مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

هیوندای توسان بخریم یا بورگوارد BX5

در بازار گران‌قیمت‌ها انتخاب سخت است چراکه مجموعه‌ای از خودروهای خوب خارجی را می‌تواند در این بازه یافت که بیش از 300 میلیون تومان قیمت دارند. اخیرا در خیابان‌های ایران می‌توانید محصول دو رگه‌ای را بیابید که جذابیت ظاهری آن نگاه را به سمت خود می‌کشد. بورگوارد BX5 محصول جدید چینی‌ها برای بازار ایران است که روح آلمانی در خود دارد. برند بورگوارد سالها پیش در قطب اقتصاد اروپا از پا درآمد و چند سال پیش چینی‌ها تصمیم به احیای این برند گرفتند. در مقابل خودروهای هیوندایی در ایران همیشه طرفدار داشته‌اند و مردم چشم‌بسته به خودروهای این برند اعتماد می‌کنند. توسان یکی از پرفروش‌های ایران است که امروز به سراغ مقایسه این خودرو با بورگوارد BX5 رفته‌ایم. با ما همراه باشید…

طراحی خارجی

بورگوارد BX5 از لحاظ طراحی ظاهری شرایط خوبی دارد و تا حدودی می‌توان سبک و سیاق آن را مشابه خودروهای آلمانی دانست. در نمای جلو یک جلو پنجره بزرگ با یک نوار کرومی احاطه شده است که چراغ‌های کشیده جلویی دقیقا به آن چسبیده‌اند. خطوط حجیم چهره‌ای تهاجمی به این خودرو بخشیده‌اند اما مه‌شکن داخل سپر چندان بروز و جدید نیست. در نمای عقب طراحی چیزی شبیه به پورشه ماکان است و تفاوت اصلی این دو خودرو در طراحی تیز چراغ‌عای بورگوارد است.

طراحی آخرین توسان‌های موجود در ایران را می‌توان بهترین نسل از این خودرو دانست که زیبایی فراوانی دارد و رقابت با این خودرو سخت است. در نمای روبرویی یک جلو پنجره بزرگ با انبوهی از خطوط کرومی دیده می‌شود که چراغ‌های باریک و کشیده به آن ختم می‌شوند. طراحی عقب نیز با نمای جلویی بسیار هماهنگ است. انتخاب اینکه کدام یک از این محصولات از لحاظ ظاهری زیباتر هستند، کمی سلیقه‌ای و سخت است اما توسان از لحاظ پختگی و کیفیت طراحی، سطح بالایی را به‌نمایش می‌گذارد.

کابین

بورگوارد BX5، یک طراحی مدرن مطابق با سلیقه چینی‌ها را در کابین خود گنجانده. طراحی کابین این مدل نزدیک به خودروهای بی‌ام‌و است و در مرکز داشبورد یک نمایشگر بزرگ قرار دارد و ورودی‌های هوا و کلیدهای کنترلی در زیر آن شباهت زیادی با سبک طراحی بی‌ام‌و دارند. کیفیت متریال داخلی عالی نیست اما می‌توان به آن نمره قبولی داد و در حد متوسط قرار خواهد گرفت.

طراحی داخلی توسان بر خلاف ظاهر این خودرو از کیفیت کمتری برخوردار است و سخت‌ می‌توان آن را دوست داشت. صفحه‌نمایش کوچک و طراحی خروجی‌های هوا چنگی به دل نمی‌زنند اما متریال داخلی کیفیت خوبی دارند. در این بخش بورگوارد BX5 را بیشتر می‌توان پسندید.

تجهیزات

بورگوارد BX5 از تجهیزات نسبتا بروز و جدیدی بهره می‌برد که از جمله آنها می‌توان به سیستم تهویه هوای اتوماتیک با دو کانال مجزا، خروجی هوا در ردیف عقب، مانیتور 8 اینچی لمسی استاندارد، سانروف پانوراما، وای‌فای داخلی، نویگیشن، کنترل پایداری، ترمز پارک، 9 اسپیکر ( 6 اسپیکر استاندارد)، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، هشداردهنده خواب‌آلودگی راننده، دوربین 360 درجه، دوربین عقب، نایت ویژن، سنسور باران، سنسو باد تایر، سنسور جلو و عقب، آینه عقب الکتروکرومیک؛ آینه‌های تاشو برقی با حافظه، دی‌لایت، اتولایت، چراغ‌های زنون چرخشی، مه‌شکن جلو، نورپردازی داخلی، روکش چرم صندلی‌ها و فرمان، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، کیسه هوا راننده، سرنشین و جانبی، سیستم کروز کنترل، سیستم پارک اتوماتیک EPB، سیستم کمکی پایین آمدن از سراشیبی HDC و رادار پارک عقب اشاره کرد.

هیوندایی توسان نیز در بخش تجهیزات اگر چیزی زیاد نداشته باشد، بی‌شک کمبودی هم ندارد. از جمله تجهیزات مدل فول آپشن این خودرو می‌توان به سامانه ناوبری ، رادار جانبی با امکان تشخیص اجسام در نقاط کور، کروز کنترل هوشمند، گرم‌کن برای ۵ صندلی، سردکن برای صندلی‌های جلو، ترمز دستی برقی، 6 ایربگ شامل انواع مقابل، جانبی و پرده‌ای، بازکننده خودکار درب صندوق، سنسور جلو و عقب، ترمز خودکار در هنگام پارک از جلو و عقب، تمیزکننده چراغ‌های جلو، سامانه‌ی ارتباط با گوشی‌های اندروید و iOS و رینگ‌های ۱۹ اینچی، فن‌آوری پشت‌سری هوشمند برای صندلی‌های جلو، سامانه کنترل پایداری و … اشاره کرد.

مشخصات فنی

بورگوارد BX5 از موتور 1.8 لیتری  4 سیلندر توربوشارژر بهره می‌برد. این موتور توانایی تولید 190 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن‌متر گشتاور را دارد که به یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک AISIN متصل شده است. در مقابل توسان از یک موتور 2.0 لیتر و 4 سیلندر با توانایی 163 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد که یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک این قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. همانطور که مشخص است، بورگوارد در بخش فنی گزینه جذاب‌تری است و در تست‌های انجام شده خودروی قدرتمندتری نسبت به توسان بوده و در شتاب بسیار بهتر عمل می‌کند.

کلام آخر

بورگوارد BX5 در بخش مشخصات از توسان برتر است اما این برند ناشناخته از کشور چین، نزد مردم از اعتماد کمتری نسبت به هیوندایی برخوردار بوده و نمی‌توان انتظار داشت که در کنار توسان، مردم بورگوارد BX5 را انتخاب کنند.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. باید در نظر باسلام
    اولا حال آدم ب هم میخوره از این نظریه های غ کارشناسی دوستان زانتیا تجربه نکرده ک موشک زمینی را با پراید وسمند و پژو مقایسه میکنن!
    میدونید تعادل زانتیا قابل مقایسه حتی بابهترین ماشینای روز اروپایی هست؟
    شتاب-قدرت-پرواز….
    اگه بخاطر یکی دولیتر بنزین اضافه یا روغن هیدرولیک است توصیه میکنم حتما حتما از آشغالای ایرانی خودمون استفاده کنید
    خلاصه حرفا زیاده ولی سکوت زانتیا سنگین تره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا