مکمل بنزین
تحلیلیخبر

آیا ماشین‌های مشکی، در تابستان بیشتر گرم می‌شوند؟

آیا تاکنون در تابستانی داغ، درون خودرویی که چند ساعت زیر آفتاب بوده است، نشسته‌اید؟ با تابستان گرمی که در پیش داریم، حتما این مورد برای شما اتفاق افتاده است و طبیعتا پس از نشستن در خودرو، حس کرده‌اید که در سونا هستید! کاملا شرایط شما قابل درک است، می‌دانم در آن لحظه چه حسی داشته‌اید.

اولین راهی که به ذهن شما می‌رسد، چیست؟ خب واضح است، اگر خودروی شما کولر داشته باشد و البته به درستی کار کند، به سرعت آن را روشن کرده و منتظر می‌مانید تا کمی خنک شوید! البته فقط کمی، چون خنک شدن این غول آهنی داغ، مدت زیادی زمان می‌برد. خب، این کار هم بر روی مصرف سوخت شما تاثیر دارد و هم استهلاک خودروی شما را بیشتر می‌کند. اما پیش از این، فکر کرده‌اید که رنگ خودروی شما، چه تاثیری در این گرما و بیشتر شدن آن دارد؟

طبیعی است که هر انسانی در تابستان سعی می‌کند با استفاده از راه‌های متفاوتی، بدن خود را در زیر آفتاب و هوای گرم خنک نگه دارد. خب، از همین اصول ساده برای خنکی خودرو نیز می‌توان بهره برد. شاید بر تن کردن یک لباس خنک به ماشین دوست داشتنی شما، بتواند کمی هم او را خنک کند و هم دل شما را.

البته، باید بدانیم بهره گیری از راه هایی که بیان می‌شود، در حفظ محیط زیست نیز بسیار موثر است.

do-black-cars-get-hotter-in-the-summer-1

یک باور عمومی و البته قدیمی، به ما یاد داده است که رنگ‌های تیره، قدرت جذب بیشتر نور خورشید و البته گرما را دارد و در مقابل رنگ‌های روشن و باز، نور را تا حد ممکن دفع کرده و منعکس می‌سازند. در سال 2008 و 2009 میلادی، مسئولین ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا، خرید و فروش هر گونه خودروی سیاه رنگ را به کل ممنوع اعلام می‌کنند. این دستور نه به خاطر راحتی و رفاه مردم که به خاطر خطرات زیست محیطی صادر و ابلاغ شد!

این موضوع و تصمیم مرتبط با آن در نوع خود عجیب بود، البته در پشت آن حتما دلایل منطقی برای صادر کنندگان آن وجود دارد. در سال 2011 میلادی، تحقیقی از سوی موسسه و آزمایشگاه برکلی، در خصوص تأثیرات زیست محیطی و انرژی‌ها انجام شد که در آن مشخص گشت رنگ‌های سفید، نقره‌ای و دیگر رنگ‌های روشن تاثیر بهتری بر روی خودروها و عملکرد آن‌ها دارد.

این مطالعه کار خود را بر روی دو خودروی هوندا سیویک با رنگ‌های مشکی و نقره‌ای آغاز کرد. در این روند مشخص شد که ماشین‌های با رنگ روشن، در حدود 60 درصد بیشتر از خودروهای تیره، نور و گرما را منعکس می‌سازند.

در این جریان مشخص شد که مصرف سوخت حدود 2 درصد بیشتر شده (به دلیل استفاده بیش از حد کولر و سیستم تهویه مطبوع خودرو) و 1.9 درصد نیز به تولید گازهای گلخانه‌ای خروجی خودرو افزوده شده است. همچنین مواد مضری که از خودروهای تیره خارج می‌شود، یک درصد بیش از سایر خودروها برآورد شده است.

یکی از حقوق دانان خبره نیز می‌گوید که یک خودروی داغ و گرم شده زیر آفتاب، نیاز به استفاده بیشتری از سیستم سرمایشی خودرو دارد تا بتواند سرنشینان را به اندازه کافی خنک کند. همین قضیه باعث هدر رفتن سوخت خودرو شده و به تبع آن باید گاز بیشتری در کولر خودرو برای خنکی بیشتر در جریان بی‌افتد. نتیجه این اتفاقات خروج گازهای سمی و مضر از خودروی شماست.

نتیجه این تحقیقات این شد که کاهش تولید خودروهای سیاه رنگ می‌تواند باعث کاهش تولید گازهای مضر و گلخانه‌ای شده و در نتیجه می‌توان به سمت مبارزه با گرم شدن بیش از حد زمین رفت.

هرچند ایالت کالیفرنیا، نتوانست این قانون را به تصویب برساند و اجرای آن را برای شرکت‌های تولید کننده خودرو اجباری سازد، اما این توضیحات و تحقیقات علمی می‌تواند خود باعث کاهش این خسارات شود. بنابراین حتی اگر خودرویی مشکی رنگ دارید، می‌توانید به این موضوعات توجه نمایید.

خودروی افراد با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارد، موضوعاتی مانند مدل، سایز، شکل و حتی تعداد پنجره‌ها، مدل تا مدل با یکدیگر فرق دارد. اما مشخص است خودرویی که در زیر نور مستقیم خورشید پارک شده است، بسیار سریع‌تر گرم شده و به دمای بالاتری می‌رسد. بنابراین خنک شدن این خودرو، در قیاس با خودرویی که در سایه یا پارکینگی مسقف پارک شده است، به‌مراتب بیشتر طول می‌کشد.

با توجه به اینکه شرایط کاری و زندگی هر فردی، با یکدیگر فرق دارد، اما باید پذیرفت که پارک یک خودرو در یک پارکینگ مسقف، بسیار بهتر بوده و عمر خودرو را نیز بیشتر می‌کند. این موضوع را می‌توان کنار تغییرات آب و هوایی سایر فصول نیز در نظر گرفت.

تحقیقات نشان می‌دهد حتی وجود کمی ابر در آسمان نیز، می‌تواند خودروی شما را در برابر اشعه و نور مستقیم خورشید مصون سازد. همچنان وجود باد، در خنک شدن یک خودروی پارک شده بسیار تاثیر دارد؛ بنابراین با بررسی و دقت در این موارد، می‌توانید به خنک شدن خودروی پارک شده خود در آفتاب، به خنک شدن آن و سپس به حفظ محیط زیست کمک کنید.

نظر شما چیست؟ آیا راهکاری برای خنک شدن خودروی خود در گرمای تابستان دارید؟

محمد سعید بهمنی

فارغ التحصیل روابط بین الملل؛ عاشق ماشین با افتخار در خدمتم: ایمیل: Email: Saeid.bahmani@gmail.com اینستاگرام https://instagram.com/saeid.bahmaniii

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. دقت كرده باشيد تمام ماشين هاي مدل 79 الي 83 فرانسوي و كره اي مثل زانتيا و دوو 80% رنگ ماشين ها يشمي و يا هفت رنگ و يا مشكي بود . چون اين ماشين ها تو اروپا زياد خريدار نداشت واسه همين همشو مي دادن كشور هايي مثل ما . الان شما بخواي يه زانتيا سفيد 80 الي 83 سفيد بخري بايد يه كفش آهني بگير بيوفتي تو تهران دنبال سفيد واسه دوو و يا پژو 405 هم همين طور .

    1. ممنون از نظر جالبتون.
      اره دقیقا به نکته جالبی اشاره کردید.

    2. آخه این چه حرفیه اون موقع رنگ مشکی مد بود بعد از مد افتاد بری سایت هارو نگاه کنی هر سال یک رنگی رنگ سال هست . الانم بین همه اکثرا رنگ سفید میخرن با اینکه دیگه تو اروپا زیاد طرفدار نداره‌ . ضمنا ماشین که وارد نمیشد مثلا ۲۰۶ و ۴۰۵ تو ایران مونتاژ میشد رنگش هم اینجا زده میشد جایی نگی بهت میخندن

  2. با سلام و احترام
    استفاده از سایبان جلو داشبورد با طرح نانو و فلز که باعث عدم گرم شدن داشبورد میشود در خنک شدن سریعتر خودرو موثر است همچنین خنک کردن شیشه جلو اتوموبیل از طریق ابپاش برف پاک کن نیز بسیار موثر است جهت خنک کردن بیشتر کولر نیز خنک نمودن رادیاتور کولر بسیار موثر است ولی همیشه ممکن نیست

  3. به نظر من , اگه ماشین رو فارغ از رنگش زیر نور آفتاب بزاری گرم و غیرقابل تحمل نیشه. ه راهکار ساده اینه که100 متر اول رو شیشه بدید پایین تا هوای داغ توی ماشی کاملا تعویض بشه اینجوری کار کولر هم خیلی راحتتر میشه.

  4. باسلام در ارتباط با خودروهای رنگ تیره در بیرون شهر در اوقات شب و روز از نظر دید توجه نموده‌ام .درصورت که چراغ ماشین در شب خاموش باشد تشخیص ماشین تیره تسبت به ماشیین روشن بسیار اختلاف دارد.واین مهم در افزایش دید در ماشینهای روشن بسیار مفید است وبرای مناطق سردسیر و گرمسیر یکسان است.بنظرم این موضوع از مصرف سوخت هم بیشتر اهمیت دارد.

  5. سلام به نظر شما دوستان رنگ تیگو فایو مشکی قشنگ تره یا سفید ممنون

    1. به نظرم مشکی در کلاس ماشین های شاستی و اس یو وی ابهت خاصی داره از جمله در تیگو. ولی مسئله اصلی آلودگی و کاهش دید اون در شبه که هر دو مسئله مهمی هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا