مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

علت نوسانات عجیب بازار خودروهای داخلی و راهکار علاج آن چیست؟

به گزارش چرخان، بازار خودروهای داخلی در یکی دو روز گذشته شاهد کاهش قیمت‌های محسوسی بوده که بعضی از فعالان بازار معتقدند که این اثر حذف قیمت از سایت‌های نیازمندی بوده و دیگر خبری از افزایش قیمت‌های صوری در بازار نیست. این ادعا البته قابل نقد بوده و به نظر می‌رسد که اثر اقدامات دستوری این چنینی کوتاه مدت بوده و پس از گذشت مدت اندکی محو شده و بازار به همان منوال قبلی بازخواهد گشت.

بازار خودروی عراق تنظیم سند خودرو داخلیبازار خودروهای داخلی در یکماه گذشته چنان روند صعودی را به خود دید که عملا کف قیمت 50 میلیون تومان را برای خودروها شاهد بودیم و یافتن خودروهای زیر این عدد بسیار سخت بود. بررسی سایت‌های خرید و فروش خودرو نیز در یکماه گذشته نشان می‌دهد که قیمت سازی در این سایت‌ها وجود دارد ولی مقصر دانستن تمام و کمال این سایت‌ها در مورد گرانی‌های اخیر از جمله اقداماتی بود که کاملا خنده دار بوده و منحرف کردن اذهان عمومی برای عدم عرضه مناسب توسط خودروسازان بوده است.

صعود قیمت خودروهای داخلی دلایل مختلفی داشت ولی مسئولین عملا تنها راهکارهای پیش روی خود را در بستن سایت‌ها و همچنین توصیه به نخریدن خودرو دیدند که عملا شاید تاثیر اندکی در بازار داشتند ولی به دلیل ریشه‌ای نبودن این راهکارها، طبیعتا همانند سایر بازارهای مالی شاهد بی تاثیری آنها خواهیم بود. مسئولین معتقد هستند که افراد دارای تعداد بالایی از خودروهای داخلی اقدام به درج آگهی‌های غیر واقعی کرده و بدین ترتیب قیمت‌ها را بالا می‌بردند ولی طبیعتا معاملات واقعی بازار چیزی است که عملا تعیین کننده قیمت تعادلی در بازار است.

این راهکار در حالی در بازار خودرو عملیاتی شد که قبل از این سایت‌های مربوط به اعلام نرخ ارز نیز به همین سرنوشت دچار شده بودند ولی شاهد کاهش قیمت محسوسی در این بازارها نبودیم و حالا حتی با قیمت‌های بالاتر نیز در بازار واقعی در حال معامله هستند. قیمت‌ها در بازار سکه و ارز نیز در یک روند صعودی قرار داشته و کسی اقدام به بستن و یا محدود کردن اعلام کنندگان قیمت نبوده و بدون مشکل در حال فعالیت هستند، چرا که این موضوع در بازار ارز و سکه به خوبی تجربه شده و بی تاثیری آن به اثبات رسیده است!

مساله اصلی اینجاست که بایستی به سراغ ریشه یابی اصلی افزایش قیمت خودروهای داخلی برویم و مشکل اصلی را پیدا و رفع کرده تا ثبات را به بازار برگردانیم. اولین مساله در افزایش قیمت بحث افزایش هزینه‌هایی است که در همه بخش‌های صنعت خودروسازی کشور رسوخ کرده و عملا گریزی از آن نیست! افزایش هزینه‌ها از بابت افزایش نرخ ارز و همچنین مسائل مربوط به تحریم و هزینه‌هایی که از این طریق به این صنعت وارد می‌شود مهم‌ترین دلیلی هستند که خودروسازان با آن مواجه بوده و راهکار مشخصی برای آن ندارند!

دومین مساله در بحث افزایش قیمت خودروهای داخلی بحث نرخ ارز است که خودروسازان و قطعه سازان که قبل از این با دلار 3700 تومانی اقدام به واردات مواد و قطعات موردنیازشان می‌کردند در حال حاضر و در بهترین حالکت ممکن صرفا قادر به واردات با نرخ ارز نیمایی بوده و همین موضوع نیز یعنی افزایش قیمت 100 درصدی در هزینه‌های این شرکت‌ها که اثر مستقیم بر روی قیمت خودروها دارد.

مساله سوم نیز عدم عرضه مناسب خودرو توسط خودروسازان است! این دلیل شاید با دلایل بالا در تناقض باشد ولی خودروسازان علیرغم مشکلات بالا، مجوز افزایش قیمت و آزادسازی قیمت را اخذ کرده‌اند و همان‌طور که در فروش‌های فوری این شرکت‌ها شاهد هستیم، در حال حاضر با قیمت‌های دو برابر و بعضا بیشتر اقدام به فروش خودرو می‌کنند و علیرغم این موضوع، بازهم از عرضه خودرو و فروش آن سر باز می‌زنند!

خودروهای داخلیمساله بعدی ایجاد تقاضای کاذب در بازار است که صرفا برای سفته بازی وارد این موضوع شده و قصدی جز خرید در قیمت پایین‌تر و فروش در قیمت بالاتر ندارند و این چرخه ادامه‌دار می‌شود! بدیهی است که 6 میلیون متقاضی خرید محصولات سایپا نیازمند خودرو نیستند و این حجم از نقدینگی صرفا برای سفته بازی وارد بحث خودروهای داخلی می‌شود و البته در ماه‌های اخیر نیز این تقاضای سفته بازی سود کمی را نیز دریافت نکرده است! طبق شنیده‌ها چیزی در حدود 7 هزار میلیارد تومان سودی است که دلالان از فاصله قیمتی کارخانه و بازار کسب کرده‌اند!

شاید بتوان دلایل دیگری را نیز برای بحث افزایش قیمت خودروهای داخلی نام برد ولی بسیاری از کارشناسان به این موضوع معتقدند که همه مشکلات فعلی بازار با عرضه مناسب خودروسازان حل خواهد شد و در صورتی که خودروسازان بتوانند به هر ترتیبی که شده فروش‌های خود را افزایش داده و تقاضای بازار را با قیمت‌های کارخانه‌ای پاسخ دهند تا دلالان فرصت عرض اندام نداشته باشند.

خودروهای داخلیمهم‌ترین راهکار برای خروج از این وضعیت ورود مجلس برای حمایت از صنعت خودروسازی کشور و همچنین تامین نیازهای این شرکت‌ها توسط دولت و از سوی دیگر اینکه تعهد خودروسازان برای به کارگیری حداکثر توان برای تولید خودرو خواهد بود تا از وضعیت فعلی خارج شده و در زمان ثبات، اقدامات ریشه‌ای و بنیادی برای بهبود وضعیت این صنعت اتجام داد.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا