Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

افت قیمت خودرو بعد از تصادف را از چه کسی می‌توانیم بگیریم؟

یکی از درگیری‌های همیشگی مردم در زمان تصادف بحث خساراتی است که به طرفین وارد می‌شود و به چند دسته کلی تقسیم بندی می‌شود. مهم‌ترین خسارات وارده به افراد در زمان تصادف خسارات جانی است که تا زمان حل این خسارت، به خسارات دیگر رسیدگی نمی‌شود. موارد بعدی هزینه‌های تعمیر ظاهری خودرو غیرمقصر است و خودروی مقصر نیز می‌تواند خسارت خود را در صورت خرید بیمه بدنه، از بیمه خود دریافت نماید اما سوال اینجاست که افت قیمت خودرو غیرمقصر (که بعضا رقم بالایی است) بعد از تصادف بر عهده چه کسی است؟

خودروی تصادفی

به گزارش چرخان، یکی از سوالات معمول در زمینه تصادفات و بحث بیمه خودروها بحث خسارت افت قیمت است که ما به صورت خلاصه در قالب یک سوال آن را مطرح کرده و پاسخ کلی به آن می‌دهیم که امیدواریم مورد استفاده شما قرار بگیرد.

سوال: چند وقت قبل یک خودروی صفر برلیانس خریداری کردم و داخل شهر تصادف کردم. بعد از حضور پلیس، مقصر طرف مقابل شناخته شد و حالا با مراجعه به بیمه متوجه شدم که شرکت بیمه صرفا خسارت تعمیرگاهی خودرو را پرداخت می‌کند ولی خودروی صفر من حالا یک خودروی تصادف کرده است که چند میلیون از قیمت آن کاسته شده است، آیا من می‌توانم برای دریافت افت قیمت اقدام کنم؟

پاسخ: طبق قوانین بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه صرفا موظف به پرداخت خسارت مربوط به تعمیر خودرو هستند و می‌بایست تعمیر به گونه‌ای انجام شود که مشکلی در خودرو از بابت تصادف باقی نماند اما بدیهی است که تفاوت قیمت خودروی تصادفی با غیرتصادفی وجود داشته و اتفاقا رقم آن بالاست ولی شرکت بیمه به هیچ وجه آن را پرداخت نمی‌کند.

اما قصه همینجا به پایان نمی‌رسد و شما می‌بایست با استناد به بند 1 و 2 قانون مسئولیت مدنی که هر کسی را موظف به جبران خسارات وارده به دیگری می‌کند حتی اگر عامل اصلی اتفاق نبوده و صرفا مشارکت کننده در ایجاد خسارت باشد. بدین ترتیب شما می‌بایست به شورای حل اختلاف محل زندگی خود مراجعه کرده و دادخواستی را تنظیم کنید. پس از بررسی‌های شورا، کارشناسی برای مشاهده خودرو و بعضا مشاهده تصویر تصادف تعیین می‌شود تا مقدار خسارت وارده بابت افت قیمت را محاسبه نماید. معمولا برای قطعات اصلی و غیر قابل تعمیر چیزی در حدود 10 درصد و برای الباقی قطعات چیزی در حدود 5 درصد قیمت خودرو تعیین خسارت می‌شود.

پولیش زدن خط و خش روی خودرو

پس از تعیین مبلغ خسارت توسط کارشناس نامه رسمی مطالبه خسارت به شما داده می‌شود و از طریق شورا به فرد مقصر ابلاغ می‌گردد اما توجه کنید که در صورت اعلام خسارت بالای 20 میلیون تومان (که بسیار بعید است) می‌بایست از طریق دادگاه اقدام کنید و در صورتیکه رقم اعلامی پایین‌تر از عدد بالا باشد، از طریق شورای حل اختلاف اقدام به اخذ آن خواهید کرد. بدیهی است در صورت سر باز زدن مقصر می‌توانید از طریق شناسایی اموال و … اقدام نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.