Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

شرایط فروش عجیب تیگو 7 جدید: آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟

این روزها بازار خودروی کشورمان اصلا حال خوشی ندارد و برای همین بسیاری تنها به فکر صید ماهی برای خودشان هستند و شاید تنها چیزی که به آن اهمیت داده نمی‌شود، مصرف کننده نهایی باشد!

در شرایطی که ثبت سفارش خودروهای خارجی ماه‌ها است که بسته شده، قیمت ارز بالا رفته و خودروسازان داخلی حتی از عهده تامین محصولات از رده خارج و قدیمی هم برنمی‌آیند، پس شاید خیلی هم عجیب به‌نظر نرسد که قیمت محصولات چینی حتی رقم‌های بالای 300 میلیون تومانی را لمس کند!

اگر سال پیش به حال و روز خودروسازی خودمان افسوس می‌خوردیم که چرا تنوع خرید ما به خودروهای چینی محدود شده و محصولات بهتر به‌خاطر قیمت بالاتر از دسترس اکثریت مردم خارج شده‌اند، امروز بایستی حتی همان چینی‌ها را هم با حسرت بنگریم که چگونه در مقابل‌مان عرض اندام کرده و حتی با شرایط عجیب و غریب فروش خودشان، به مشتری دهن کجی هم می‌کنند!

روز گذشته شرکت مدیران خودرو، از خودروی به اصطلاح تازه تیگو 7 (در نمونه جدید) رونمایی کرد، محصولی که بسیاری منتظر ارایه چهره فیس لیفت شده آن بودند که ۶ ماه پیش در چین رونمایی شده بود اما با همان خودروی قبلی و تنها برخی تغییرات جزیی همچون جابه‌جایی چند دکمه و افزودن چراغ مطالعه تا استفاده از ترمز دستی برقی و اتوهلد روبه‌رو شدند، به نحوی که در بهترین حالت می‌توان کلاس خودرو را از نظر آپشن یک مرحله بالاتر برد، نه آنکه یک خودروی جدید را در مقابل‌مان ببینیم.

اما نکته عجیب ماجرا در این بین، شرایط عجیب و غریب پیش فروش این خودرو است که جای این سوال بزرگ را در ذهن بسیاری ایجاد می‌کند که آیا کسی پیدا می‌شود تا تن به چنین شرایط خریدی بدهد؟ آن هم برای محصولی که قرار است در بهترین و خوش‌بینانه‌ترین حالت، ۱۲۰ روز بعد به دست وی برسد و مقدار سودی هم که به مشتری پرداخت خواهد شد، با عرف بازار و حتی سودهای سپرده بانکی هم تفاوت چشم‌گیری دارد!

اجازه بدهید ابتدا نگاهی به این طرح‌های بسیار متنوع پیش فروش بیندازیم و ببینیم آیا این آشی که مدیران خودرو پخته، طعم لذیذی برای کسی دارد یا آنکه تنها دهان خریدار را می‌سوزاند!

طرح پیش فروش چری تیگو 7 جدید!

نام خودرو پیش پرداخت سود مشارکت جریمه تاخیر زمان تحویل قیمت خودرو
Tiggo 7 IE 219.520.000 13 درصد 6 درصد 120 روزه نامعلوم!
Tiggo 7 IE 192.080.000 15 درصد 6 درصد 150 روزه نامعلوم!
Tiggo 7 IE 164.640.000 17 درصد 6 درصد 180 روزه نا معلوم!

شاید اگر این جدول فروش را در یک کشور دیگر به نمایش بگذارید و جلوی نام خودرو را بپوشانید، بسیاری تصور کنند این شرایط پیش فروش برای بر فرض خودرویی چون تسلا است که به خاطر مشتری‌های بسیار زیاد، به ناچار بایستی مدت زیادی را انتظار کشید، اما این همه انتظار برای تیگو 7 آن هم با قیمت نامعلوم، جای بسی شگفتی دارد!

در اینجا بایستی از خریدار فرضی که قصد کرده تا این خودرو را با چنین شرایطی تهیه کند، چند سوال را ابتدا بپرسیم.

۱- چرا بایستی چنین پیش پرداخت سنگینی را با درصد سود پایین‌تر بانکی پرداخت کنید؟ الان بانک‌ها تا ۲۳ درصد هم سود می‌دهند، خب پول خودت را در بانک بگذار و پس از عرضه این خودرو، از بازار آزاد آن را بخر؛ سپس سود اضافه‌اش را نوش جان کن!

۲- نگاهی به سایت‌های فروش نشان می‌دهد که تیگو 7 نسبت به قیمت شرکتی، با بهایی پایین‌تر (بین 10 تا 15 میلیون تومان) عرضه می‌شود، پس چرا شما می‌خواهی کالایی که ثابت کرده نمونه موجود در بازارش ارزان‌تر است، گران‌تر بخری؟

۳- نگران هستی که مثلا این خودرو تمام شود؟ تنها یک نگاه کوچک به محصولات تیگو 7 و وفور آن‌ها نشان می‌دهد که کسی عجله‌ای برای تیگو 7 دار شدن ندارد، حالا چه IE باشد و چه DCT!

۴- قیمت این خودرو نا معلوم است، یعنی اگر به هر دلیلی در این آشفته بازار خودرویی باز هم بهای ماشین بالا برود، شما مجبور هستی که آن بالا رفتن را هم پرداخت کنی، پس چه حاصلی دارد این همه صبر کنی، سود کم‌تر بگیری و آخر سر به قیمت روز خودرو تحویلت داده شود؟

۵- خریدار محترم، دقت کن این محصولی که در حال پیش خرید هستی، اسمش پورشه و فراری نیست، پس این همه صبر برای چی؟! آخه تا ۶ ماه استندبای آن هم برای تیگو 7؟

فرض می‌گیریم که خریدار فرضی ما به ۵ سوال بالا یک جورایی پاسخ داد و تصمیم گرفت این پول بی‌زبان را به عنوان پیش پرداخت واریز کند، اصلا به ما چه! مال خودش هست و دوست دارد هر شکلی که می‌خواهد خرج کند. ما فقط چند نکته جالب دیگر را هم اضافه می‌کنیم.

۱- زمان دعوتنامه ۱۵ روز پیش از تحویل خودرو است و قاعدتا در طی این مدت زمان، خریدار بایستی تکمیل وجه کرده و همراه با مکیدن سماق، منتظر گرفتن خودرو شود و هیچ سودی به پول وی (که احتمالا بالای ۳۰۰ میلیون تومان است) تعلق نخواهد گرفت؛ پس عدد سود را باز هم کم‌تر کنید!

۲- جریمه تاخیر در تحویل تنها ۶ درصد اعلام شده، یعنی اگر شما نزدیک به ۲۲۰ میلیون پول داده‌اید، خودروی‌تان آماده نبود، اگر تا یک قرن بعد هم ماشینی تحویل نگیرید، نهایتا سودی ۱۹ درصدی می‌گیرید که باز هم از سود ۲۳ درصد بانکی که تازه روز شمار هم برای‌تان محاسبه می‌کند (پس از یک ماه)، بسیار کم‌تر است!

۳- بهتر است حرفی از سود انصراف هم نزنیم چرا که اگر این عدد نازل را هم بخواهید با اصل پول خود بگیرید، تجربه نشان داده بین ۱ تا ۲ ماه بایستی معطلی بکشید و قاعدتا در طی این مدت، به جز فرستادن لعنت بر کرده خودتان، هیچ راه چاره‌ای ندارید!

سعی کردیم تمام گفتنی‌ها را بگوییم اما لازم به ذکر است که همین چری تیگو 7، سال گذشته با قیمت 127.900.000 تومان و انواع و اقسام تسهیلات و سود مشارکت 22 درصدی، جریمه 20 درصدی و تحویل 30 روزه عرضه شده بود، کاری نداریم که آن زمان هم استقبال چندانی از تیگو 7 نشد ولی این همه تفاوت در  عرض یک سال و برای یک خودروی مشابه از همان کمپانی، نشان از چه چیزی می‌تواند داشته باشد؟

چرا در شرایطی که تورم بسیار بیشتر شده، قدرت خرید مردم پایین‌تر آمده، یک شرکت به خاطر اوضاع آشفته بازار، چنین مبالغی را طلب کرده و سود پایین‌تر با زمان تحویل دیرتر را نصیب مشتری کند. قیمت هم که بیش از دو برابر افزایش داشته و بسیاری حیران که توجیه این مدل از فروش چیست؟!

همان‌طور که پیش‌تر عنوان کردیم، این مدل از فروش به‌طور معمول برای خودروهایی مصداق پیدا می‌کند که به‌خاطر درخواست بسیار زیاد مشتریان، تهیه کردن‌شان بسیار سخت است، اما یک نگاه خیلی کوچک به بازار فروش تیگو 7 نشان می‌دهد که به وفور این محصول موجود بوده و حالا یا به دلیل عدم استقبال و یا عرضه زیاد شرکت، به سادگی قابل خریدن است.

برای ملموس بودن این قضیه ما سری به سایت خرید و فروش «باما» زدیم و نگاهی به تعداد آگهی‌ها کردیم. جالب است بدانید محصولی چون سمند که خودروی ملی است و به وفور در خیابان‌ها دیده می‌شود، 209 آگهی فروش برای محصول صفر کیلومتر داشت، این رقم برای پژو 405 به 217 نمونه رسید اما برای تیگو 7 عدد عجیب 226 آگهی ثبت شده که نشان از همین عرضه گسترده و یا نبود مشتری کافی دارد.

آیا منطقی است با علم به موارد فوق، تن به چنین شرایط فروش عجیب و غریبی داد که تنها چیزی که در آن ظاهرا لحاظ نشده، نفع مشتری است؟ آیا این کار را نمی‌توان یک ماهی‌گیری به‌خاطر شرایط بد بازار خودرو دانست که طعمه آن مردم بوده و طعم لذیذ ماهی نصیب کسانی می‌شود که در این شرایط، هنوز قایقی برای صید کردن دارند؟ در این میان صیاد مقصر است یا کسی که اجازه صید را داده؟! شاید در این بین بهترین کاری که ما می‌توانیم بکنیم، این است که حداقل طعمه نباشیم!

17 دیدگاه
  1. رضاپور می گوید

    متن بسیار خوب و درستی بود . خیلی مهم هست که ما مردم طعمه اینا نشیم . از شرایط بد بازار فقط واسه سود خودشون استفاده کردن یه سری شرکتا در حالیکه ماشینهاشون نصف این قیمتها حتی ارزش نگاه کردنم نداره .

  2. حمید می گوید

    باریکلا

  3. ali.z می گوید

    کاش همه سایت های خودرویی هم چنین نقدهای خوب و منصفانه ای بنویسند نه اینکه فقط چشمشون دنبال تبلیق و منفعت خودشون باشه!! باید همه با اتحاد جلوی چنین حرکتهایی وایسیم!!

  4. رضا می گوید

    شاید نویسنده در فکر دلار ۳۵۰۰ تومنی است ، رب ۳ تومنی شده ۱۳۰۰۰ تومن که یک محصول وطنی است ، ارزش پول ما یه یک چهارم تقلیل پیدا کرده ، جک اس ۵ قیمتش ۲۳۵ تومن شده بقیه خودروها هم هنوز با مسئولین در کشاکش قیمت هستند. جایی که بقول شما پژو ۲۰۷ با تکنولوژی ۳۰ سال قبل ضد میلیون و خورده ای شده پس چینی ها هم در اجبار باید گرون بشه ، اینکه تو بازار ارزون تر هست از بی پولی و گرفتاری مردم هست که مجبور هستن ماشین شون رو بفروشن

  5. بابک می گوید

    سلام به دوستان دلسوز مردم در سایت چرخان من برای تیگو۵ ثبت نام کردم اون موقعه۱۲۸بود ۳ماه تحویل بگیرم دعوتنامه من یک ماه اومد چون قیمت شده بود۱۹۸ قبلیهای من انصراف داده بودن و نوبت من زودتر رسیده بود منم تا دعوتنامه ۱۹۸ برام باز کرد انصراف دادم گفت برات جایگزین پیدا میکنیم گفتم سزای گرانفروشی نخریدن است وانصراف دادم اگه مردم عزیز ما به این شعور بالا برسند این شرکتها مجبور به تعدیل وشرایط بهتر فروش میشوند به امید اون روز

  6. طارق می گوید

    عاشق تیگو ۷ جدید در کشور ما چند نفر هستن؟
    که فقط بخاطر عشق سوزان به تیگو ۷ این مخاطرات رو به جان بخرند..

  7. زخم خورده می گوید

    مدیران خودرو مردم و شناخته که اینطوری داره ماشین به این مسخره ای رو میکنه تو پاچشون!

    یه زمانی التماس میکرد بیاید بخرید؛ تقصیره خودتونه بابا

    چیه اخه اصلا چری با این قیمت خدایا! بزارید این خصوصیا به غلط کردن بی افتن ! از همشون بدتر هم همین مدیران خودرو هستش.

  8. شهرام می گوید

    سلام سزای گرانفروشی نخریدن بعد ما چقدر بدبخت شدیم که باید تن به شرایط خرید دغل باز مدیران خودرو بدیم انگار میخان ائودی۸تحویل بدن مردم نخرین چون ماشین چینی اخرش پشیمانی

  9. pegman می گوید

    سلام توی این اشفته بازاری که شرکتهای خودرو ساز(بهتره بگم دلال خودرو)درست کردن ومردم فلک زده که چاره ای بجز تن دادن به این خریدهای خفت بار ندارند .بله دوستان گرامی تعجب نباید کردزیرا خود کرده راتدبیر نیست.خیلی متشکرم از مقاله بسیار مفیدتان امیدوارم تلنگری باشد برای اشخاصی که در خوابند نه انان که خود را به خواب زده اند.اگر کسی ثبت نام نکند چنین پیش فروش توهین امیزی را مطمئنن درس خوبی میشود برای این گونه شرکتهای سوع استفاده گر

  10. فرشید می گوید

    سال دیگه که خر سوار شدین قدر پراید و همین ماشین ها رو میفهمین :]

  11. آرش می گوید

    برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه خرید خودروی بالای ۱۰۰ میلیون با توجه به میزان درآمد (یک سوم سال ۱۳۹۶)، هزینه استهلاک، تصادفات و … صرفه اقتصادی نخواهد داشت. اقشار مرفه هم که خودروهای خودشون رو پیش تر خریدند و محتاطانه استفاده می کنند و لذت می برند. بنابراین فروش هرگونه خودروی بالای ۱۰۰ میلیون تا چندین سال آینده حداقل ۸۰ درصد کمتر از سال ۱۳۹۶ خواهد بود. با توجه به اینکه خودروساز و وارد کننده نیز حاضر به فروش ارزان خودرو در ازای دریافت ریال بی ارزش نخواهد بود ، رکود سنگین حاکم خواهد بود. خودروسازان برای خروج از این شرایط لازم است محصولات با کیفیت زیر ۱۰۰ میلیون همراه با دریافت سود کمتر و شرایط فروش مناسب ارایه کنند و برنامه ی بلند مدت تا پایان سال ۲۰۲۴ (پایان ریاست جمهوری دونالد) داشته باشند، وگرنه شغل شریف “لبو فروشی” در انتظارشان خواهد بود.

    1. بهزاد می گوید

      اگه راست میگی الانم از پیش فروش ایران خودرو و سایپا هم مقاله بنویس با این شرایط مسخره و اسفناکی که گذاشتن
      چند ساله هرچی مقاله در مورد ماشینای چینی تو این سایت میخونم و یکبار ندیدم واقعیت رو بگین. کاملا مشخصه که فقط میخواهید ماشینای چینی رو خراب کنید و بجاش مردم اشغال های ایران خودرو و سایپا رو بخرن
      کاش مردم بجای اینکه بیان اینجا و مطلب بنویسن و ادعای کارشناسی شون بشه این ماشین چینی هارو تست میکردن بعد نظر میدادن

      1. بهزاد می گوید

        در ضمن اونایی که تیگو ۷ یا ماشینای چینی میخرن خودشون شعورشون میرسه که اینا پورش و فراری نیستن و حتما یه چیزی دیدن که این ماشینا رو به ماشینای تولید داخل ترجیح میدن اقای به ظاهر خبرنگار

  12. Ra می گوید

    به نظر من صحبت های شما و نوشته های شما حرف مفت هست . فکر میکنم شما از ایران خودرو و سایپا پول میگیرید . یا از طرف اونا ساپورت میشین که ماشینهای آشغال سایپا یا ایرلن خودرو را به خورد مردم بدین و در سال هزاران کشته روی دست نردم بگذارید با این ماشینهای پوسته پیازی . پس دهنتون را ببندین و بگذارید مردم ماشینی را بگیرند که که از همه لحاظ بهتر از ماشینهای داخلیه . من خودم تا حالا چند تا ماشین چینی داشتم و خدا وکیلی راضی هستم .به بقیه هم توصیه میکنم چینی بگیرند چون کیفیتش بالاست.

  13. شهاب می گوید

    سلام
    ببخشید من میتونم قول بدم بیشتر شمایی ک دارید درباره این ماشین نظر میدید یکبار حتی صندلی شاگرد هم ننشستید لطفا الکی اظهار نظر نکنید اول برای یکبار هم ک شده سوار شید و خواهید دید ک‌ با ماشینی با کیفیت و طراحی اروپایی رو ب رو خواهید شد.
    من ک یک ساله دارم این ماشینو و واقعا راضیم.

    1. معین می گوید

      هیشکی نگفت خودروی مذخرفیه که شما فاز تهاجمی بخودت میگیری عامو..!!
      بحث سر این قیمت نجومی و شرایط عجیب و غریب فروش است

  14. ایرانی می گوید

    سلام
    تشکر از زحمتی کشیدید من هم فکر میکنم کمی تحمل و نرفتن سراغ این ماشینها نهایتا به نفع خریدار خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.