مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلی

دلیل افت قیمت خودروهای چینی در بازار ایران چیست؟

بی شک، صنعت خودروسازی چین را می‌توان به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده انواع اتومبیل در جهان نام نهاد. این کشور با تولید بیش از 16 میلیون دستگاه خودرو در سال، دارای رتبه اول تولید خودرو در جهان، در چند سال اخیر است و همین موضوع باعث آن شده تا برندهای مشهور در سطح بین اللملی با توجه به گسترده بودن بازار خودرو در چین، سیاست خود را بر پایه همکاری بیشتر و نزدیک تر با شرکت‌های تولید کننده اتومبیل در این کشور بنا کنند.

در این رابطه، خودروسازان ایرانی نیز برای ایجاد تنوع در سبد محصولات خود، چند سالیست که همکاری نزدیکی را با چندین برند تولید کننده خودرو در چین آغاز کرده‌اند و ثمره این فعالیت مشترک با شرکای چشم بادامی، موجب پیدایش انواع و اقسام خودروهای چینی در انواع کلاس‌ها شده است.

بر این اساس، در این مطلب می‌خواهیم با نگاهی به بازار این محصولات در داخل کشور، دلایل افت قیمت آن‌ها را بررسی نماییم. با ما همراه باشید.

 

1-شرایط فروش آسان و اقساط بلند مدت

به جرات می‌توان شرایط فروش آسان و اقساط بلند مدت را یکی از مهم ترین دلایل در افت قیمت محصولات چینی به خصوص در نمونه‌های دسته دوم محسوب کرد. در این رابطه، به اعتقاد کارشناسان، شرکت‌های خصوصی و دولتی تولیدکننده خودرو در کشور با توجه به سیسات های فروش خود و دریافت سود بیشتر از مشتریان، اقدام به فروش اقساطی و آسان محصولات چینی تولید شده در خطوط تولید می‌کنند که همین امر به خودی خود باعث آن شده که مدل‌های دسته دوم موجود از همان خودروهای چینی در بازار داخلی کشور، دچار افت قیمت بسیار شدید در نمونه‌های کارکرده شوند.

به عنوان مثال، باید گفت که یک شرکت خصوصی یکی از محصولات چینی خود را که قیمتی در حدود 110 میلیون تومان را در شیوه خرید نقدی دارا است، با توجه به درخواست مشتری و برنامه فروش، به صورت اقساطی و با پرداخت 35 درصد از ارزش خودرو به عنوان پیش پرداخت و الباقی با شرایط تسویه 24، 36 و 48 ماهه و سودی کمتر از 22 درصد، در معرض فروش و عرضه قرار می‌دهد که این امر باعث آن می‌شود تا نمونه کارکرده همین خودرو، با توجه به شرایط آسان خرید آن در نمونه صفر کیلومتر، دچار افت قیمت شدید شود.

2-خروج سریع از خط تولید

یکی دیگر از عواملی که می‌توان در رابطه با افت قیمت خودروهای چینی در بازار داخلی کشور نام برد، خروج سریع آن ها از خطوط تولید است. شرکت های خودروساز داخلی با توجه به همکاری مستقیم خود با شرکای چینی، اقدام به مونتاژ این محصولات کرده و به دلیل عرضه سریع مدل‌های جدید تر و بازار چین، این شرکت های تولیدکننده داخلی برای اینکه از کمپانی اصلی عقب نمانند، اقدام به جایگزین کردن نمونه جدید یا فیس لیفت خودرو مورد نظر می‌کنند که این امر باعث خروج مدل قبلی از خط تولید شده و در نتیجه باعث افت قیمت آن در بازار داخلی می‌شود و این موضوع با نگاهی به نمونه‌‌های دسته دوم، اهمیت بیشتری می‌یابد.

 

3-عدم اعتماد برخی خریداران نسبت به خودروهای چینی

از دیگر مواردی که می‌توان در رابطه با افت قیمت خودروهای چینی در بازار داخلی کشور عنوان کرد، عدم اعتماد برخی خریداران به اتومبیل‌های چینی است. در این رابطه، می‌بایست گفت که همواره یک تفکر منفی در میان برخی مشتریان و خریداران وجود دارد و آن بدین صورت است که خرید یا انتخاب یک خودرو چینی به معنای هدر دادن پول یا بودجه در نظر گرفته شده برای انتخاب یک اتومبیل در بازار خودرویی ایران بوده و این موضوع از سالیان پیش تاکنون به مشکلی بزرگ برای خودروسازان داخلی تبدیل شده است.

نمی‌توان به طور دقیق گفت که دلیل این عدم اعتماد چیست، اما مواردی همچون بازار بد فروش نمونه‌های دسته دوم، استهلاک و کمبود لوازم مصرفی این‌گونه خودروها بیشترین نقش را در عدم خرید آن‌ها از سوی برخی خریداران دارا است.

4-خدمات پس از فروش ضعیف

یکی دیگر از مواردی که باید در رابطه با افت قیمت خودروهای چینی در بازار داخلی کشور عنوان کرد، خدمات پس از فروش ضعیف این محصولات در برخی اوقات است. در این رابطه، به اعتقاد فعالان بازار خودرو، اغلب خودروهای چینی موجود در بازار ایران دارای خدمات پس از فروش ضعیفی در برخی شهرها و استان‌ها هستند که این موضوع باعث نارضایتی مالکان این اتومبیل ها شده است.

بر این اساس، می‌توان بدین صورت گفت که در شهرهای کوچک تر و با فاصله بیشتر نسبت به مرکز هر استان، مالکان اکثر خودروهای چینی به دلیل نبود مراکز خدمات پس از فروش یا خدمت رسانی ضعیف، نارضایتی خود را به عنوان شخصی که سرمایه خود را برای خرید این‌گونه محصولات صرف کرده است، بیان می‌کنند و طبق همین موضوع، همواره شاهد آن هستیم که شکایاتی در این رابطه تنظیم و به مراجع قانونی ارسال می‌گردد.

5-کمبود لوازم مصرفی و یدکی در اغلب اوقات

سرانجام، نوبت به آخرین مورد در رابطه با افت قیمت خودروهای چینی در بازار داخلی کشور می‌رسد که آن نکته، کمبود لوازم مصرفی و یدکی این محصولات در اغلب موارد است. در این رابطه، می‌توان گفت که یکی از مشکلات اصلی پس از خرید خودروهای چینی، تهیه لوازم مصرفی و یدکی آن‌ها است که این موضوع حتی در برخی موارد از عهده شرکت های تولیدکننده یا عرضه کننده خارج است و مالکان این محصولات باید روزها و هفته‌ها برای تهیه و تعوبض برخی قطعات منتظر بمانند که این موضوع به خودی خود یکی از بازر ترین موارد در رابطه با افت قیمت اتومبیل‌های چینی و عدم خرید نمونه دست دوم آن‌ها توسط اکثر خریداران است.

در پایان لازم به یاداوریست که استهلاک برخی از محصولات چینی موجود در بازار خودرویی ایران نیز می‌توانست جزء این موارد قرار گیرد، اما با توجه به عرضه نمونه‌های جدید و مقرون به صرفه توسط شرکت‌های تولیدکننده داخلی، این موضوع به عنوان یک مورد حاشیه‌ای عنوان شد.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. کاملا صحیح است
    به نظر من خودروهای چینی تا ۱۰ سال آینده خودروهای کره ای را کنار خواهند زد.

  2. کیفیت پایین محصولات چینی عمده ترین علت افت قیمت شان است

    1. سلام به نظرشما کیفیت خودروهای داخلی بالاتره یاچینی؟؟؟

  3. در اکثر مدلها ظاهر بسیار عالی و باطن بسیار ضعیف
    و تمام موارد بالا نیز صادق است
    سه سال جیلی و mvm داشتم
    و مطمئن هستن دیگه خودروی چینی ننیخرم
    مگر اینکه ظاهر و باطنش همراه هم رشد کنه

  4. اینکه استهلاکشون زیاده یا لوازم و قطعات کم بازم به خاطر کمپانی های خودمونه.کسی مجبورشون نکرده برن با” لیفان “یا کمپانی های ضعیف چینی دیگه بیان و محصولات اونارو بدن دست مردم.(البته پیشرفت همون لیفان از کل صنعت خودرو ما بیشتره)
    چینی ها سهام کمپانی های بزرگ انگلیسی و آلمانی و… رو دارن و تو کشور خودشون دارن جگوار و لندروور تولید میکنن.

    1. خدایی دیگه لیفان جز مدل 520 همشون از ماشینای ایرانخودرو و سایپا قوی تر و بهتره
      مثلا ایکس 60 دنده هیلمنی یا 620 تلنت
      از لیفان 820 نگم چون اون دیگه از سراتو و النترا زده بالا
      مثلا شما میتونی 45 تومن بدی یه ایکس 60 مدل 95 یا بری 45 تومنت بدی پارس تیو5
      لیفان ایکس 60 : ایمنی بالا تر (بدنه محکم تر). خوشکل هستش . موتورش تویوتا کرولا 2008 هست و کم مصرفه
      پارس تیو5: اتاق پژو 405 متعلق به حدود 30 سال پیش . موتور پژو 206 طراحس سال 2003 و توان 105 اسب بخار قدرت. بدنه حلبی

  5. این افت قیمت در همه خودروهای چینی خصوصا در مدل های جدیدتر نیست خیلی هاشون رشد قیمت داشتن! ارابه های مرگ تولید داخل در شرایط بازار بسته فعلی مثل نقل نبات فروش می شوند و در یک بازار آزاد جز فلز ضایعاتی هیچی نیستند, تولیدات خارجی هم با قیمت مصنوعی و غیر واقعی و آپشن های محدود در حد همین چینی ها و گاها کمتر از چینی ها عرضه میشن! با این احتساب فعلا برتری با خودروی چینی است ایمنی بالاتر کیفیت بالاتر و از همه مهمتر قیمت واقعی این فقط تلقین ماست که لذت کیفیت لذت بردن از این خودروها را مشخص می کند چینی ها بازار فروش خودروها دست دوم خارجی را با خوروهای نو و ارزان قفل کردن و گل سرسبد تولیدات داخل هم همین محصولات چینی است. تنها مساله این ماشین ها ایمنی کمتر آنها نسبت به مدلهای خارجی است و فقط بخاطر این در همه کشورهای جهان اول حضور ندارند ولی همین سطح از ایمنی بیش از استاندارهای کشور ماست. مثلا یک i20 با کیسه های هوای محدود و حذف برخی گزینه های ایمنی رانندگی نمی تواند ایمنی بهتر از یک چینی شاسی با کیسه هوای کامل را به ارمغان بیاورد حالا دوست دارید پول برند بدید یک مسأله دیگر است.

  6. سلام.تمام.فکر.ذکر.مردم.روی.گرانی.متمرکز.شده.واعصاب.همه.خرابشده.همه.جرایدما.شده.گرانی.خود.رو.مجلس.محترم.جلوی.گرانی.خودرو.رابگیرند.دارند.روز.روشن.پیش.فروش.انهم.بقیمت.چند.برابر.و دیگه.گوش.شنوا.ندارند.از.مسولین..چرا.هرجو.مرج.بوجوداودند.چرا.دستشان.قطع.نمیشود.یکبار.برای.همیشه.جلوی.بی.نظمی.ها.رابگیرید

  7. افت قیمت خودروهای چینی اصلا منطقی نیست و تنها دلیلش مافیای بازار است ، کیفیت این محصولات و اپشن هاشون شرف داره به محصولات بی کیفیت ایران خودرو و سایپا ، فروش اقساطی هم پدرسوخته بازی کمپانیه که باعث ضرر مشتریاش میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا