مکمل بنزین
تماشاخانه

مقایسه خودروهای بنزینی با خودروهای الکتریکی (ویدئوی اختصاصی)

خودروهای الکتریکی برای اولین بار در دهه ۱۹۰۰ میلادی وارد بازار جهانی شدند ولی با وجود خودروهای بنزینی و ناکارآمد بودن باتری‌ها نتوانستند جایگاه خوبی را در این بازار بدست آورند و در نتیجه باعث شد که تا سال ۱۹۲۰ میلادی تمام وسایل نقلیه با پیشرانه‌های الکتریکی کنار گذاشته شوند. اما در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های شگرف در تکنولوژی باتری‌ها و پیشرانه‌های برقی قوی‌تری ساخته شده که به نوعی رقابت با خودروهای بنزینی می‌پردازند.

برای مقایسه خودروهای بنزینی با خودروهای الکتریکی بهتر است بدانیم که پیشرانه‌های این خودروها به چه صورت کار می‌کنند. در ماشین‌های بنزینی نقش اصلی را موتور بازی می‌کند، در این خودروها مخزن سوخت متصل به باک بنزینی باعث احتراق می‌شود و دما و فشار کافی ایجاد می‌کند که باعث حرکت پیستون‌ها می‌شود. در نهایت حرکت خطی پیستون تبدیل به حرکت چرخشی می‌شود و برای انتقال حرکت چرخشی به تایرها احتیاج به سیستم جعبه دنده است ولی در خودروهای برقی باتری‌ها منبع قدرت هستند. باتری‌ها تشکیل شده‌اند از سلول‌های قلمی لیتیوم یونی که در کنار هم تعبیه شده‌اند. تفاوت پیشرانه بنزینی با برقی در یکپارچه کار کردن اجزا است که در خودروهای بنزینی اجزا با هم کار نمی‌کنند بلکه نیرو از یک بخش به بخش دیگر انتقال پیدا می‌کند و خودرو به راه می‌افتد ولی در خودروهای الکتریکی همه اجزا پیشرانه با هم بکار می‌افتند؛ به همین دلیل است که شتاب خودروهای برقی بسیار بیشتر از خودروهای بنزینی است.

از سوی دیگر خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی بسیار گران‌تر هستند ولی مصرف سوخت خودروهای برقی نسبت به بنزینی بسیار کمتر است و از این جهت بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند ابتدای کار هزینه زیادی پرداخت کنند ولی در مدت زمان طولانی هزینه‌ای برای سوخت پرداخت نکنند. یکی دیگر از تفاوت‌های بارز خودروهای بنزین با برقی زمان شارژ کردن است که شما تنها می‌توانید در کمتر از ۵ دقیقه باک بنزین ماشین را پر کنید ولی برای شارژ کامل خودروهای برقی حداقل نیاز به یک ساعت زمان نیاز هست.

در ویدئوی زیر که با همکاری چرخان و کلیپو به فارسی دوبله شده است، با ما همراه شوید تا بیشتر خودروهای بنزینی با خودروهای الکتریکی را مورد مقایسه قرار دهیم.

 

 

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا