مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه رهام با آریو اس300؛ سدان‌های سایپا!

سایپا در گذشته به دلیل تولید محصولاتی مانند پراید مورد انتقاد قرار می‌گرفت اما اکنون روند این خودروسازی کمی تغییر کرده است و نشان داده اگر تحریم‌ها نبودند، جایگاه خیلی برتر و پرطرفدارتری داشت. در روند ساخت و طراحی خودرو، سایپا پله پله پیش می‌رود و تجربه‌های مثبتی نیز کسب کرده تا جایی که اکنون شاهد تغییرات مثبتی در محصولات طراحی شده در این شرکت هستیم. بطور مثال تیبا از لحاظ ظاهر نکته مثبت و قوی نداشت که انتقادات زیادی را به‌خود اختصاص داد اما با بررسی محصولات بعدی مانند تیبا 2، ساینا و کوییک متوجه می‌شویم که نمودار کیفیت طراحی این خودروساز صعودی بوده است.

اما اکنون آخرین دستاورد سایپا برای مردم، رهام است. یک روز از معرفی این خودرو بیشتر نگذشته و مشخصات آن نشان می‌دهد که سایپا در تلاش است با همکاری از طریق برندهای معتبر چینی، فناوری ساخت خودروهای بهتر را وارد کشور کند. آن‌چه‌که از ظاهر رهام برداشت می‌شود، خودرویی در قد و قواره برلیانس‌های سری 300 است، بنابراین می‌توان گفت که احتمال همکاری سایپا و برلیانس در تولید رهام بسیار وجود دارد. اما یکی دیگر از خودروهای تولیدی سایپا محصول چینی آریو یا زوتی زد 300 است. این خودرو از لحاظ کیفیت به‌حدی خوب بوده که علاوه بر تاکسیرانی، مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته است. امروز در سایت چرخان به‌سراغ این 2 محصول هم‌خانواده رفته‌ایم تا مشخصات آنها را با هم بررسی کنیم. با ما همراه باشید…

طراحی خارجی

رهام از طراحی خارجی خوبی بهره می‌برد و می‌توان از آن بعنوان یک خودروی زیبا یاد کرد. در بخش جلویی محصولی شبیه به اوپل اینزیگنیا مشاهده می‌شود که چراغ‌های طراحی خوبی دارند و بکارگیری بخش‌های کرومی، در زیبایی بصری بسیار تاثیر گذار بوده است. رهام با جلوپنجره بزرگتر، ظاهر زیباتری می توانست داشته باشد اما در حال حاضر نیز مناسب و خوب است. به دلیل شباهت های زیاد پلتفرمی رهام با برلیانس، روح خودروهای سری 300، در این خودرو دمیده شده و کاملا شباهت های نزدیکی بین این محصولات حاکم است.

آریو طراحی ساده تری نسبت به رهام دارد و به دلیل اینکه چند سالی از عمر آن می گذرد، در مقایسه، ظاهری قدیمی تر دارد. پختگی طراحی در این خودرو به دلیل شباهت با خودروهای قدیمی ژاپنی وجود دارد اما ظاهر خودروی جدید سایپا با توجه به مدرن بودن، بیشتر جلب توجه می کند.

از لحاظ طراحی رهام با فاصله بیشتری از آریو، برتر خواهد بود

فضای داخلی

طراحی داخلی رهام، از الگوهای چینی بهره می برد اما همین سبک از طراحی هم با توجه به شجره تاریخی ساخت خودروی جدید در ایران، بسیار خوب است. طراحی داشبورد و غربیلک فرمان، چیز متحیر کننده ای در خود ندارد و بیشتر سعی شده عرف در آن اعمال شود. از متریال داخلی نیز نباید توقع خودروهای ژاپنی را داشت و بدون شک پلاستیک در سرتاسر این کابین وجود خواهد داشت. بطور کلی رهام در بخش طراحی داخلی باز هم از آریو برتر است چرا که بکارگیری تریم های مختلف و عناصر مدرن تر، ظاهر بهتری را ایجاد کرده اما آریو می تواند در بحث متریال داخلی کمی بهتر، از رهام باشد.

پیشرانه و فنی

در بخش پیشرانه، خودروی جدید سایپا از موتوری مشابه برلیانس سری 300 بهره می برد. موتور ۱۶۵۰ سی‌سی ۱۶ سوپاپه با توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور باعث می شود تا رهام عملکردی مشابه برلیانس داشته باشد و بیشتر بعنوان یک سدان شهری، مطرح شود. گیربکس 6 سرعته مدل اتومات هم بی‌شک از سبد محصولات متنوع سایپا برداشته شده و باید عملکرد آن را در تست درایو بررسی کرد.

آریو با 2 پیشرانه 1.5 لیتری و 1.6 لیتری عرضه شده و مدل 1600 سی‌سی این خودرو می‌تواند 112 اسب‌بخار قدرت و 151 نیوتن‌متر گشتاور در اختیار شما قرار دهد. از لحاظ اعداد و ارقام موتور آریو کمی ضعیف‌تر است اما از لحاظ وزنی آریو، 1275 کیلوگرم است درحالی که رهام در فول‌ترین حالت 1330 کیلوگرم وزن دارد.

در بحث فنی تا زمانی که رهام برای تست آماده نباشد نمی‌توان نظر صد در صدی داد اما توقع می‌رود این خودرو همانند برلیانس 330 عمل کند.

تجهیزات

بنابراعلام سایپا لیست تجهیزات رهام به شرح زیر است که مدل فول از لحاظ ایربگ و سایر تجهیزات با اختلاف، برتر از آریو خواهد بود.

تجهيزات ايمني و رفاهي
گيربكس اتوماتيك ۶ سرعته
سیستم تهویه مطبوع خودرو در مدل های دستی و اتوماتیک
صندلی با تنظیم کننده ارتفاع و کورس
کمربندهای ایمنی با سیستم پیش کشنده
دارای ۶ ایربگ جهت تامین ایمنی سرنشینان (در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
مجهز به ایربگ راننده دو مرحله ای
مجهز به ایربگ پرده ای (در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
مجهز به ایربگ جانبی روی صندلی (در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
استفاده از فولادهای استحکام بالا و ایمنی Euro NCAP ۳ star
مجهز به آینه های جانبی با قابلیت باز و بسته شدن اتوماتیک(در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
مجهز به هشداردهنده نزدیک شدن مانع روی آینه ها (در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
سنسور پارک
چراغ های جلو با سیستم چراغ روز روشن
مجهز به سیستم کنترل کننده الکتریکی خودرو
ورود و خروج بدون نیاز به سوییچ
استارت دکمه ای
مالتی مدیای ۷ اینچ و ۱۰ اینچ اندروید (در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
سان روف (در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
روف رک (مدل کراس)
سقف دو رنگ (مدل کراس)
صندلی چرمی (مدل سوپر لوکس)
تنظیم صندلی برقی (مدل سوپر لوکس)
مجهز به سیستم کروز کنترل (در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
سیستم فرمان برقی با کنترل حساس به سرعت
مجهز به سیستم پایش فشار باد لاستیک
مجهز به سیستم کمک کننده به استارت خودرو در سربالایی (در مدل کراس)
مجهز به سیستم  ABS (در مدل های پایه)
مجهز به سیستم ESC

بد نیست نگاهی هم به تجهیزات ایمنی و رفاهی آریو بیاندازیم:

ايربگ راننده و سرنشين
مجهز به سيستم پيشرفته ترمز ABS+ EBD
سيستم ضد سرقت (Immobilizer)
كامپيوتر اطلاعات سفر
شيشه بالابر برقي جلو و عقب
چراغ مه شكن جلو و عقب
تيغه برف پاك كن منعطف
آينه هاي جانبي مجهز به چراغ راهنما
زير آرنجي وسط جلو
سيستم تهويه مطبوع اتوماتيك
سيستم تهويه مطبوع دستي
مجهز به ۵كمربند ايمني
گرمكن شيشه عقب
چراغهاي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع
قفل شدن اتوماتيك دربها در سرعت
سنسور پارك دنده عقب
چراغ عقب LED
ريموت كنترل تاشو
خاموش شدن تاخيري چراغها جهت هدايت در تاريكي

 

صندلي راننده قابل تنظيم در ۴جهت
صندلي عقب تاشونده مجهز به نگهدارنده صندلي كودك ISOFIX
قفل ايمني كودك براي دربها و شيشه عقب
سيستم صوتي مجهز به: رايو + CD Player با قابليت پخش MP۳ و پورتUSB

کلام آخر

قیمت محصول جدید سایپا هنوز مشخص نیست اما اگر رهام با قیمت رقابتی نسبت به محصولات چینی عرضه شود، بدون شک فروش خوبی را تجربه کند و بحث حمایت از کالای داخلی نیز با رغبت بیشتری دنبال خواهد شد. امیدواریم همکاری‌های شرکت‌های ایرانی با خودروسازان خارجی به‌گونه‌ای پیش برود که ایران بتواند پلتفرم مخصوص خود را داشته باشد و روند مثبت رهام ادامه‌ داشته باشد.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. دنا بنظرم بهتره بدون تعصب میگم با اینکه پلتفرم سمنده و سمند هم ۴۰۵ هست ولی برلیانس سری ۳۰۰ که رهام رو پلتفرمش ساخته شده تست تصادف نداره از تست تصادف بگذریم میبینیم از نظر قدرت و امکانات دنا برتره بعضی امکاناتی که توی دنا بصورت استاندارد هست توی رهام با تیپ لوکس و سوپرلوکس میشه داشت

    1. تست تصادف دنا کجاست؟؟؟

      وبسایت چرخان اشتباه می کنه
      کل پلتفرم سایپا رهام از روی برلیانس h230 برداشته شده و ربطی به h300 نداره

      فقط در نظر داره موتور ۱.۶ لیتری جدید رو روش بزاره

      هم موتور 1.5 لیتری و هم موتور 1.6 لیتری برلیانس ها، در مقایسه با محصولات ایرانی یک سر و گردن بالاتر هستند و مصرف کمتری هم دارند

      تست تصادف برلیانس 230 بالاترین نمره تصادف رو از nc-ncap گرفته و سایپا رهام هم، عملکردی یکسان خواهد داشت

      به هر حال، زنگ خطر برای ایران خودرو به صدا دراومده چون در رقابت با پارس خودرو متعلق به سایپا، کاملا شکست خورده. حالا چه برلیانس ها و چه رنو ساندرو و حالا سایپا رهام کار را تمام خواهد کرد

      ولی با این حال بهتره h230 رو به جای رهام خرید، مگر اینکه قیمت رقابتی داشته باشه

  2. اینهمه کار کردن روی ررررررهههههام یه دوربین دنده عقب چرا نذاشتن!!!؟ البته منکر این نمیشم حرکت مثبت و خوبی از سایپا دیدیم بعد از سال ها

  3. سایپاقطعات اریو رو نمیتونه پشتیبانی کنه بعد یه لقمه دیگه برداشته.واقعاخجالت اوره ماشین به خاطر یه دسته موتور3هفته بخوابه تو نمایندگی.همینیکه دادی بیرون خدمات بده بقیش پیش کش.

  4. نخرید این لگن ها رو…خجالت نمیکشن هی چراغ ها رو عوض میکنن میندازن به ملت الاغ!

  5. واقعا متاسفم براتون با این اسم انتخاب کردنتون . ی اسم اصیل که تعداد زیادی از پسرای ایرانی روشونه باید بذارید برای ماشین ؟؟؟؟؟؟

    1. اسم پسر گودرز تو شاهنامه ست میگیم بعدی رو بذارن خود گودرز روحت شاد شه :))

  6. اگه قیمت خوبی داشته باشه که این مرد بی پول و کم درآمدبتونن بخرند،خوبه وگرنه باقیمت بالای پنجاه و شصت میلیون ،بازم مردم سراغ گزینه های ارزونتر میرن نه کیفیت

  7. اگه از ۴۰ ملیون تا ۵۰ ملیون باشه از چینی ها که خوب تره حداقل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا