مکمل بنزین
خبر

هیوندایی i30 یا گلف GTI؟ از کارشناسان استرالیایی بپرسید!

شهرت و آوازه‌ی فولکس‌واگن گلف حدود ۴۰ سال قدمت دارد و در طول این مدت تغییرات مثبت فراوانی داشته است. اما هیوندایی با نسخه‌های مختلف i30 سعی داشته تا با این خودرو رقابت کند و اکنون مدل i30 سری N را برای رقابت با گلف GTI آماده کرده است. قیمت هیوندایی شاید جایگاه‌اش را در بازار استرالیا متزلزل کرده‌ باشد اما همیشه خودروهای مختلف این برند بعنوان یکی از پر قدرت‌ترین‌های بازار مطرح بوده‌اند. در جایی که رقبای ژاپنی چندان به آن توجه ندارند، گلف GTI بسیار خوش درخشیده و بازار را تصاحب کرده است.

در واقع، فولکس واگن ادعا می‌کند که جنبش بهترین هاچبک را با Golf GTI در سال 1976 آغاز کرده و اکنون هیوندایی، که از سال 1968 فعالیت خود را آغاز نموده، تصور می‌کند می‌تواند، کمپانی آلمانی را شکست دهد. GTI را می‌توان یک نسخه ارزان از گلف دانست که از مدل‌های اولیه برای طراحی آن بهره گرفته شده اما i30 N با مشخصاتی که دارد می‌تواند یک قاتل خطرناک برای این خودرو باشد. هیوندایی i30 N در بازار پر رونق استرالیا 39.990 دلار قیمت دارد درحالی که گلف GTI با قیمت 37،490 دلار به‌فروش می‌رسد.

اگر چه رقابت بین هیوندایی و گلف کمی سخت است اما بزرگترین تفاوت‌های مکانیکی هیوندای I30 را می‌توان سیستم تعلیق خوب، دیفرانسیل منحصربه فرد، انژکتورهای تطبیقی، چرخ های آلیاژی 19 اینچی، اگزوز متغیر و موتور قدرتمند دانست. پیشرانه هیوندایی i30 می‌تواند ۲۰۲ کیلووات قدرت تولید کند اما گلف GTI با تولید ۱۷۶ کیلووات رقیب ضعیف‌تری بنظر می‌رسد.

هر دو اتومبیل، با ویژگی‌های یکسانی مانند صندلی‌های اسپرت جلو، پدال آلومینیومی، تهویه هوای دوگانه، Apple CarPlay و اندروید اتو، بلوتوث، دوربین عقب و هفت کیسه هوا عرضه شده‌اند. همچنین هردو خودرو از صفحه نمایش لمسی 8.0 اینچی بهره می‌برند و سیستم سرگرمی هیوندایی مجهز به ناوبری داخلی است. کروز کنترل تطبیقی گلف نیز در آی۳۰ دیده نمی‌شود. در داخل هیوندایی آی۳۰، یک دستگیره دستی قدیمی دیده می‌شود که چندان با طرح اسپرت کلی هماهنگ نیست.

در مقایسه با گلف، i30 بدون محدودیت سرعت عمل می‌کند و شما حس خواهید کرد هرچقدر که می‌خواهید می‌توانید پدال گاز را فشار دهید. i30 شما یک صندلی راننده با طول کمربند قابل تنظیم و کمربند الکتریکی برای راننده دارد، در حالی که گلف دارای یک صندلی ثابت و کمربند دستی است. موقعیت صندلی در هر دو خودرو یکسان است. تزئینات داخلی گلف بسیار کمتر از i30 است و بخش کربنی هیوندایی مشابه خودروهای مرسدس طراحی شده و در کل فضای داخلی هیوندایی i30 را می‌توان بهتر دانست.


هر دو خودرو قدرت خود را از موتورهای توربو 4 سیلندر 2.0 لیتری به‌دست می‌آورند و همانطور که قبلا گفته شد، در گلف GTI قدرت 169kW و 350Nm در دسترس قرار دارد در حالیکه نماینده هیوندایی 202kW و 353Nm گشتاور را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما وزن کمتر گلف تا حدودی قدرت خروجی پایین‌تر را پوشش می‌دهد.

این خودرو 1304 کیلوگرم وزن دارد، در حالی که I30 در حدود 1478 کیلوگرم است. شتاب اولیه ۶.۲ ثانیه‌ای در مقابل گلف با شتاب ۶.۴ ثانیه، نشان می‌دهد وزن بیشتر محدودیتی نداشته است. هر دو خودرو در شرایط جاده عملکرد خوبی دارند اما گلف زمان را بسیار مهم می‌داند و در تعویض‌دنده اصلا تاخیر ندارد. در مقابل هیوندایی نیز شتاب فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهد.

سواری فولکس واگن مطمئنا امن است، بدون هیچ نشانه‌ای از چرخش در مسیر که می‌تواند عالی باشد اما واکنش‌پدال کمی با تاخیر همراه است و می‌توانست بهتر باشد. دیفرانسیل، از سوی دیگر، به سادگی قدرت را به حرکت تبدیل می‌کند. ترمزهای I30 نیز کمی بهتر واکنش نشان می‌دهد. بطور کلی می‌توان گفت که هیوندایی محصولی را عرضه کرده که از گلف عملکرد بهتری دارد و بنظر می‌رسد قصد دارد سلطه را از دست این هاچبک آلمانی خارج کند.

مدل Hyundai i30 Volkswagen Golf
تیپ N GTI
قیمت $39,990 $37,490
موتور 2.0-لیتری توربو 2.0- لیتری توربو
قدرت 202kW @ 6000rpm 169kW @ 4700–6200rpm
گشتاور 353Nm @ 1450–4700rpm 350Nm @ 1500–4600rpm
دیفرانسیل جلو جلو
گیربکس ۶ سرعته ۶ سرعته
مصرف سوخت 8.0L/100km 6.7L/100km
تعلیق جلو مک‌فرسون مک‌فرسون
تعلیق عقب چندگانه مستقل  (تطبیقی) چندگانه مستقل
سایز لاستیک
19اینچ 18اینچ
وزن خالص 1478kg 1304kg

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا