مکمل بنزین
برگزیده‌هابرترین‌ها

قوی‌ترین پیشرانه‌های دنیا به ترتیب تعداد سیلندر!

از خودروی کوچک و شهری فیات 500 با موتور دو سیلندرش گرفته تا بوگاتی شیرون فوق‌العاده قدرتمند با موتور W16، در این مقاله می‌توانید با قوی‌ترین خودروهایی که بر جاده‌ها فرمانروایی می‌کنند از تعداد سیلندرهای پایین تا سیلندر بیشتر را مشاهده کنید.

در این موضوع شکی نیست که موتورهای خودروها چه در داخل یک شرکت یا شرکت‌های مختلف با یکدیگر یکسان نیستند. بر اساس آنچه از یک خودروی جدید چه برای نوع استفاده که می‌تواند درون‌شهری باشد یا مسابقه‌ای یا ده‌ها نوع دیگر و یا جادار باشد یا خیر و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر، مهندسان طراح این موتورها می‌توانند با کنار هم قرار دادن آرایه‌هایی مختلف از سیلندرها شکل موتورهایی متفاوت باقدرت هایی بسیار متغیر را به دست آورند.

البته به‌منظور عادلانه‌تر بودن این رقابت، در این فهرست از آوردن خودروهای هیبرید به دلیل اینکه خود موتورهای برقی‌شان نیز می‌تواند نتیجه این مقایسه را به‌اشتباه بیندازد، جلوگیری شده است. برای مثال، مرسدس بنز پروژه 1 با موتور 1.6 لیتری V6 به همراه چهار موتوربرقی می‌تواند 1100 اسب بخار (820 کیلووات) را تولید کند. قدرتی که در مقایسه با ماشین‌های غیر هیبرید بسیار بالا و قابل‌توجه است.

همچنین در این فهرست از موتورهایی نام‌برده شده است که هم‌اکنون در حال تولید بوده و در دسترس هستند، زیرا بسیاری از موتورها وجود دارند که یا توسط شرکت‌های تیونینگ تقویت‌شده‌اند و یا هم‌اکنون موجود نیستند.

با چرخان همراه باشید

1-موتورهای2سیلندر— موتور 0.9 لیتری  در فیات

با یک آرایش خطی و ساده از دو سیلندر، به همراه توربوشارژ دوگانه، این موتور در فیات 500 توانایی تولید قدرت قابل‌قبول (با توجه به حجم موتور) 103 اسب بخار (77 کیلووات) را دارد.

البته بااینکه این موتور در دنیای اتومبیل‌ها به‌عنوان برنده نهایی انتخاب‌شده است، اما باید گفت که در میان موتورسیکلت‌ها نمونه‌هایی بهتر از این هم وجود دارند. برای مثال، دوکاتی پانیگال 1299 R FE با موتور 1285 سی‌سی خود، قادر است 207 اسب بخار قدرت را تولید کند.

 

2-موتورهای3 سیلندر— موتور 1 لیتری فورد

در همین لحظه‌ای که این مقاله نوشته می‌شود، موتور EcoBoost فورد با حجم 11 لیتر و قدرت تولیدی 136 اسب بخار (101 کیلووات) قوی‌ترین سه سیلندری است که در جهان موجود است.

اما این رکورد و یکه‌تازی سه سیلندری برای این خودرو دیری نخواهد پایید که توسط فیستا ST که خیلی زود در دسترس خواهد بود شکسته خواهد شد. فورد فیستا اشاره‌شده دارای موتور 3 سیلندر 1.5 لیتری و قدرت بسیار عالی 197 اسب بخار (147 کیلووات) خواهد بود.

3-موتورهای 4 سیلندر— موتور2 لیتری در مرسدس AMG

قلب تپنده مرسدس AMG با استفاده از 4 سیلندر و حجم 2 لیتر و استفاده از توربوشارژ، می‌تواند 375 اسب بخار (280 کیلووات) قدرت را در مدل‌های CLA,A و gla-Class به تولید برساند.

اگرچه این ساخته مهندسان آلمانی چشم‌گیر و حیرت‌انگیز است اما تابه‌حال از این بهتر نیز ساخته‌شده است. برای مثال در سال 2014، میتسوبیشی لنسر Evolution X FQ-0 MR توانایی تولید عدد حیرت‌انگیز 40 اسب بخار (328 کیلووات) قدرت را داشت. خودرویی که میتسوبیشی تنها 50 عدد از آن را مختص بازار بریتانیا تولید کرد.

4-موتورهای 5 سیلندر— موتور 2.5 لیتری آئودی

اگرچه موتورهای 5 سیلندر به‌اندازه موتورهای 4 و یا 6 سیلندر، معمول نیستند اما اگر این 5 سیلندر توسط مهندسان شرکت شناخته‌شده‌ای مانند آئودی باشد بدون شک جایی در این فهرست قدرتمندان خواهد داشت.

موتور 2.5 لیتری 5 سیلندر آئودی RS3 سدان و آئودی TT RS قدرت عالی 400 اسب بخار (298 کیلووات) را به زیر پای راننده منتقل می‌کند.

5-موتورهای 6 سیلندر— موتور 3.8 لیتری بوکسر

آخرین پورشه 911 GT2 RS یکی از خودروهای قدرتمند اسپرتی است که در حال حاضر مشتریان و علاقه‌مندان آن می‌توانند خریداری کنند. پورشه‌ای که قوی‌ترین موتور 6 سیلندر حال حاضر در دنیا رادار است.

موتور 3.8 لیتری با توربوشارژ دوگانه این خودروی آلمانی، توانایی تولید قدرت حیرت‌انگیز و بسیار بالای 690 اسب بخار (515 کیلووات) را دارد.

6-موتورهای 8 سیلندر — موتور5 لیتری کویینزاگ

موتور V8 یا همان 8 سیلندری که امروزه در ابرخودروهای زیادی وجود دارد یکی از آن موتورهایی است که به‌راحتی از پس‌نیازهای هر راننده با هر سبک رانندگی و علاقه‌ای برمی‌آید. به‌علاوه خودروی قابل‌احترام شورولت کوروت، ماشین‌هایی مانند فراری 488، مک لارن 720S و بسیاری از مدل‌های دیگر در جهان وجود دارند که قدرت بالایی را از پیشرانه‌های 8 سیلندر خود تولید می‌کنند.

اما در حال حاضر، ابر خودروی کویینزاگ اگرا RS تاج پادشاهی را از این خودروهای 8 سیلندر حجیم ربوده و لقب قوی‌ترین موتور 8 سیلندر حال حاضر جهان را با موتور 8 سیلندر 5 لیتری خود به دست آورده است. موتور قدرتمندی که می‌تواند قدرت سرسام‌آور 1,360 اسب بخار (1,014) را برای این خودرو و راننده ماجراجوی آن به ارمغان بیاورد.

عنوان برتری این ابر خودروی قدرتمند نیز درست مانند فیستا ST به‌زودی دستخوش تغییر خواهد شد. هنسی به‌زودی شروع تولید مدل Venom F5 خود را با یک موتور 8 سیلندر و البته حجم بسیار بالای 7.4 لیتری و قدرت تولیدی 1600 اسب بخار (1,193 کیلووات) را آغاز خواهد کرد. این در حالی است که کویینزاگ اگرا به‌زودی تولیدش متوقف خواهد شد و Venom نیز به‌زودی وارد چرخه رقابت با ابر خودروهای دیگر خواهد شد و این عنوان برتری را به دست می‌آورد.

 7-موتورهای 10 سیلندر— موتور 5.2 لیتری V10 لامبورگینی

هم‌اکنون لامبورگینی هوراکان با موتور 5.2 لیتری 10 سیلندر خود و قدرت تولیدی 630 اسب بخار (70 کیلووات) در صدر 10 سیلندرهای دنیاست.

بااین‌حال اگر این فهرست یک سال قبل نوشته می‌شد، خودروی آمریکایی دوج وایپر ACR با موتور 8.2 لیتری 10 سیلندری خود که 645 اسب بخار (481 کیلووات) قدرت تولید می‌کرد، در صدر موتورهای 10 سیلندر قرار می‌گرفت.

8-موتورهای 12 سیلندر—موتور 6.5 لیتری V12 فراری

اگر به دنبال قوی‌ترین موتور 12 سیلندر جهان می‌گردید باید توجه خود را به علامت اسب شاهزاده ایتالیایی جلب کنید. موتور 6.5 لیتری که در مدل‌هایی مانند 812 Superfast فراری قرار دارد، می‌تواند قدرت بسیار زیاد 789 اسب بخار (588 کیلووات) را تولید کند. موتوری که به این خودرو توانایی رسیدن به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت (62 مایل بر ساعت) را تنها در عرض 2.9 ثانیه می‌بخشد.

9-موتورهای 16 سیلندر—موتور 8 لیتری W16 بوگاتی

با حجم 8000 سی‌سی، این موتور حجیم‌ترین موتور موجود در بین موتورهای اشاره‌شده است. موتوری تعداد سیلندر آن نیز بر دیگر موتورها پیشی گرفته و با کمک 4 عدد توربوشارژ توانایی تولید قدرت بسیار بالای 1,479 اسب بخار (1,103 کیلووات) راداراست.

البته بوگاتی شیرون نیز تا ابد رکورددار تولید قدرت در بین خودروهای دیگر نخواهد بود. اگر خودروی جدید Devel Sixteen V16 که می‌تواند در حالت معمولی 3,006 اسب بخار (2,22) و در حالت تقویت موتور یا همان تیونینگ شده نیز قدرت بسیار بالای 5,000 اسب بخار (3,728) را تولید کند.

با این لینک می‌توانید فیلمی را ببینید که به شما ثابت شود حداقل، موتور این ابر خودرو وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا