مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

رانا یا سمند سورن؟ کدام را بخریم؟

رانا و سمند سورن محصولات ایرانی از ایران‌خودرو هستند که بعنوان خودروهای ارزان‌قیمت بازار ایران شناخته می‌شوند. با رشد قیمت ارز، این خودروها نیز در بازار ایران قیمت تصاعدی پیدا کردند. سمند سورن ELX در بازار قیمتی در حدود ۷۰ میلیون تومان دارد، در حالی‌که مدل توربودار این خودرو را دلالان در بازار ۹۰ میلیون تومان قیمت گذاری کرده‌اند.

رانا نیز در بازار در حدود ۶۷ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بنابراین قیمت نزدیک رانا با سورن باعث رقابت بین این خودروها شده است. البته چیزی که کاملا مشخص است، قیمت ناعادلانه این خودروهاست. هیچکدام از این دو محصول با این قیمت، ارزش خرید ندارند و اگر روزی بازار فروش این خودروها با چنین قیمتی رونق پیدا کرد، بدون شک تنها از روی ناچاری بوده که مردم به خرید آن‌ها روی آورده‌اند.

طراحی

رانا به‌عنوان جانشین ارزان قیمت پژو ۲۰۶ صندوقدار روانه بازار شد. طراحی این خودرو با ۲۰۶ صندوقدار تفاوت‌هایی دارد که باعث شده جذابیت کمتری نسبت به آن خودرو داشته باشد و نتواند توجهات را جلب کند. جلوپنجره کوچک این خودرو طراحی جالبی ندارد اما چراغ‌ها ر ا می‌توان خوب دانست. فاصله بین کاپوت و سایر اجزای بدنه از کیفیت مونتاژ نچندان خوب این خودرو خبر می‌دهند. چراغ ترمز نواری روی صندوق عقب نیز می‌توان یک گام مثبت در ظاهر این خودرو باشد. در بخش عقب نیز چراغ‌ها را می‌توان هماهنگ با نمای جلویی دانست اما در مجموع یک خودروی ساده را شاهد هستیم.

ظاهر سمند سورن را می‌توان جذاب‌تر دانست و حس قدرت بیشتری را منتقل می‌کند و بیشتر می‌توان به آن اطمینان کرد. اگر چه این خودرو نیز همان سمند است، اما در ظاهر سعی شده تغییرات مثبت بیشتری نسبت به سمند داشته باشد. سورن در بخش‌های مختلف با هم هماهنگی خاصی ندارند اما چراغ‌های جلو و جلوپنجره بزرگ خوب به‌نظر می‌رسند. معایب مونتاژی در اکثر خودروهای داخلی یک ضعف ثابت محسوب می‌شوند ولی در سورن این عیب کمتر از رانا مشخص است.

سلیقه در انتخاب این دو، از روی ظاهر بیشترین تاثیر را دارد.

کابین

شاید اگر رانا یک کابین مشابه ۲۰۶ داشت، عیب‌های کمتری در آن یافت می‌شد اما این کابین چندان خوب نیست و ضعف‌های متعددی دارد. کابین رانا هیچگونه زیبایی خاصی ندارد و غربیلک فرمان ساده، دریچه‌های هوای دایره‌ای ناهماهنگ با طراحی، کنسول وسط کوچک و از مد افتاده را می‌توان به این کابین نسبت داد اما مهمترین ضعف، کیفیت بسیار پایین متریال داخلی است که از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت ساخته شده است.

اگر چه کابین سورن هم چنگی به‌دل نمی‌زند اما در مقایسه با رانا راحتی بیشتر، طراحی بهتر و جذاب‌تر باعث برتری آن شده است. این کابین نیز از کیفیت متریال بالایی برخوردار نیست اما ظاهر آن کمی این ضعف را پوشش داده است. نباید فراموش کنیم که افزایش قیمت باعث شده این خودروها چنین مبالغ بالایی پیدا کنند و در گذشته نچندان دور، تمام خودروها با قیمتی کمتر از ۴۰ الی ۵۰ میلیون، یک گزینه ارزان محسوب می‌شدند که این ضعف‌ها کمتر به چشم می‌آمدند.

پیشرانه

رانا از موتور نام آشنای TU5 با حجم 1.6 لیتر و 4 سیلندر بهره می‌برد که می‌تواند 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. گیربکس ۵ سرعته دستی نیز هماهنگی خوبی با این موتور ندارد اما بعنوان تنها گزینه برای رانا در نظر گرفته شده و با گذر زمان نیز جعبه دنده جدیدی جایگزین نشده است. گفته می‌شود معایب این گیربکس کمی بیش از حد هستند البته مصرف سوخت هم به‌واسطه همین گیربکس کمی بالاتر از حد انتظار است.

سمند سورن با موتور ملی EF7 عرضه شده که از حجم 1.7 لیتر و 4 سیلندر برخوردار است و قدرت خروجی 115 اسب بخار و 159 نیوتن متر گشتاور را تامین می‌کند. جعبه‌دنده ۵ سرعته نیز با همان مشکلات جعبه‌دنده رانا در سورن قرار داده شده است. ایرادات موتور EF7 از TU5 بیشتر هستند و برخی هزینه‌های تعمیر بالاتر باعث شده تا خریداران با مشکل مواجه باشند. مراقبت از این پیشرانه باید با دقت انجام شود در غیر این صورت عواقب پر هزینه‌ای برای مالک به‌همراه خواهد داشت. با این تفاسیر اگر چه رانا قدرت موتور کمتری دارد اما به دلیل وزن کمتر، چابک‌تر از سورن است و مصرف سوخت کمتری دارد اما از لحاظ کیفیت سواری می‌توان سورن را کمی بهتر دانست.

تجهیزات و ایمنی

همه ما عادت کرده‌ایم که در خودروهای ارزان، جای لیوان و عینک آفتابی را به‌عنوان آپشن حساب کنند. در این خودروها هم گزینه زیادی به‌عنوان تجهیزات رفاهی وجود ندارد و استحکام بدنه سورن در مقابل رانا تنها تفاوت بخش ایمنی را شامل می‌شود. البته سورن کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان خود دارد، صندلی‌های جلو برقی هستند و سیستم تهویه خودکار نیز بر روی آن قرار داده شده است. همچنین برای راحتی سرنشینان عقب، دریچه‌های تهویه نیز قرار گرفته است.

کلام آخر

متاسفانه این یک واقعیت است که اگر یک کار با حقوق متوسط داریم باید به خودروهایی مانند رانا و سورن به‌عنوان گزینه نگاه کنیم. این شرایط کشور و خودروسازی ماست. در حالی که می‌توان با مبلغی مشابه در کشورهای خارجی خودروهای خوبی سوار شد، اینجا می‌توان یک رانا یا سورن صفر خرید. اگر بخواهیم بین بد و بدتر، یک گزینه انتخاب کنیم، هر دو خودرو در سطح نزدیکی قرار دارند اما سمند سورن دارای کمی برتری است.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام من رانا نداشتم ولی سورن داشتم_بزرگترین ایردش اینه که قطعات داخلی واطاق ماشین خیلی زود به صدا می افته

  2. من دو ساله رانا دارم ،درمورد سورن چیزی نمیدونم ،ولی تا حالا رانا ازش راضی بودم و هیچ خرجی برام نداشته.

  3. رانا رو واقعا گرون کردن بخاطر ی + کجا باید اعتراض کنیم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا