مکمل بنزین
خبر

ناوبری مپ لایت در MIT برای سیستم‌های خودران بروز شد

خودروهای خودران برای حرکت مستقل در سطح جاده نیاز به‌قوی‌ترین سیستم‌های ناوبری دارند و شاید خیلی‌ها تصور کنند با وجود انواع دوربین‌‌های هوشمند و حسگرهای موقعیت‌سنج دیگر نیازی به سیستم‌های ناوبری نیست و خودروهای مستقل می‌توانند در هر جاده‌ای مسیر خود را یافته و کنترل را در دست داشته باشند. اما این خودروها برای یافتن موقعیت مقصد و حرکت در مسیر نیاز به سیستم ناوبری هوشمند و کامل دارند که این سیستم بزودی به‌بهترین شکل ممکن با نام مپ‌لایت (MapLite) در دانشگاه ماسوچوست آماده عرضه خواهد شد. اعتماد به سیستم خودروهای مستقل هنوز به سطح بالایی نرسیده و این خودروها در حال توسعه و رشد هستند و تنها برخی از آنها در جاده‌های شهری تردد می‌کنند. خودروی خودران بوسیله‌ نقشه‌های سه‌بعدی موقعیت خود و قسمت‌های مختلف جاده مانند خطوط، علائم و … را دریافت خواهند کرد. در این سیستم وابستگی خودرو به سنسور‌های مختلف کاهش می‌یابد و این سنسورها بیشتر برای ایمنی خودرو بکار گرفته خواهند شد.

مپ‌لایت با استفاده از GPS، شرایط خودرو را در جاده می‌سنجد و با تعیین محل خودرو آن را به مقصد هدایت می‌کند. البته برای هدایت وسیله نقلیه در جاده به سنسور نیز نیاز است. مدل‌های ابری نقطه‌ای سه‌بعدی باعث می‌شوند تا بخش‌های ناوبری جدید ایجاد شوند تا بهترین مسیر مشخص و سیستم آن را انتخاب کند. سیستم مپ‌لایت امکان ویژه دیگری دارد که در سیستم‌های مشابه دیده نمی‌شود. این ابزار مدل‌های رایانه‌ای را برای کنترل عملکرد خودرو در شرایط مختلف ارائه می‌دهد تا خودرو بتواند از نزدیک شدن به محل‌های خاص مانند چهارراه‌ها و جاده‌های فرعی اصلی آگاه شود. البته گفته می‌شود این سیستم خود را با شرایط متغیر مانند جاده‌های کوهستانی وفق نمی‌دهد و نقطه ضعف آن همین بخش خواهد بود. تویوتا پریوس اولین خودرویی بوده است که برای اولین‌بار این سیستم بر روی آن نصب شده و در بخش‌هایی از آمریکا آزمایش گردیده است.

تدی اورت محقق این پروژه و دانشجوی کارشناسی ارشد ام‌آی‌تی در ارتباط با این سیستم می‌گوید: خودروهای مستقل آینده بدون نیاز به راننده از نقشه‌های سه‌بعدی پیروی خواهند کرد. اما این سیستم باید بتواند جاده‌های روستایی و یا جاده‌هایی که بر اثر آب و هوا تغییر داشته‌اند را تشخیص دهد.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا