مکمل بنزین
رپورتاژ

رنو از دیروز تا امروز

وقتی عبارت رنو از قدیم تا امروز را می‌گوییم شاید این دیروز کمی قدیمی‌تر و طولانی‌تر باشد. رنو برند خودرویی است که سال‌هاست در خانواده‌های ایرانی جای دارد و بی‌شک شخصی نیست که با یکی از خودروهای رنو خاطره نداشته باشد و احتمالا فردی هم نیست که روزی خود یا خانواده‌اش به فکر خرید رنو  نیافتاده باشند. 

رنو از ابتدا تا سال‌های نه چندان دور

رنو کارخانه خودروسازی فرانسوی است که سال 1899 توسط برادران رنو یعنی لوئی، مارسل و فرناند تاسیس شد. بعد از آن این شرکت خودروسازی به تدریج گسترش پیدا کرد و در کشورهای مختلف جهان مانند آلمان، ایتالیا، اسپانیا و انگلستان مدل‌های متفاوت خودرو این برند روانه بازار شد.

این شرکت در زمان جنگ جهانی اول با با تاکسی‌هایش برای حمل سربازان در پاریس و بعد هم برای طراحی تانک سبکی که در سال 1917 رل اصلی‌ای در پیروزی متفقین برعهده داشت، نقش مهمی را بازی کرد. به تدریج با پایان جنگ جهانی دوم مدل‌های مختلف رنو به کشورهای دیگر از جمله ایران صادر شد.

سال‌ها بعد یعنی سال‌های دهه پنجاه و شصت خورشیدی، رنو خودرویی برای جوانان و خانواده‌ها شده بود که به خصوص به خاطر اندازه کوچک و جمع و جورش مناسب خانم‌ها بود. در آن سال‌ها یکی از خودروهایی که به وفور در خیابان‌های تهران و شهرهای دیگر مشاهده می‌شد مدل‌های مختلف چهار درب و دو درب این هاچ‌بک محبوب‌ آن سال‌ها بود که همراه با پیکان در خیابان‌های ایران یکه تازی می‌کردند. بطوریکه با تماشای فیلم‌ها و سریال‌های دهه شصت خورشیدی یکی از مدل‌های رنو را در رنگ‌های زرد، سبز، قرمز، سفید یا رنگ‌های دیگر را مشاهده می‌کنید.

بعدها رنوهایی به نام پی‌کی و سپند وارد خیابان‌های ایران شدند که بعد از چند سال تولید آنها متوقف شد. افرادیکه به دنبال خرید رنو دست دوم هستند یکی از مدل‌های این شرکت را از مدل‌های قدیمی این برند گرفته که مربوط به سال‌های دهه شصت هستند با قیمت‌های متفاوتی حدودا چهار میلیون تومان تا مدل‌های جدید رنو به نام‌های رنو کپچر، رنو ساندرو و استپ وی و همچنین رنو داستر در سایت دیوار مشاهده کنند.

تفاوت رنو ساندرو با استپ وی

یکی از مدل‌های رنو که در بازار ایران فراوان است، رنو ساندرو و استپ وی است. در واقع باید گفت که این دو مدل خودرو از نظر ظاهری کمی با هم فرق دارند و استپ وی با کمی ارتفاع بیشتر مدل کراس اور رنو ساندروست. اما در واقع از نظر فنی این دو مدل فرقی با هم ندارند.

ساندرو استپ وی ورژن فیس لیفت و کراس اور ساندروی معمولی است که از لحاظ آپشن و فنی تفاوتی با هم ندارند و تنها با افزودن قطعات پلاستیکی روی استپ وی، نمایی اسپرت به این مدل داده شده است.

طول و فاصله بین دو محور ساندروی معمولی با استپ وی یکی است و تنها استپ وی در عرض و ارتفاع کمی از ساندروی معمولی بزرگتر است. بدین صورت که ساندروی معمولی دارای عرض، طول و ارتفاعی به ترتیب 1746 در 4020 در 1534 میلی متر است و استپ وی عرض، طول و ارتفاعی به اندازه 1753، 4020 و 1546 میلی متر دارد.

شاید بتوان تنها تفاوت این دو مدل را در سیستم تعلیق استپ وی دانست که جعبه دنده آن در مدل دستی نسبت به ساندرو هاچ بک بهینه‌سازی شده است. اما فقط با این تفاوت کوچک نمونه استپ وی چندین میلیون تومان گران‌تر از مدل ساندروی معمولی فروخته می شود.

منبع: ویرلن

پیمان گل‌کار

این روزها به‌قدری دنیای خودرو و فناوری در حال نزدیک شدن است که یک نفر با علاقه مشترک، می‌تواند تا هر دو حوزه را با عشق دنبال کند: این عاشق منم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا