مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی هن‌تنگ ایکس ۵ (HANTENG X5)، ناشناخته ها در ایران!

بعد از بررسی عضو ارشد خانواده هن‌تنگ یعنی ایکس ۷، به سراغ دومین خودروی این برند با نام ایکس ۵ رفته‌ایم که عظیم‌خودرو در نظر دارد فروش آن را در ایران آغاز کند. در مطلب قبلی گفتیم که اگر کمی مشتاق باشید تا در سایت‌ها و جراید خارجی اطلاعاتی از این برند و محصول کسب‌ کنید، متوجه خواهید شد که تا چه میزان اطلاعات کمی از این کمپانی منتشر شده و نمی‌توان آن را در دسته خوب‌های چین قرار داد.

ایکس ۵ شاید نزدیک‌ترین رقیب هایما اس۵ محصول چینی پر ادعای ایران خودرو باشد. اما در همین ابتدا باید با قدرت گفت که تفاوت بین این دو برند در چین همانند تفاوت هیوندایی و سانگ‌یانگ است. در ظاهر ایکس ۵ هم مانند ایکس ۷ُ، کپی‌کاری دیده می‌شود. در نمای روبرویی شما می‌توانید خودروی شاسی‌بلند فورد و نسل قدیمی سانتافه را ببینید که با هم ترکیب شده‌اند. نمای جلویی ایکس ۵ در حد قابل قبول خوب است و هیچ تضادی در آن دیده نمی‌شود. بخش‌های مختلف با هم هماهنگی کامل دارند و چراغ‌های کشیده نیز از طراحی خوبی بهره می‌برند.

در نمای جانبی فرم آشنای هاوال اچ ۲ و تا کمی تیگو ۵ دیده می‌شود که بر روی دو لاستیک با سایز کوچک قرار داده شده‌اند. نمای جانبی را لاستیک‌ها بطور کامل در جهت منفی، متحول کرده‌اند هنوز مشخص نیست چرا چینی‌ها با این قسمت از خودرو مشکل دارند. در نمای عقب ایکس۵ اوضاع کمی بهبود می‌یابد و شما با صحنه‌ای تقریبا اسپرت و خوب روبرو می‌شوید. چراغ‌های عقب بزرگ با نوار کرومی به هم متصل شده‌اند و طراحی تقریبا قابل قبولی دارند اما مشابه این چراغ‌ها نیز در سایر محصولات چینی دیده شده است.

نام کرومی هن‌تنگ با حروف بزرگ بر روی صندوق عقب حک شده که مانند ایکس ۷ یک هماهنگی خاصی بین خودروهای این برند ایجاد کرده است. چینی‌ها به این سبک از حک شدن نام در قسمت عقب خودرو که از کمپانی‌هایی مانند پورشه، به دنیا انتقال یافته، علاقه خاصی نشان می‌دهند و هاوال، زوتی و چندین برند دیگر، چنین سبکی را در خودروهای خود پیاده کرده‌اند. سپر عقب کمی با بدنه هماهنگی ندارد اما نوع طراحی آن باعث شده تا بدنه عضلانی‌تر شود. از جمله ویژگی‌های ظاهری ایکس ۵ می‌توان به جلو پنجره با روکش کرومی، چراغ هالوژنی Halogen، چراغ زنونیXenon، چراغ رانندگی در روز Daylight، چراغ‌های جلو مجهز به سنسور اتوماتیک، تشخیص نور، چراغ‌های مشایعت تا درب منزل، تنظیم برقی آینه‌ها، گرم کن آینه‌های جانبی، آینه های تاشو برقی، نورپردازی پشت دستگیره ها و … نام برد.

در کل از لحاظ ظاهری می‌توان به ایکس ۵ نمره قبولی داد اما این محصول در بین چینی‌های محبوب و باکیفیت مثل هاوال و چری، یک شاگرد متوسط به حساب خواهد آمد. نمای داخلی دقیقا از لحاظ ظاهری همان ایکس ۷ با ابعاد کوچکتر است که ترکیبی از پلاستیک سخت و چرم را در خود جای داده. البته برخی از کارشناسان کیفیت متریال ایکس ۵ را بهتر از ایکس ۷ می‌دانند اما این به معنای تفاوت زیاد بین این ۲ خودرو نیست.

طراحی داخلی با توجه به آنکه از خودروهای آلمانی کپی شده، خوب از آب درآمده و می‌تواند فضای داخلی ایکس۵ را با تریم دو رنگ دوست داشت. از جمله تجهیزات رفاهی و ایمنی هن‌تنگ ایکس ۵ می‌توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی، سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها TPMS، سیستم هشدار سوختن لامپ‌ها، سیستم ضد سرقت خودرو، بدنه با مقاومت بالا و طراحی قفسه‌ای، بکارگیری میله و ورق های محافظ تصادفات در درون چهار درب، ایزوفیکس ISOFIX صندلی کودک، سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم توزیع نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز ناگهانی BOS، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کنترل پایداری ESC، سیستم کنترل خودرو در سربالایی HAC، ترمز دستی برقی EPB، حالات مختلف رانندگی گیربکس اشاره کرد.

ناگفته نماند که ایکس۵ در ۲ تیپ عرضه خواهد شد و از لحاظ تجهیزات با هم متفاوت خواهند بود. موتور ۱.۵ لیتری توربو با ۱۵۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور از لحاظ فنی، قابلیت حرکتی خوبی را برای ایکس۵ به ارمغان آورده است. گیربکس این خودرو از نوع CVT بوده و مشکلات خاص خود را دارد. مصرف سوخت ایکس ۵ در حالت ترکیبی نیز ۷.۷ لیتر است و از باک ۴۸ لیتری بهره می‌برد. کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه استاندارد چین نشان می‌دهد که اوضاع برادر کوچک از هن‌تنگ ایکس ۷ بهتر است و توانسته کارشناسان را بیشتر راضی نگه‌ دارد.

این خودرو در بازار چین با قیمت 59.800 الی 106.800 عرضه شده که در ایران نمونه فول‌آپشن احتمالا بیش از ۱۳۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت. از جمله رقبای اصلی هن‌تنگ ایکس ۵ در بازار چین می‌توان به لیفان ایکس ۷۰، چانگان CS75، هاوال اچ۶، جیلی اطلس و بسترن ایکس ۸۰ اشاره کرد.

در انتهای این مطلب کاتالوگ کامل هن‌تنگ ایکس ۵۰ را قرار داده‌ایم تا شما برای آشنایی بیشتر، بتوانید از آن بهره ببرید.

دانلود کاتالوک هن‌تنگ ایکس ۵

به سوپر گروه خودروهای هن تنگ در تلگرام ملحق شوید

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. باید تاسف خورد برای خودمون که کشور شده جولانگاه بنجلهای بی نام و نشان چینی.و از ان طرف با تعرفه های سنگین.بستن سایت سفارش خودرو.ممنوعیت واردات ملت ایران را از داشتن خودروهای به نام و روز جهان محروم کردیم تا خودروهای قد یمی و از رده خارج داخلی یا چینی را به مردم تحمیل کنیم.

  2. مگه عظبم خودرو به کسی ماشین میده؟ کافی یک روز به دفتر مرکزی یا شعبه ظفر این کلاه بردار تشریف ببرید تا متوجه بشین با چرب زبانی روزی چند نفر رو بدبخت میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا