مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌ها

آیا خودروهای هیبریدی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شوند؟

در سال‌های اخیر خرید یک خودرو جدید تبدیل به یک فرآیند بسیار پیچیده شده است. در گذشته نه چندان دور اگر راننده خواهان خودرویی با مصرف سوخت اقتصادی بود می‌توانست اتومبیل‌های کوچک با موتورهای بنزینی کم حجم را خریداری کند و اگر عملکرد و قدرت بالا در اولویت او قرار داشت به سمت خودروهای مجهز به موتورهای ۶ سیلندر و ۸ سیلندر می‌رفت.

موارد گفته شده در بالا در دنیای امروزی تا حدودی بی‌معنی شده است چراکه شاهد حضور توربوشارژرها، خودروهای برقی و محصولات هیبریدی در این صنعت هستیم که تا حدودی باعث گیج‌ شدن خریدار می‌شود.

هم‌اکنون خودروهای هیبریدی تبدیل به موضوع داغ این روزهای دنیای اتومبیل‌ها شده‌اند. این محصولات علاوه‌بر موتور بنزینی به موتور برقی نیز مجهز هستند. خودروهای هیبریدی انواع مختلفی دارند که شامل پلاگین هیبرید، هیبریدی ملایم (Mild Hybrids) و کاملا هیبریدی می‌شود.

همانطور که گفته شد خودروهای هیبریدی کاملا برقی نیستند و بخشی از نیروی موردنیاز خود را از موتور بنزینی مورد استفاده در خود تامین می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که راننده نگرانی بابت مسافتی که می‌تواند با خودرو خود طی کند نداشته باشد، موضوعی که دارندگان خودروهای برقی باید به آن توجه کنند.

خودرو کم‌مصرف

در نگاه اول خودروهای هیبریدی محصولات مناسبی به نظر می‌رسند ولی باید گفت که استفاده از موتور برقی سنگین و باتری‌های بزرگ در این خودروها باعث افزایش وزن آن‌ها می‌شود که کاهش کارایی آن‌ها را در پی دارد و همچنین قیمت پایه این خودروها را نسبت به نمونه‌های معمولی افزایش می‌دهد. یکی دیگر از مواردی که در رابطه با خودروهای هیبریدی گفته می‌شود، اقتصادی‌تر بودن آن‌هاست که البته این موضوع بستگی به سبک رانندگی خریدار دارد.

برای بررسی این ادعا که خودروهای هیبریدی مصرف سوخت بهینه‌تری نسبت به نسخه‌های بنزینی دارند، ما چندین محصول هیبریدی محبوب در بازار را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه با چرخان همراه باشید.

اولین خودرو مورد بررسی ما بی‌ام‌و 330e بوده که علاوه‌بر موتور چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر با حجم ۲.۰ لیتر، از یک موتور برقی نیز بهره می‌برد. این دو موتور بر روی هم قادر به تولید ۲۴۸ اسب بخار قدرت و 420 نیوتون متر گشتاور هستند. این قدرت تقریبا برابر با قدرتی است که مدل ۳۳۰i در اختیار راننده قرار می‌دهد و البته نمونه هیبریدی 70 نیوتون متر گشتاور بیشتری نیز تولید می‌کند.

با وجود گشتاور بیشتر نسخه 330e، این ۳۳۰i است که شتاب بیشتری را در اختیار راننده قرار می‌دهد (۵.۵ ثانیه در برابر ۵.۹ ثانیه). علاوه‌بر شتاب بهتر، این نسخه از نمونه هیبریدی ۵۰۰۰ دلار ارزان‌تر است. در زمینه مصرف انرژی نمونه بنزینی در هر ۳۴ مایل مسافت ۱ گالن بنزین مصرف می‌کند که در ۳۳۰e این مسافت به ۷۱ مایل افزایش می‌کند، البته دسترسی به این مسافت تنها با استفاده کامل از نیروی برق برای چندین مایل امکان‌پذیر است.

چنین موردی در رابطه با یکی از محصولات آئودی نیز صادق است. موتور آئودی A3 Sportback e-tron قادر به تولید ۲۰۴ اسب بخار قدرت و طی مسافت ۸۳ مایل با مصرف هر گالن بنزین است. در حالی‌که این اعداد بسیار مناسب هستند ولی نسخه بنزینی آن دارای موتوری با امکان تولید ۱۸۶ اسب بخار قدرت است. این خودرو با مصرف هر گالن بنزین مسافتی برابر با ۲۹ مایل را طی می‌کند. این نمونه علاوه‌بر شتاب بیشتر، نزدیک به ۹۰۰۰ دلار از نسخه هیبریدی ارزان‌تر است.

به نظر می‌رسد در رده محصولات گران‌قیمت تفاوت چندانی میان خرید نسخه هیبریدی و بنزینی وجود ندارد. برای ادامه بررسی این موضوع به سراغ خودروهای ارزان‌قیمت‌تر می‌رویم. تویوتا پریوس یکی از بهترین نمونه‌های هیبریدی موجود در بازار بوده که چندین سال است به صورت انبوه تولید می‌شود.

تکنولوژی مورد استفاده در این خودرو مطمئن است و سیستم‌های آن نیز کارایی بالای را از خود نشان می‌دهند. در زمینه مصرف سوخت این خودرو یکی از بهترین محصولات در رده خود محسوب می‌شود که البته رقبای آن همانند هیوندای آیونیک ادعا می‌کنند که در این زمینه عملکرد بهتری از خود برجای می‌گذارند. علاوه‌بر این محصول، کیا نیرو که به تازگی معرفی شده نیز چنین ادعایی را مطرح می‌کند. قیمت این خودرو از پریوس کمتر است.

نسخه پایه کیا نیرو با قیمتی برابر با ۲۳۳۴۰ دلار به فروش می‌رسد که برای یک خودروی هیبریدی کاملا مناسب است. این اتومبیل قادر است با مصرف هر گالن بنزین مسافتی برابر با ۵۰ مایل را طی کند و همچنین شتاب مناسبی را در اختیار راننده قرار دهد. کیا نیرو دارای نسخه پلاگین هیبریدی بوده که تنها در زمانی‌که کاملا از نیروی برق استفاده می‌کند مسافت بیشتری را طی می‌کند. قیمت پایه این نمونه برابر با ۲۷۹۰۰ دلار بوده که می‌توان گفت صرفه اقتصادی ندارد.

این محصول کره‌ای رقیب مناسبی برای خودروهای بنزینی موجود در بازار محسوب می‌شود. در حالی‌که سازنده این محصول ادعا می‌کند که با یک خودرو کراس‌اوور کامپکت روبه‌رو هستیم ولی در حقیقت کیا نیرو یک خودروی شهری محسوب می‌شود که نیروی تولیدی موتور به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

یکی دیگر از محصولاتی که در دو نسخه روانه بازار می‌شود شورولت مالیبو است. این خودرو در نمونه هیبریدی خود قدرتی برابر با 182 اسب بخار داشته و با قیمت 28795 دلار به فروش می‌رسد. مصرف سوخت این محصول در شهر 1 گالن بنزین در ازای 49 مایل مسافت است. نمونه دیگر آن به موتور 1.5 لیتری توربوشارژر با قدرت 160 اسب بخار مجهز است.

این نسخه مصرف سوخت بالاتری دارد به گونه‌ای با هر گالن بنزین مسافتی برابر با 27 مایل را می‌توان در شهر توسط آن طی کرد. اگرچه این خودرو مصرف سوخت بالاتری دارد ولی 2700 دلار ارزان‌تر از نسخه هیبرید است.

اگر وارد دنیای خودروهای اسپرت شویم با محصولی به نام آکورا NSX روبه‌رو خواهیم شد. در این اتومبیل از سه موتور برقی و یک موتور بنزینی 3.5 لیتری توربوشارژر 6 سیلندر استفاده شده که در مجموع قدرتی برابر با 573 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد. شتاب آکورا NSX زیر 3 ثانیه بوده و با طی 21 مایل مسافت در شهر، 1 گالن بنزین مصرف می‌کند.

اگر در میان خودروهای اسپرت بنزینی به دنبال رقیبی برای NSX باشیم، بهترین گزینه پورشه 911 توربو S با 580 اسب بخار قدرت است. هر دو خودرو قیمتی نزدیک به 160 هزار دلار داشته که نشان دهنده این امر است که از نظر اقتصادی تفاوت چندانی میان آن‌ها وجود ندارد.

مسلما در هنگام خرید خودرو افراد دیدگاه‌های متفاوتی دارند. برخی از خریداران به دنبال مصرف سوخت کمتر و بخشی دیگر خواهان محصولی قدرتمندتر هستند. اگر به دنبال خرید خودروی هیبریدی هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که در محدوده قیمتی موردنظر خود گزینه‌های بنزینی را نیز مدنظر قرار دهید.

باتوجه به تفاوت قیمت خودروهای هیبریدی با نمونه‌های بنزینی آن‌ها می‌توان گفت که خودروهای هیبریدی بیشتر مناسب افرادی است که زمان زیادی را در ترافیک منتظر می‌مانند. در ترافیک خودرو بیشتر از موتور برقی استفاده می‌کند که باعث صرفه‌جویی در مصرف بنزین می‌شود.

شاید تنها ایرادی که بتوان به خودروهای هیبریدی وارد کرد لذت کمتر رانندگی با آن‌ها باشد. در حالی‌که خریدار با پرداخت پول بیشتر یک اتومبیل هیبریدی را تصاحب می‌کند ولی در مقایسه با نمونه بنزینی شتاب کمتری را تجربه می‌کند. انتظار می‌رود در آینده خودروهای هیبریدی در کنار مصرف سوخت مناسب، شتاب بهتری را نیز در اختیار راننده قرار دهند.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا