مکمل بنزین
رپورتاژ

آريو؛ خودرویی خوش قیمت در شرایط فعلی بازار!

امروزه خريد خودرو ديگر چندان راحت نيست, تندباد گراني آنچنان در بازار خودرو پيچيده كه انتخاب هر گزينه‌اي دشوار شده است. تقريباً خودرويي نيست كه قيمت آن نسبت به چند ماه پيش روند صعودي نداشته باشد. اما در همين بازار متلاطم مي‌شود با كنكاش بيشتر به خودروهايي رسيد كه قيمت آنها با توجه به خصوصيات بازار خودرو هنوز منطقي به نظر مي‌رسد.

يكي از همين گزينه‌ها خودروي «آريو» است. اين خودرو كه يكي از محصولات شركت زوتي چين است در سال ۲۰۱۲ به توليد رسيد و در زمان خود، بزرگ‌ترين محصول زوتي محسوب مي‌شد. پلت‌فرم اين خودرو با تويوتا آليون مشترك است و حتي در فرم چراغ‌ها نيز، كاملا مشابه نمونه‌ي ژاپني است. آليون، خودرويي است كه صرفا در بازار ژاپن عرضه مي‌شود و از سال ۲۰۰۱، به جاي مدل‌هاي كورونا و كارينا، در فهرست توليدات تويوتا قرار دارد.

از نظر سايز بدنه، اين محصول كوچك‌تر از كمري و بزرگ‌تر از كرولا است. شاسي و بدنه‌ي آريو، با نسل دوم تويوتا آليون كه در سال ۲۰۰۷ معرفي شد، مشترك است. در نماي بيروني آريو با يك تويوتا مواجه هستيم كه اصول طراحي خودرو، به خوبي در آن رعايت شده است و برخلاف بسياري از محصولات چيني، توي ذوق نمي‌زند. همان‌طور كه پيش‌تر اشاره كرديم، سازنده‌ي اصلي، كوچك‌ترين تغييري در ظاهر اين خودرو ايجاد نكرده و به طرح اصلي وفادار مانده است، چراكه تويوتا آليون، در خارج از ژاپن شناخته شده نيست.

در نماي روبروي آريو، شبيه به كرولاي مدل ۲۰۱۲، سادگي و آرامش خاص محصولات تويوتا در آن زمان، به خوبي ديده مي‌شود. كاپوت جلو، تقريباً صاف و فاقد خطوط حجم‌دهنده است، درحاليكه روي سپر و هماهنگ با چراغ اصلي، انحناي كوچكي وجود دارد. كشيدگي چراغ اصلي تا روي گلگير و فرم كلي آن، حس اسپرت آريو را تقويت مي‌كند. جلو پنجره نيز، با سه فضاي خالي و ادوات فلزي براق ارائه مي‌شود كه در امتداد چراغ‌ها قرار دارد و با حداقل هزينه، جذابيت خوبي ارائه كرده است. روشنايي روز، داخل كاسه چراغ طراحي شده و با توجه به حضور لامپ‌هاي اصلي مدل هالوژني، جلوه‌اي مدرن به آريو داده است، در حاليكه مه‌شكن‌هاي كوچكي هم، داخل فضاي خالي و سياه‌رنگ، در طرفين سپر وجود دارند.

آنچه در نماي جانبي آريو، بيننده را به وجد مي‌آورد، كشيدگي بدنه و طول ۴.۵ متري آن است كه با توجه به قيمت نهائي خودرو، راضي كننده خواهد بود. سادگي بدنه و خودداري طراحان از اضافه كردن خطوط حجم دهنده به آريو، در نماي كناري اين خودرو به اوج مي‌رسد، به طوري‌كه درها، صرفا در قسمت زير شيشه و ركاب، داراي خطوط كم‌رنگ حجمي هستند و روي گلگيرها نيز، شاهد منحني‌هاي پيچيده نيستيم.

در نماي پشت، طراحي هوشمندانه و زيبايي در آريو ديده مي‌شود كه با چراغ‌هاي بزرگ و فرم‌دهي خوب بدنه، چشم‌نواز و راضي كننده است. شيشه‌ي عقب، با شيب ملايمي همراه است كه منجر به كوچك شدن درب صندوق مي‌شود. از سويي ديگر، كاپوت عقب طوري طراحي شده است كه خط حجم‌دهنده‌ي ناشي از سقف را ادامه دهد و حس يك خودروي فست‌بك را القا كند، هرچند كه شيشه‌ي عقب ثابت است و همراه صندوق، تغيير وضعيت نمي‌دهد. ديگر نكته‌ي مثبت در طراحي آريو، چراغ‌هاي بزرگ عقب هستند كه مزاحمتي براي كاپوت عقب ندارند و اين موضوع، پهناي زياد صندوق و امكان حمل بارهاي عريض را فراهم مي‌كند. سپر انتهاي آريو، در نمونه‌ي استاندارد داراي چراغ راهنما يا شب‌رنگ است كه در طرفين سپر قرار دارد و البته زيبايي خاصي ندارد، اما در مجموع، سپر عقب هماهنگي خوبي با فرم چراغ‌ها دارد و به خوبي، بخش عقب خودرو را حجم‌ مي‌دهد.

ابعاد آريو، شامل طول ۴۵۶۵ ميلي‌متر با عرض ۱۷۶۶ ميلي‌متر و ارتفاع ۱۴۸۶ ميلي‌متر است كه با فاصله محورهاي ۲۷۰۰ ميلي‌متر ارائه مي‌شود.

آريو، در دو تيپ دنده دستي و اتوماتيك عرضه مي‌شود كه تفاوت‌هايي در فضاي داخلي دارند. نمونه‌ مجهز به جعبه‌دنده‌ اتوماتيك، از آپشن‌هاي بيشتري بهره‌مند است. با ورود به كابين خودرو، با پلاستيك سخت و خاكستري‌ رنگ داشبورد مواجه مي‌شويم كه طبق انتظار ما، زيباست.

پيشرانه‌ي ۱.۶ ليتري آريو، قدرت ۱۱۲ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقيقه همراه با گشتاور ۱۵۱ نيوتن‌متر از دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقيقه توليد مي‌كند. ميانگين مصرف سوخت، توسط سايپا ۶.۵ تا ۷ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر عنوان شده است.

اما یکی از مهمترین فاکتورهای خرید این خودرو، قیمت آن است. با توجه به وضعیت نامشخص بازار و تعیین قیمت‌های عجیب و غریب برای خودروهایی که تا همین یک ماه پیش قیمت هایی بسیار کمترین از این را بر روی خود می‌دیدند؛ این خودروی چینی مونتاژ داخل، هم اکنون دارای برچسب قیمتی منطقی است که می‌توان با توجه به شرایط نا مشخص بازار، خرید آن را در برنامه قرار داد.

قيمت فعلي اين خودرو در مدل اتوماتيك آن 62 ميليون و 746 هزار تومان است كه شركت سايپا در طرح فروش ويژه خردادماه آن را با تخفيف يك ميليوني توماني به مشتريان عرضه مي‌كند.

محمد سعید بهمنی

فارغ التحصیل روابط بین الملل؛ عاشق ماشین با افتخار در خدمتم: ایمیل: Email: Saeid.bahmani@gmail.com اینستاگرام https://instagram.com/saeid.bahmaniii

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا