مکمل بنزین
گوناگونتحلیلیخبر

آیا باید منتظر بازگشت برندهای معتبر خودروسازی به ایران باشیم؟

خروج تمامی برندهای معتبر خودروسازی دنیا از ایران شاید بزرگترین اتفاقی بود که نه در دنیا بلکه در داخل کشورمان حواشی زیادی را ایجاد کرد که از جمله آن کاهش بسیار زیاد تولید در سال گذشته است که یک رکورد قابل توجه منفی است که در تولید خودروی کشورمان رخ داده و وضعیت سال جدید نیز احتمالا بهتر از آن نخواهد بود ولی آیا بازگشت برندهای خودروسازی محتمل است؟

به گزارش چرخان، سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری (OICA)، که هر ساله آمارهای مختلفی را از صنعت خودروسازی دنیا ارائه می کند، در خبری اعلام کرد که وضعیت صنعت خودروسازی ایران بسیار بحرانی بوده و کاهش تولید عجیبی را تجربه کرده است که نشان از وجود مشکل عمیق در این کشور است.

کاهش 40 درصدی تولید چیزی نیست که بتوان در کنار سایر سقوط‌های تولید در سایر کشورها قرار داد چرا که کاهش تولید در کشورهای دیگر از جمله آلمان و بعضی از کشورهای دیگر نهایتا در حد 10 درصد بوده و البته بازهم آمار تولید آن‌ها را در حدود 5 میلیون خودرو نگه داشته است ولی آمار تولید بین 1 تا 2 میلیون خودرو در ایران چیزی نیست که بتوان از آن چیزی در حدود 40 درصد را کاهش داد و به قول معروف ” آب از آب تکان نخورد!”

اما نکته مبهم اینجاست که ایران در سال گذشته در حالی شاهد کاهش 40 درصدی تولید خودروی خود بوده است که قراردادی 150 میلیون دلاری بین شرکت خودروسازی رنو و صنعت خودروسازی ایران بسته شده و به نظر می‌رسید که نه تنها کاهش تولیدی رخ ندهد، بلکه حتی افزایشی در حدود 30 درصدی را نیز شاهد باشد و از رتبه سیزدهم خود نیز بالاتر بیاید.

ساندرو پارس خودروکاهش تولیدی که در کشورمان رخ داده عملا بزرگترین کاهش تولید قرن 21 را رقم زده و تابحال هیچ کشوری تجربه این مقدار از کاهش را نداشته و شاید حتی بتوان یکی از دلایل کاهش تولید حدود 1 درصدی جهان را نیز در همین موضوع دنبال کرد. قرارداد 150 میلیون دلاری رنو در حالی لغو شد که رنو فرانسه برنامه های زیادی را برای ارتقا فروش خود تعبیه کرده بود اما تحریم‌های آمریکا همان چیزی بود که شاید مدیران عامل رنو به آن فکر نکرده بودند!

فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت، در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که سازوکاری برای بازگشت رنو فرانسه به صنعت خودروسازی ایران علیرغم وجود تحریم‌های آمریکا در نظر گرفته شده است که به زودی احتمالا تولید رنو در ایران ادامه پیدا خواهد کرد. این اتفاق در حالیست که رنو هیچ گونه واکنشی نسبت به این موضوع نداشته و هنوز توسط رنو تایید یا تکذیب نشده است.

گروه سایپا تحویل خودرو سایپا خودروهای سایپانکته مهم در اینجا مساله ایست که بسیاری از اهالی بازار به دنبال یافتن پاسخ آن هستند و آن موضوع بازگشت برندهای معتبر خودروسازی به کشورمان است که طبق نظر کارشناسان تقریبا امری بعید بوده و تحریم‌های ثانویه آمریکا چیزی نیست که هیچ شرکتی قادر به شکستن آن باشد و در این صورت باید به طور کلی بازار بسیاری از کشورهای دنیا را برای این موضوع هزینه کند که قطعا هیچ برندی حاضر به این اقدام نیست!

از سوی دیگر اینکه اگر منظور از بازگشت رنو به صنعت خودروسازی با حضور لادا روسیه باشد، عملا این اتفاق نیز قطعا با حضور محصولات رنو نخواهد بود و صرفا سهامدار بودن رنو در این شرکت راه حلی است که احتمالا برای این موضوع در نظر گرفته شده و حتی احتمالا آمریکا با سنگ اندازی در این بین، جلوی این همکاری را نیز بگیرد!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا