیچ‌وجه توان رقابت با فولکس‌واگن را ندارد. این خودرو کابین خوبی دارد اما نه برای رقابت با تیگوان قدرتمند و در جایی که می‌توان طراحی زیبا و بدون نقص فولکس‌واگن آلمان را داشت، سانتافه نمی‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد. از لحاظ فضای داخلی نیز سانتافه به‌لطف ابعاد خود،  فضای خوبی را ارائه می‌کند که خانواده‌ها می‌توانند از آن لذت ببرند.

بخش فنی

فولکس واگن تیگوان با پیشرانه 4 سیلندر توربو شارژر با حجم 1992 سی سی  در ایران عرضه شده که توانایی تولید 180 اسب بخار قدرت در 4400 دور در دقیقه و 320 نیوتن متر گشتاور را دارد. این پیشرانه اجازه می‌دهد تا کراس‌اوور فولکس‌واگن از شتاب صفر تا ۱۰۰ را تنها در 7.7 ثانیه طی کند و این برای یک شاسی‌بلند با چنین حجم موتوری عالی محسوب می‌شود. سیستم محبوب چهارچرخ متحرک این اجازه را می‌دهد تا تمام انرژی موتور بدون هیچ مشکلی به هر چهار چرخ منتقل شود و گیربکس 7 سرعته دو کلاچه نیز بسیار هماهنگ و دقیق عمل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نیز نشان‌دهنده یک خودروی اقتصادی و به‌صرفه است.

هیوندای سانتافه نیز از پیشرانه 2359 سی سی بهره می‌برد که می‌تواند 188 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. مصرف سوخت ترکیبی 11.2 لیتری نشان می‌دهد که با موتوری ضعیف‌تر نسبت به تیگوان مواجه هستیم که در مصرف سوخت در مقایسه با تیگوان، حرفی برای گفتن نخواهد داشت. گیربکس شش سرعته اتوماتیک سانتافه عملکرد خوبی دارد اما دقت آن به پای گیربکس تیگوان نخواهد رسید. در جاده سانتافه عملکردی سنگین‌تر نسبت به تیگوان دارد و نماینده آلمانی چابک‌تر نشان می‌دهد.

تجهیزات

فولکس‌واگن با تجهیزات متعدد، تمام نیازهای شما را پاسخ خواهد داد. این خودرو مجهز به آپشن‌هایی نظیر سیستم تهویه مطبوع سه گانه همراه با فیلتر ضد آلرژی وقابلیت تنظیم جداگانه، سیستم کروز کنترل، سیستم هشدار خستگی راننده، دکمه استارت خودرو به همراه سیستم ورود بدون کلید و قفل امنیتی، میز پذیرایی تاشو در پشت صندلی های جلو، سیستم اتوماتیک خاموش و روشن خودرو با عملکرد ترمز، فرمان برقی با پوشش چرم همراه با شیفتر پشت فرمان (امکان تعویض دنده )، گرمکن صندلی های جلو و عقب، فرمان حساس به سرعت، سیستم اتوپارک به همراه سنسور کنترل فاصله، صندوق هوشمند به همراه سنسور باز و بسته شدن درب صندوق، دوربین ۳۶۰ شامل دوربین عقب ، ترمز پارک الکترومکانیکال به همراه عملکرد اتوهلد، صفحه نمایشگر اطلاعات (هدآپ) و… است.

در سوی دیگر سانتافه نیز امکانات رفاهی کاملی دارد اما در مقایسه با لیست تیگوان کمی ضعیف‌تر است. از جمله تجهیزات سانتافه نیز می‌توان به سیستم کروز کنترل، دکمه استارت خودرو به همراه سیستم ورود بدون کلید و قفل امنیتی، فرمان برقی با پوشش چرم همراه، گرمکن صندلی های جلو و عقب، فرمان حساس به سرعت، سیستم اتوپارک به همراه سنسور کنترل فاصله و … اشاره کرد.

هندلینگ و تجربه رانندگی

 لذت رانندگی با تیگوان را می‌توان به چابکی خودروهای هاچبک با پیشرانه‌ای قدرتمند تشبیه کرد که از لحاظ فنی شرایط فوق‌العاده‌ای دارند. سواری نرم بدون کوچکترین ضعف را می‌توان در این خودرو یافت که فرمان‌پذیری عالی آن را کامل کرده است.نشستن پشت فرمان تیگوان، تجربه‌ی رضایت‌بخشی است. صندلی‌های راحت، طراحی داخلی قابل قبول و آپشن‌های متنوع، حس خوبی به راننده‌ی تیگوان می‌دهد. اگر تجربه‌ی سواری با خودروهای معمول کلاس کراس‌اوور از برندهای آسیایی را داشته باشید، متوجه تفاوت‌های این خودرو خواهید شد. ظرافت طراحی کابین و هماهنگی آن با نیازهای سرنشین تیگوان، غیرقابل انکار است و ارزش بالای محصولی از فولکس واگن را نشان می‌دهد. راحتی صندلی‌های تیگوان بسیار خوب است و در سفرهای طولانی‌ مدت بدون کمترین مشکل می‌توانید از سفر خود لذت ببرید. از لحاظ صدای نفوذی به داخل کابین، فضایی آرام برای شما محیا شده .

هیوندای سانتافه به‌دلیل سواری نرم و راحت در بین ایرانی‌ها محبوب شده و لذت سواری بسیار بالا، نتیجه مهندسی هیوندایی برای مشتریان خود است. این خودرو در جاده‌ها بین کوچکترین مشکل به‌حرکت خود ادامه‌ می‌دهد و راننده نهایت تسلط را بر خودرو دارد. اگر از کابین پلاستیکی و شتاب کمی پایین‌ تیگوان صرفنظر کنیم در سایر بخش‌ها این خودرو برتر از سانتافه خواهد بود.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. شتاب پایین تر تیگوان؟؟؟
    اشتباه نوشتین فک کنم
    درضمن سانتافه جلو تیگوان هیچ حرفی نداره

    1. سلام جناب آقاي امين
      به نظرشما كداميك بهتر هستند سانتافه و يا فولكس واگن تيگوان؟

  2. سلام من با اینکه تاحالا سانتافه نداشتم ولی به نظرم تیگوان از سانتافه بهتر باشه…..سواری خوب ، مصرف بنزین بسیار کم ، جادار بودن و……تا الان که من تیگوان ۲۰۱۸ داشتم ماشین فوق العاده ای بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا