مکمل بنزین
خبر

گران تر شدن دنده های دستی نسبت به اتومات در بازارهای جهانی!

برای سال‌های زیادی، جعبه‌دنده‌های دستی باقیمتی کمتر از همکاران اتومات خود، در خودروها به کار می‌رفته‌اند. دنده‌هایی که با پیشرفته‌تر شدن جعبه‌دنده‌های خودکار، جای خود را به آن‌ها داده‌اند.

امروزه در بیشتر خودروها، دنده‌های خودکار و یا سیستم جعبه‌دنده دو کلاچه (Dual clutch) به‌صورت استاندارد در خودروها به‌کاررفته و کمتر خبری از دنده‌های دستی در اکثر خودروهای تولیدی این سال‌ها شنیده می‌شود.

اما انگار بازهم این دنده‌های سنتی که هنوز عاشقان بسیار زیادی در سراسر دنیا داشته و دارد، قرار نیست به‌کلی از صحنه کنار بروند. تا جایی که در بعضی از کلاس‌های خودرویی، به‌خصوص کلاس هاچبک، این دنده‌ها از دنده‌های اتومات گران‌تر شده‌اند. برای مثال اگر شخصی قصد خرید مزدا 3 هاچبک 2019 را داشته باشد، باید روی قیمت پایه 21,895 دلاری آن حساب باز کند؛ اما اگر همین شخص بخواهد این خودرو را در نسخه نهایی و با دنده دستی تهیه کند، باید 28,395 دلار بابت آن پرداخت کند.

درست است که این قیمت بیشتر تنها برای دنده دستی نیست اما شخص خریدار مجبور است 6,500 دلار پول اضافی پرداخت کند تا بتواند لذت تعویض دنده را خودش بچشد. قیمت نسخه قدیم و با جعبه‌دنده دستی همین مزدا 3، چیزی حدود 20,240 دلار بود و این یعنی مزدا 3 جدید، 8,100 دلار افزایش قیمتی نسبت به نسل گذشته خود احساس کرده است.

برای برندهای دیگری مانند تویوتا نیز قضیه به همین منوال بوده است. به‌طوری‌که برای مثال، تویوتا کرولا هاچبک 2019 با جعبه‌دنده 6 سرعته خود، برچسب قیمتی 20,920 دلاری را داشته که این یعنی 4,300 دلار افزایش قیمت نسبت به تویوتا یاریس.

به‌طور خلاصه، می‌توان گفت که خودروسازان تصمیم گرفته‌اند که نسخه‌های دستی خودروهای خود را نه در نسخه پایه بلکه در نسخه‌های اسپرت و با تریم های گران‌قیمتی عرضه کنند که عاشقان این نوع دنده‌ها، مجبور به پرداخت پول اضافی نسبت به نسخه پایه خودرو شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا